frågor om malawiciklider

#1 - 31 januari 2008 22:09
hej på er
Skulle vilja veta lite..
1. en klogroda kan man ha den tillsammans med dessa? (tänker mest på dom här "vanliga" golden o dom med lite intressant färger..
2. Behövs nån spec. sand? (ljus/mörk, storlek)
3. Hur många kan man ha i ett 240L akvarium?
4. Nåt spec med vattnet som dom behöver? (vattenbyten ofta etc)

är dom svårskötta?

Tacksam för svar!
#2 - 1 februari 2008 00:28
1. Skulle inte rekommedera någon klogroda att bo ihop med malawis. Även Goldens kan känna för att ta sig ett nafs ibland.
2. Sandens färg spelar ingen större roll, men det är bra om den är ganska fin. Rådasand omkring 3 mm är ok. Vissa gillar att använda diabas-sand istället, som är mörkare.
3. Jag brukar ha som tumregel en firre per 15 liter vatten. Du kan då ha ca 16-20 st, och då har du även lite plats för de yngel som kommer...och de gör de, tro mej. :)
4. Man brukar inte ha så mycket växter i ett malawi, eftersom få växter trivs i det hårda vattnet. Vallisneria och Anubias funkar dock fint, och ibland så gillar firrarna att ha lite sallad till maten... Det gör dock också att det inte finns så mycket som suger upp näringen, dvs nitrat. Det gör att man får hålla lite koll på hur värdena är och byta när de blir för höga. Jag har dock inte upplevt att jag behöver byta vatten oftare i mitt Malawi än i andra akvarier, kanske var tredje eller var fjärde vecka.

Svårskötta, nej...så länge firrarna har vatten med högt pH (som det som är i kranen) bra sprutt på pumparna och gott om stenskravel att gömma sig i, så är ett malawiakvarium bland det mest lättskötta man kan ha. :)
#3 - 1 februari 2008 07:11
Jens A. skrev:
1. Skulle inte rekommedera någon klogroda att bo ihop med malawis. Även Goldens kan känna för att ta sig ett nafs ibland.

2. Sandens färg spelar ingen större roll, men det är bra om den är ganska fin. Rådasand omkring 3 mm är ok. Vissa gillar att använda diabas-sand istället, som är mörkare.

3. Jag brukar ha som tumregel en firre per 15 liter vatten. Du kan då ha ca 16-20 st, och då har du även lite plats för de yngel som kommer...och de gör de, tro mej. :)

4. Man brukar inte ha så mycket växter i ett malawi, eftersom få växter trivs i det hårda vattnet. Vallisneria och Anubias funkar dock fint, och ibland så gillar firrarna att ha lite sallad till maten... Det gör dock också att det inte finns så mycket som suger upp näringen, dvs nitrat. Det gör att man får hålla lite koll på hur värdena är och byta när de blir för höga. Jag har dock inte upplevt att jag behöver byta vatten oftare i mitt Malawi än i andra akvarier, kanske var tredje eller var fjärde vecka.

Svårskötta, nej...så länge firrarna har vatten med högt pH (som det som är i kranen) bra sprutt på pumparna och gott om stenskravel att gömma sig i, så är ett malawiakvarium bland det mest lättskötta man kan ha. :)

tack för svaret :)
okej, men det är en stor klogroda menar du att fiskarna skulle käka på den?
:S eller är det bara golden som kan göra det kanske?
för min lilla grodis vill jag ju ha kvar :)

ska man alltså ha vanligt kranvatten i då utan tillsatser? bara att man måste kolla värdena ibland?
sånt fnns att köpa på djuraffären va?

får ta mig en funderare om man ska skaffa ett malawi kar :)
är dom dyra? firrarna?
#4 - 1 februari 2008 07:59
Jessi_86 skrev:
tack för svaret :)

okej, men det är en stor klogroda menar du att fiskarna skulle käka på den?

:S eller är det bara golden som kan göra det kanske?

för min lilla grodis vill jag ju ha kvar :)

ska man alltså ha vanligt kranvatten i då utan tillsatser? bara att man måste kolla värdena ibland?

sånt fnns att köpa på djuraffären va?

får ta mig en funderare om man ska skaffa ett malawi kar :)

är dom dyra? firrarna?

Skulle inte heller rekommendera en klogroda i ett malawikar. Känns som fel ph och att fiskarna kommer göra livet rejält surt för den.

Kranvatten utan tillsatser duger ofta perfekt. Kanske att man behöver lite bikarbonat för att höja ph:t i ett malawikar. (runt 7-7.5 är lagom). När karet är nystartat kan det vara käckt med lite bakteriekultur. I övrigt så duger kranvatten bra! (om du inte har något konstigt i ditt kranvatten dvs. Vilket är tämligen ovanligt)

Malawisar är mellan"dyra". (läs "dyra"). Runt 30-200:- stycket. Normalpris på 40:- I göteborg.

Mvh

Stefan
#5 - 1 februari 2008 15:39
Stew skrev:
Skulle inte heller rekommendera en klogroda i ett malawikar. Känns som fel ph och att fiskarna kommer göra livet rejält surt för den.

Kranvatten utan tillsatser duger ofta perfekt. Kanske att man behöver lite bikarbonat för att höja ph:t i ett malawikar. (runt 7-7.5 är lagom). När karet är nystartat kan det vara käckt med lite bakteriekultur. I övrigt så duger kranvatten bra! (om du inte har något konstigt i ditt kranvatten dvs. Vilket är tämligen ovanligt)

Malawisar är mellan"dyra". (läs "dyra"). Runt 30-200:- stycket. Normalpris på 40:- I göteborg.

Mvh

Stefan

kan man ha diskus med klogrodan då?
är malawis så elaka att dom tom går på en stor groda? :S
o grodan är ju köttätare med...
#6 - 1 februari 2008 16:26
Malawis ur mbuna gruppen är oftast väldigt ettriga och snabba som f-n.
De delar gärna ut små tjuvnyp som Stew säger.
#7 - 1 februari 2008 16:35
Jessi_86 skrev:
kan man ha diskus med klogrodan då?

är malawis så elaka att dom tom går på en stor groda? :S

o grodan är ju köttätare med...

Elaka vet jag inte...men de kanske tycker att grodan inkräktar på deras territorium, och då ger de den ett tjyvnyp. [B)]
Vore synd om grodan, som nog aldrig varit med om det förut...kanske grodis skulle få ett eget akvarium, då? :)
Diskus+groda vet jag inget om.
#8 - 1 februari 2008 21:38
Jens A. skrev:
Elaka vet jag inte...men de kanske tycker att grodan inkräktar på deras territorium, och då ger de den ett tjyvnyp. [B)]

Vore synd om grodan, som nog aldrig varit med om det förut...kanske grodis skulle få ett eget akvarium, då? :)

Diskus+groda vet jag inget om.

attans då blir det nog inga malawis heller :( för min groda är ju så söt.
finns de inga fler fiskar som är sådär speciella som går att ha med grodis?
#9 - 3 februari 2008 19:11
Det finns gott om fiskar som går att ha med grodor. Kanske någon Apistogramma (sök efter det i artbeskrivningarna här) - de är väldigt fina och färgglada. Platys finns ju i hur många färger som helst, också-
En megacool firre är fjärilsfisk, Pantodoton bulcholsi...och så finns det många många andra. :)
#10 - 3 februari 2008 20:37
Har jag fattat detta rätt, jag kan använda vanligt kranvatten till mina malawis utan att behöva använda bikarbonat eller liknande?

Tack på förhand.

/Mattias Widell
#11 - 3 februari 2008 21:17
Har jag fattat detta rätt, jag kan använda vanligt kranvatten till mina malawis utan att behöva använda bikarbonat eller liknande?

Tack på förhand.

/Mattias Widell

Japp, i 90% av fallen, när det gäller kommunalt kranvatten. Det brukar ligga kring 8 i pH, och hårdheten brukar ligga kring 4.
Som sådant är det visserligen mjukare än vattnet i malawisjön, men med de stora akvarier man brukar ha till malawis, så råkar man sällan ut för farliga pH-svängningar. Dessutom brukar man ha gott om kalksten i akvarierna, och de buffrar också mot sänkt pH.
Bikarbonat kan man ösa i om man vill förbättra förhållandena dels för lek, men även om man har Vallisneria i burken. Men det är inte nödvändigt. Jag har aldrig använt bikarbonat, och mina goldens och rödzebror leker ändå.

Det samma gäller mina Prinsessor, så jag tror det gäller även för tanganyikaciklider.

De finns dock reningsverk som använder klor, och då får man använda vattenberedningsmedel. Om de använder det eller inte kan man läsa om på kommunernas hemsidor.
#12 - 4 februari 2008 08:53

Tack på förhand.

/Mattias Widell

Håller med Jens i allt hans skriver. Men mät ditt ph först. MItt ligger runt 6.7 obehandlat. Och jag vill ha upp det mot 8. Alltså tillsätter jag bikarbonat.
Ligger du runt 7.5 som man ofta gör så fungerar det klockrent till malawi.

Mvh

Stefan
#13 - 4 februari 2008 16:00
har hört att om man har kalk sten så understiger inte ph 7.5? stämmer det??
#14 - 4 februari 2008 18:12
Aldrig hört att de inte understiger något visst värde. Men däremot att kalken höjer ph
Bilagor:
#15 - 8 februari 2008 20:50
Hej, tack för svaren :-) var just detta med bikarbonat som kändes lite krångligt och lite avskräckande med malawi, jag köpte ett par beg akvarium och fick med 16 malawis, hadde tänkt skänka bort dom men dom e så charmiga och fina att jag bestämde rätt fort att behålla dom i stället. Får mäta mitt ph och se så att det ligger något sådär rätt iaf, men dom verkar pigga å livliga iaf malawisarna, det är rödzebra, golden, och nån blålila m gula fenor.

/Mattias
#16 - 10 februari 2008 10:33
Du har nog Pseudotrophues så. "Acei", den som kallas för Marygold. En väldigt bra mix av fiskar. :)

Annons