Frågor om lek.

#1 - 30 december 2004 10:05
Hej.Jag undrar om det finns något lekbeteende man kan spana efter när det gäller Mbunas som socolofi och pseudotropheus flavus.
Vissa står och vibrerar framför andra av samma art. Skulle detta kunna vara ett tecken eller något i den stilen?

Ge mig gärna tips om hur man får dem i lek och hur det ska se ut i akvariet för att de ska leka.

Tack på förhand!
#2 - 5 januari 2005 16:40
Hanen vibrerar framför honan för att locka med henne, så då försöker han ivarjefall!
Inredning med mycket sten/grottor/kokosnötter och gömnställen funkar utmärkt..
vattenbyte fungerar alltid för mig, gärna på lite oregelbundna dagar och lite kallare vatten.

Står mycket om detta om du använder sökfunktionen

Mvh/Micke
#3 - 5 januari 2005 17:03
Då verkar dom ju vara lite intresserade av varandra i alla fall.Men jag tror inte dom är könsmogna än.Dom är nämligen bara ca 4-5cm.Fast och andra sidan har jag ju socolofi som är lite större (6-7cm).Men de verkar inte lika intresserade av varandra. Tror jag har 2 hanar och 2 honor eller i värsta fall 3 hanar och en hona.En av dem är större och har tagit över karet mer eller mindre och är väldigt aggressiv mot den näst största. Utgår då ifrån att detta kan vara två rivaliserande hannar.

Om jag nu skulle ha åtminstone en hona. Hur skall jag få dem till att leka.
Matar för övrigt med räkmix och torrfoder och har några grottor samt lite växter.

Ph:t ligger runt 8 och tempen vid 25-25,5. Hårdheten har jag inte listat ut än.

Tack för svar!
#4 - 5 januari 2005 17:13
Hoppsan! Har bytt namn så jag vill bara säga att det är samma person som skriver som "soleroi"
#5 - 5 januari 2005 18:02
Du kan alltid testa med ett vattenbyta på ca 20% av karet.
Och det nya vattnet ska var något kallare än det tidigare vattnet kanske ca 22 grader varmt kan funka då många malawis leker vi kalla vattenbyten.
Har aldrig testat själv men har hört andra som gjort det och fått det att funka.

Lycka till i alla fall.
#6 - 5 januari 2005 20:06
Jag får prova det.Men jag tror jag väntar ett tag tills dom växt till sig lite.De är ju förmodligen rätt unga än.

Tack för svar!:)

Annons