Frågor om pumpar, filter!

#1 - 29 mars 2008 17:41
Tjena, jag ska inom en snar framtid köpa ett 720 liters kar, men det ingår bara benställning och lysrör, och till såna stora akvarium har jag hört att man behöver innefilter,ytterfilter, pumpar av olika slag MM.
Kan någon förklara vad alla dessa är och vad dom gör?
Tack på förhand
#2 - 29 mars 2008 17:53
du väljer om du vill ha ytterfilter eller innerfilter eller båda :) filtrerna renar vattnet välj det filtret som passar dig bäst.
fördel med ytterfilter: stor filtervolym, tar lite plats i kare
Fördel med innerfilter: billigare, inga slangar utanför karet själv föredrar jag innerfilter för mitt första ytterfilter läckte i koplingarna.
#3 - 29 mars 2008 17:58
okej, men så man väljer antingen ytter eller innefilter + en pump?
#4 - 29 mars 2008 20:37
jocks skrev:
okej, men så man väljer antingen ytter eller innefilter + en pump?
det beror på vad du ska ha för fiskar! Tex fisk från malawi och tanganyika sjön vill ha stark cirkulation (5-10ggr akvarievolymen/tim)och då bör du ha ytterfilter och ett starkt innerfilter eller cirk. pump men har du skalare eller tetror så kan det räcka med ett stort ytterfilter eller 2 något mindre och en sammanlagt cirk. på 2-4 ggr volymen/tim! jag tycker att man ALLTID ska använda ytterfilter i kar över 100L för att kunna uppnå en bra biologisk rening av vattnet! när jag planerar filtrering av ett kar utgår jag alltid från att filterytan ska vara minst 1% av akvarievolymen (720L = ca. 7L filtervolym)

Annons