Fått hem dennerle's ph kontroller o ph elektrod. Verkar funka klockrent nu men ngr frågor rörande just elektroden:
1) när jag kalibrerat etc o satte ner elektroden för första gången uppvidade den ett mkt märkligt lågt ph...gick rätt snabbt ner till ph 5.9..!!o de va de inte såklart i karet. Jag flyttade elektroden...då plötdligt visade xen ett helt annat o förväntat värde, 6.9....
Flyttade tillbaka den igen till första läget där den visat så lågt...men nu visade den även där ett mer förväntat värde, runt 6.9....
Detta värde stämde bra med vanligt ph test...så hur kan det komma sig att den direkt visade så konstigt lågt?
Cirkulationen är ngt lägre där jag placerade den först, men sen visar den ju som sagt samma värde där som i de mer strömmande stället...hur viktigt är det med kraftig cirk runt elektroden?...är den MYCKET känslig för VAR man sätter den verkligen?...
2) den får ju inte torka ut....när man byter vatten..då blottas ju elektroden ovan vattenytan i kanske 15 minuter. Tål den det eller skall man placera den i vatten under vattenbytet?