Frågor om pump och doppvärmare??

#1 - 27 februari 2010 10:08
Hej!

Har satt igång ett akvarium med lite saker som man fått av min tjejs mormor. Det är iallafall ett 80L med en Fluval 3plus, samt en jäger 20w, 220v doppvärmare.

Körde utan doppvärmare första dagarna och utan fiskar men då gick tempen ner emot, 22grader och det tyckte jag va lite kallt så satte igång doppvärmaren och igårkväll låg tempen på typ 25 på emot 26.

Är det för vamt och passar doppvärmaren för akvariets storlek och så?
Hur varmt ska det vara? Har guppy och siamesisk algätare i karet.

Sen undrar jag om pumpen är förstark eller passar? fiskarna i verkar inte ha några problem men tänkte ur yngels synvinkel? eller om man ska offra någon kamazakie generation, för att ta reda på det?

Tacksam för svar och funderingar till en nybörjare som jag själv? :)
#2 - 27 februari 2010 10:19
Jag har doppvärmaren inställt så att jag håller 24 grader.

Ang filtret så ju större desto bättre. Är strömmen för stark kanske det går att vrida ned lite?

I mitt 180 liters har jag dubbla filter, ett för 250 l och ett för 100 l.
#3 - 27 februari 2010 10:22
25-26 grader passar typ till alla fiskar, finns lite undantag, discus vill gärna ha uppemot 29-30 grader. om du tycker att pumpen är för stark så kan du dra ner flödet med hjälp av en blå "spak" på framsidan av pumpen.

jag tror inte att du behöver ha igång doppvärmaren, 22 grader tycker jag inte är så kallt, det värms upp av lampan.
#4 - 27 februari 2010 10:29
även jag har doppvärmare för att hålla 25 grader, utan den var det 21-22 grader oavsätt lampan på eller av...
#5 - 27 februari 2010 11:10
pumpen är ned ställd på det lägsta, Det har jag faktiskt hittat hur man gör =P

Doppvärmaren däremot verkar inte vara inställningsbar utan bara en sladd som man sätter i så går den eller inte.

Mm mest orolig för att akvariet verkar tappa cirka 1 grad per dag utan värmare trots att lampan och det står på dagtid,
#6 - 27 februari 2010 18:01
Nedro skrev:
pumpen är ned ställd på det lägsta, Det har jag faktiskt hittat hur man gör =P

Doppvärmaren däremot verkar inte vara inställningsbar utan bara en sladd som man sätter i så går den eller inte.

Mm mest orolig för att akvariet verkar tappa cirka 1 grad per dag utan värmare trots att lampan och det står på dagtid,

En doppvärmare som det inte går att reglera temp?... Trodde jag inte fanns. Men hur som... 25-28 grader passar de flesta fiskar [:o]
Bilagor:
#7 - 28 februari 2010 11:06
jodå det hade jag med en såndär doppvärmare förr. satte den på en timer.
#8 - 28 februari 2010 11:38
är doppisen grön med en gummiartad överdel där sladden går in?
#9 - 28 februari 2010 12:38
Gaffel skrev:
är doppisen grön med en gummiartad överdel där sladden går in?

Ja det är den.. så har du någon extra info om den vore jag tacksam :)

Annars så får jag se vart tempen stabilicerar sig och i värsta fall köra med timer om det blir för varmt. :p
#10 - 28 februari 2010 12:45
eheim, gammal modell, inställningsratten sitter under det(antagligen fd) vattentäta gummit, köp ny!
#11 - 28 februari 2010 12:46
jäger av gammal modell, inställningsratten sitter under det(antagligen fd) vattentäta gummit, köp ny!
#12 - 28 februari 2010 15:05
Ah okey, testade att lira loss det övre gummit och såg ingen inställningsratt. Så lirkade tillbaka det och det bör vara vatten tätt för det satt som berget och den är helt oanvänd.
Sedan så är jag student så kan inte köpa nya grejer och så om man verkligen inte behöver tyvärr

Annons