Frågor om Osmosfilter i lägenhet

#1 - 30 september 2011 08:43
Tjenare!
Sitter och funderar på detta med Osmosfilter då jag gärna vill ha ner PH i mitt Uppsalavatten.
Problemet är att jag bor i lägenhet med småbarn och en mindre förstående fru som börjar vissa missnöje då min fiskskål förvandlats till 6 akvarium på under ett år =D

Så.. jag kan inte ha ett filter i badrummet upphängt och påslaget hela tiden.
Jag har ingen erfarenhet av Osmosfilter och letat efter videos där man ser hur dessa kopplas in osv. utan framgång.
Kanske kan man installera denna under badkaret typ så det inte syns, men hur gör man då, permanent hål i kallvattenledningen? =)

Drivs filtrena av el eller av trycket från vattnet?

Hur löser ni detta som bor i lägenheter?
Mvh Bass
#2 - 30 september 2011 08:52
Bass skrev:
Tjenare!

Sitter och funderar på detta med Osmosfilter då jag gärna vill ha ner PH i mitt Uppsalavatten.

Problemet är att jag bor i lägenhet med småbarn och en mindre förstående fru som börjar vissa missnöje då min fiskskål förvandlats till 6 akvarium på under ett år =D

Så.. jag kan inte ha ett filter i badrummet upphängt och påslaget hela tiden.

Jag har ingen erfarenhet av Osmosfilter och letat efter videos där man ser hur dessa kopplas in osv. utan framgång.

Kanske kan man installera denna under badkaret typ så det inte syns, men hur gör man då, permanent hål i kallvattenledningen? =)

Drivs filtrena av el eller av trycket från vattnet?

Hur löser ni detta som bor i lägenheter?

Mvh Bass

Skulle inte göra hål i vattenledningen om jag inte äger lägenheten för då ligger man risigt till.

Men min pollare som har ett litet saltvattenkar kopplar bara in filtret när han behöver osmos vatten sedan kopplar han bara ur det. Tex producerar hans filter 90l på 24 timmar. Om han då har det går hela tiden så får han 630l osmos vatten på en vecka och det är ju onödigt då han bara behöver 50l. Så han kopplar bara på det på sin badrumskran och producerar sina 50l på 12 timmar sedan kopplar han ur allt och lägger filtret i en hink och in i skåpet igen.
#3 - 30 september 2011 11:24
Tjenare! Har fått lite mer kött på benen nu. Ser ju faktiskt intressant ut! Fick för mig att det var krångligare än det kanske är. Får köra på samma metod att ta fram vid behov vilket troligen blir jäkligt ofta ändå ^^

Nån som kan tipsa om ett bra filter?
#4 - 30 september 2011 18:50
PWSS har en som gör 75-90l osmosvatten ber dygn för 1600kr just nu. Normalpris är 2244kr

http://www.pwss.nu/product.php?productid=2178&cat=101&page=1

Men har ingen aning om hur bra/dåligt det är eller hur stort filter du behöver. Men priset verkar ok och PWSS brukar ju bara sälja varor av topp kvalité :)
#5 - 3 oktober 2011 09:21
Det skulle innebära så många timmar den måste stå på. Ska nog titta på en med högre kapacitet.

Annons