Hejhej, har lite frågor :)
1. Mitt nyckelhålsciklid-par raggar och spänner upp sig för varandra ofta. Simmar runt, simmar till ett hörn och spänner sig för varandra.. simmar sedan lite igen och simmar återigen till ett hörn och spänner sig.
Men mer än så blir det aldrig! Ibland händer det att hanan blir jävligt aggresiv, jagar runt på sin hona och biter på henne. Då brukar det gå så långt så att honan ser väldigt 'grå' ut och saknar små fläckar med fjäll på kroppen av hanen bett. Då brukar honan simma panikslaget längst växter och längst glasrutan tills hon tillslut ger upp och spänner upp sig och färgar ut för en stund. Sedan så jagar han henne igen. Påminner smått om kvinnomisshandel där ..
Kan det vara för att de inte är färdigvuxna än? Honan är sissedär 4-5 cm och hanen 7-8 cm.
Ser inte heller några rör eller vad det kallas.
Folk säger att man ska vänta och vänta, det händer tillslut, men vad kan jag göra när honan har tagit som mest stryk? Vill inte få några infektioner eller skit.
2. Jag råkade få med mig av misstag hem en Apistogramma Vejita hane istälelt för hona. Så nu är det två hanar och en hona. Den ena hanen är jävligt aggresiv, hanen jagar han bort, och honan likaså. Även när det bara var han hanen och honan så lät han henne inte vara för en stund utan jagar bort henne. Den nya hanen och honan spänner upp sig för varandra och så men blir störda av hanen som då jagar bort dem.
Är det bäst att ge bort den aggresiva hanen?
Akvariet är på 240 med flera krukor som grottor och mycket växtligheter som 'delar upp' akvariet.
Akvariet har lite salt då nycklarna var väldigt skygga och bleka innan.