FRågor om neontetra

#1 - 2 februari 2005 16:28
1 HUr många neontetror kan man ha i ett 300L (Har 2 kmapfiskhonor, en massa malar, och tre svärdbärare)

2 Kan man ha vuxna neontetror med små scalarer?? ( Bra/Dåligt?)

3 Brukar dom stimma ofta???

4 Kan nån rekomendera bra mat som passar till dessa neoner? =)

5 HUr får man neontetror att trivas till max?? några tips??

6 Finns dte några bra sidor med fakta om neoner??

Mvh
#2 - 2 februari 2005 16:50
neoner stimmar väll jämt om de är tillräckligt många och inte blir för störda/ jagade av något...
#3 - 2 februari 2005 17:09
[QUOTE=Triana]neoner stimmar väll jämt om de är tillräckligt många och inte blir för störda/ jagade av något...[/QUOTE]

stimmar de inte bättre om de har ett hot? det är väl det stimgrejen går ut på. verka större och förvilla ev. predatorer??

själv kör jag på kardinaltetror, tycker de stimmar bättre och är färgrannre, men det är ju en smaksak..=)
#4 - 2 februari 2005 17:39
mm.. jag körde med kardinaler med.. men de är så känsliga för förändringar.. och så får de neonsjukan mycket lättare (om den ens angriper neontetran vet jag inte)

ibland kan de stimma bättre av hot.. men inte om de blir jagade för mycket.. fast.. det beror ju också på hur många de är... är de 100 st så kan inget splittra dem...
#5 - 2 februari 2005 18:06
[QUOTE=Triana]mm.. jag körde med kardinaler med.. men de är så känsliga för förändringar.. och så får de neonsjukan mycket lättare (om den ens angriper neontetran vet jag inte)[/QUOTE]

har jag inte märkt nåt av (ta i trä :) )
#6 - 2 februari 2005 18:08
mm.. vet itne.. något jag läst bara och det verkar vettigt eftersom den är mer avlad *suckar lätt.. litet deppig idag.*
#7 - 20 februari 2005 12:36
1. Man brukar säga: EN fisk på tre cm-minst 2L vatten att simma i. Du kan alltså ha 150 st neontetror. Kanske plocka bort några eftersom du redan har lite fisk.
2. Ja, du kan ha dem tillsammans. Jag själv hade fullvuxna scalarer (15 cm) tillsammans med neonisar.
3. De simmar oftast jämnt i stimm.
4. Fling foder och frusna röda mygglarver.
5. Mina trivdes med lite drag i vattnet, höga växter och stora ytor. Men det är nog lätt att få dem att trivas. Jag har aldrig haft problem med dem under mina 20 år innom akvarie världen.
6. Vet inga sidor, men det finns bra böcker om dem. Finns på zoo butiker och på bibliotek.

//Camilla
#8 - 20 februari 2005 14:26
1) Att ha scalarer med neoner kan gå, och det kan gå åt h-e. Jag har själv sett scalarer, som bott månader tillsammans med neonerna utan problem, börja bita vuxna neoner mitt itu för att kunna svälja dem. Neontetror är naturligt byte för scalarer.

2) Neoner stimmar bara om de känner sig hotade. Att hålla dem med en naturlig fiende, scalare, kommer garanterat att göra att de känner sig hotade.

3) Neoner äter allt, och massor av det. Se upp med torrfoder, de äter så glupskt att de gärna får luft i magen och svårt att simma.

Neoner är extremt känsliga mot sjukdomar. Jag tycker personligen de är känsligare än vildfångade kardinaltetror.
#9 - 20 februari 2005 16:15
Har alltid haft mina neontetror ihop med scalarer utan problem (har pysslat med akvarier i 12 år) jag har dock alltid köpt in små scalare som fått växa upp med neonerna.Har för tillfället 22 neoner ihop med 6 scalare + lite annat i mitt 375l kar.

/Micke
#10 - 20 februari 2005 16:34
Då jag hade dem var det i ett 250 L akvarium. Hade det mesta i fiskväg, guppys, kampfisk, tetror, svärdbärare, guramis, scalarer m.m. Hade 6-8 scalarer med 20 neonisar. Alla tror jag har haft olika upplevelser med sina fiskar. Har aldrig hört om itu bitning, men nån gång ska ju vara den första! Allt kan hända i ett akvarium. Inte sant?
//Camilla

Annons