Frågor om malawi eller tangyanika kar?

#1 - 30 augusti 2004 19:11
hejsan, jag tycker att ett malawi eller
tangyanika ciklider låter spännande.
skulle jag kunna ha det i mitt 130 liters?
jag skulle vilja veta all information om akvarievattnet,
fiskarna och inredningen.
gärna också vilka fiskar som är roligast och ha(av dom släkterna som jag nämnde).
tack på förhand!
#2 - 30 augusti 2004 19:23
Hej dom flesta malawi vill ha minst 200l iaf. Men vissa tanganika behöver inte lika stor yta. tex snäcklekare. http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=117 Det är en rätt häftig fisk som gräver och gräver hela dagarna. Har ett 63 l kar med dom
#3 - 30 augusti 2004 19:51
sten inredning är vell det vanligaste och naturliga inredningen (för både malawi & tangyanika kar), men du kan ha växter, som anubias, vallisneria och crinum... Jag håller dock med stahl_mikael, att 200 hundra är det minsta men det går med 150, och jag har hört massor av folk som har malawi i hundra 110liters. Kanske inte det bästa oddsen men det går. Du bör nog rikta dej mot den mindre gruppen i malawi och tangyanika släktet, t.ex. malawi: "Golden" (Labidochromis cearuleus), möjlgt vist rödzebra men hellre Golden, Tangyanika: Röd gul ocellatus (hade själv tänkt skaffa sånna, men fick inte tag i några=( .) , Mångbandad snäcklekare, Svartvit julle, ja det finns ganska många tangyanika. Har ingen erfarenhet själv av Tangyanika utan håller mest på med malawi, men jag är ingen expert men jag gör mitt bästa iallafall=).

#4 - 31 augusti 2004 13:46
Det finns massor med Tanganyika ciklider som passar i ett akvarium av din storlek, några exempel på arter som funkar är:
Altolamprologus compressiceps "Sumbu"/"Shell"
Chalinochromis brichardi
Chalinochromis popelini
Neolamprologus Lelupi
Neolamprologus Brichardi
Neolamprologus Buescheri
Neolamprologus Pulcher
Neolamprologus Mustax
Neolamprologus Cylindricus
Neolamprologus Talcicula
Neolamprologus Savoryi
Neolamprologus Kungweensis
De flesta ur Julidochromis släktet (inte Regani)
Lepidiolamprologus boulengeri
Telmatochromis vittatus

En annan vacker, lättlekt ciklid som skulle funka i ditt kar är
Astatotilapia nubila som kommer ifrån victoria sjön

Alla arterna jag nämt BÖR finnas på zoopet, pröva sök funktionen överst vettja!
#5 - 31 augusti 2004 19:04
ska dom här ha saltvatten eller ska dom ha hårt vatten?
ska man ha rötter i? ska man ha många stora stenar eller försöka bygga en liten klippavsats och isånafall hur?
hur många fiskar skulle jag kunna ha i det?
behöver man ett annat sorts lysrör?
#6 - 31 augusti 2004 19:41
Inte saltvatten, alla de här fiskarna är sötvattenfiskar.
Hårt vatten med hög pH är att rekomendera för firrarna. Personligen tycker jag det är allra snyggast när man har stora stenbumblingar istället för mindre stenar. Det ser mer naturligt ut på något sätt.

Hur många fiskar du skulle kunna ha beror på vilka du väljer. Om du skulle välja att ha Neolamprologus Pulcher tex så skulle jag säga att ett lekpar tillsammans med en Ancistrus räcker gott och väl. När pulcherna sedemera leker (vilket kommer hända förr eller senare) så är de nämligen fruktansvärt aggressiva. Enklaste sättet att få ett lekpar är att köpa 6-12 ungfiskar och låta dem para ut naturligt.

Om du nu istället skulle välja att ha en Julidochromis art tillsammans med tex en snäcklekare som Lamprologus multifasciatus så skulle du nog kunna ha 5-6 snäcklekare och ett lekpar av Julidochromisarna och en Ancistrus.

För att göra en lång historia kort så beror det som sagt var på vilka arter du väljer, kolla igenom listan och kom fram till vilka som är dina favoriter, vilka du tycker är ok och vilka du inte vill ha :)

Man behöver inte ha ett annat lysrör om man inte vill, ett med en blå nyans kan däremot ta fram de vackra blåa färgerna inom många av de här arterna
#7 - 1 september 2004 12:04
julidochromis regani
#8 - 1 september 2004 12:44
Jag har precis startat upp ett 150 l Tanganyika... eller ett kar som är anpassat för Tanganyikaciklider, men ej biotopriktigt... så är har jag gjort...
Botten består av fint rådagrus, i bakkant och fram mot hälften av karet har jag byggt upp med olika sorters stenar till ett stort stenröse i alla möjliga färger... allt från kolsten till kalksten ingår... En liten rot ligger också inbakad där, för att jag ska kunna ha Ancistrus i karet.
Jag har placerat 4 mer eller mindre stora Javaormbunkar och 4 st Anubaisplantor i och i anslutning till stenröset. I gruset har jag också planterat en Gallerplanta...
När det gäller växterna så har jag valt bikarbplantor för att se om det kan fungera... att de kan tillgodogöra sig bikarbonaten som jag tillsätter...

De första som fått flytta in är min Snäckisar, Lamprologus multifaciatus... De är fyra vuxna och några "tonårsyngel"... och en massa småttingar då... En Ancistrus flyttade också in med dem...

Fortsättningsvis så kommer jag att sätta in ett par Julidochromis... jag tar gärna emot tips på vilka ni tycker är bäst...

Jag skulle också vilja ha ett par Altolamprologus compressiceps, men de verkar inte vara allt för vanliga... inte när jag stod och läste leverantörslistor hos min handlare i alla fall....

Vad tror ni om detta??? Jag vet att jag frågat det i en annan tåt... men där låg min fråga lite utanför ämnet har jag för mig...
#9 - 1 september 2004 14:48
nancy: Ditt största problem kommer att vara att sätta i jullarna när multisarna redan är på plats. Det bästa är att möblera om kraftigt bland snäckskalen innan du sätter i jullarna, då får multisarna fullt upp med annat.

Som gwendly skrev innan så funkar alla julidocromisarterna utom möjligtvis regani i ett så litet kar. Jag själv skulle försöka med transkriptus efterssom dom är dom minsta.
MVH
Magnus
#10 - 1 september 2004 17:02
Okidok Topfrog... det problemet hade jag helt missat... En himla tur att jag fick det klart för mig INNAN jag släppte i Jullarna då... Jag kommer att vänta ganska länge innan jag köper Jullar också, eftersom jag vill vara säker på att mina tonårsyngel av snäckisarna överlever... har nämligen bara en vuxen hona. Man kan ju göra så att man plockar upp alla snäckor... vilket innebär alla snäckisar också, och "koppar" i dem samtidigt... eller?

Kommer jag att få samma problem om jag ska släppa i Altolamprologus compressiceps då? Det kanske vore bäst att släppa i dem samtidigt med Jullarna, eller blir det bara värre?
#11 - 1 september 2004 17:12
Om det inte är "shell" varianten så tycker jag inte att du skall ha några compressiceps i ett så litet kar. Mina "shell" compressices släppte jag i utan att störa snäcklekarkollonin. Det är tuffa fiskar som åtminstode för mig klarade det med några trasiga fenor. Multisarna är väldigt tuffa mot "nykomlingar" men verkar acceptera deras plats efter ett tag. Bäst är förmodligen att alltid ge dom något annat att tänka på vid nyintroduktion. Att släppa i nya på natten kan vara en annan metod.
MVH
Magnus
#12 - 1 september 2004 19:20
Okidok... Jodå, det är shellvarianten jag tänkt på, de är väl de enda som går i ett så litet kar vad jag har förstått??? Får väl se hur jag gör med dem... än så länge har jag väl mitt 150 liters snäckiskar :-)
#13 - 1 september 2004 19:31
Tänkte nästan det, inte planerar tant nancy in fiskar som är för stora för hennes kar.

Tänk att man bara vill ha mer. Mitt 320 tangkar är fullt och jag gör inget annat än drömmer om vad jag kunde göra med ett större. Förr eller senare så är väl ett större kar fullt också.
MVH
Magnus
#14 - 1 september 2004 20:03
Mmmm... känner igen det där ja... I dag kom Tobbe hem och sa att han köpt ett 220 liters, för att ha SALTVATTEN i!!! Hmmmm.... När man kan ha Diskus... eller Fjärilar... eller ett till Tanganyika... åsså ska han ha salt... hmmm... Ja, ja... förhoppningsvis får jag ärva det gamla saltvattenskaret på 110 liter.. undras just vad man kan göra av det... :-) Blir nog Fjärilar tror jag... eller Killis kanske... eller testa att odla Corydoras kanske... eller....
#15 - 1 september 2004 20:35
Vill bara påpeka att det inte alls är säkert att man måste mublera om i karet då man tillsätter Jullar.
Visst lär de bli jagade en hel del i början, men det blir ju nästan alla nykomlingar i ett Tanganyika kar.

Min erfarenhet är att Jullar är de klart smidigaste simmarna, och klarar utan problem av att finta bort sin förföljare i diverse stenrösen...

Naturligtvis så skadar inte en ommublering. Men jag känner mig så "taskig" då jag mublerar om för just multisar som har slitit så med att gräva och flytta sina snäckor...
#16 - 1 september 2004 23:50
Mitt kar är ju ganska tätplanterat och innehåller ganska mycket sten... så vi får väl se hur jag gör...
Något jag funderade på är hur stor risk det är att de skuttar ur karet. Jag har bl a en springa mellan ljusramp och kanten på karet (har inget täckglas under rampen)... springan är väl ca 2 cm... Borde jag täcka där på något vis? Snäckisarna vågar sig ju knappt till ytan för att äta... men blir det krig så kanske det blir annat???
#17 - 2 september 2004 12:37
Jag har tappat en julle på grund av att den hoppat ut under en flykt. Så Vist finns det en chans....
#18 - 2 september 2004 12:49
Okidok David, då får jag nog lösa det där innan jag sätter i Jullarna då... tack!
#19 - 2 september 2004 13:43
kan sägas att jag tycker att mina fiskar har en större tendens att hoppa om det är små springor (tex för att man måste ha sladden till en doppvärmare osv) än om man har stora öppna hål, vet inte varför men det verkar som de alla vill leka hudini när det är små hål :(

ang att sätta i jullarna tror inte jag att det ska vara något problem.
Om jag hade varit dig hade jag tagit ur all sten en bit innan du ska sätta i jullarna (säg 2-3 dagar före) för att sedan placera stenarena i akvariet följt av jullarna och sen släcka akvariet. Eventuellt skulle du kunna möblera om lite bland snäckorna också så att multisarna får helt annat att tänka på än några fjantiga ciggarliknande fiskar vid stenarna :)

Julidochromis dickfeldi är för övrigt min favorit, och jag hade valt den om jag skulle välja en julle art ;)
#20 - 2 september 2004 13:53
Gwendly, varför är just dickfeldi din favorit? Jag har läst på om alla Jullar och tycker att beskrivningarna är ganska lika för alla... Lite beslutsångest får man lätt... för transkriptus är minst... men samtidigt så kan man läsa att den är mera aggresiv mot andra fiskar... dickfeldi är jättestnygg... men då blir den lite större...
Ja, det kommer nog att ta tid innan jag har bestämt mig känns det som...
I dag upptäckte jag i alla fall att mitt största multifasciatusyngel, ca 1,5 cm, hade färgat ut helt och ser ut precis som en miniatyr av sina föräldrar... Ska bli väldigt spännande att se om det är en hona nu... jag behöver verkligen lite könsbalans i min snäckiskoloni....
#21 - 2 september 2004 13:57
den är min favorit pga utseendet :)

(sorry om du trodde att du skulle få något "smart" svar :D )
#22 - 2 september 2004 14:01
Oki... ursäkten accepterad :-) Håller med om att den är snyggast av dem alla... och då har jag inte sett någon av dem i verkligheten...
#23 - 5 september 2004 18:28
Hej hej, jag ska nog göra om mitt akvarium till ett malawi eller tangyanika kar.
men det är ju bara på 130l så jag kan väl inte ha så många i det... =(
Den art som jag skulle vilja ha är "Labidochromis caeruleus", den är jättesnygg,ska kolla nu vilka mer jag vill ha.
#24 - 5 september 2004 19:43
En till snygg rackare är "Iodotropheus sprengerae", kan man ha den tillsammans med "Labidochromis caeruleus"?
Och hur många isf?

Annons