frågor om jordbotten/walstad

#1 - 31 augusti 2005 23:00
hoppas de inte hamna i helt fel kategori är ju ute efter en botten som gynnar växter mycket.

skulle denna jorden kunna användas om inte vad ska det va för typ av jord ?

http://www.rolunda.se/produktfr.htm

4:e påsen uppifrån står "blomjord"



blomjord är en normalgödslad sandblandad jord gödslad med npk.

blomjorden används för plantering av normala krukväxter och för sådd av näringskrävande frön.



innehållsdeklaration

sammansättning

ljus å mörk vitmossetorv sand och bark.



tillsatser

npk dvs oorganisk gödsel och kalkstensmjöl



ledningtal 1-2



tillverkare Rölunda


om jag fattat det hela rätt så förser en jordbotten akvariet med kol till växterna vilket betyder att det inte skulle spela så stor roll å köra co2.
har jag fattat det hela rätt ?

läst att man kan "impregnera" jorden med pmdd.
ska det isåfall va torrt eller blött och i vilka proportioner ?

kan man köra 0.4-0.8mm rådasand ihop med jordbotten eller blir det för kompakt ?
#2 - 1 september 2005 06:36
[QUOTE=Raven]
skulle denna jorden kunna användas om inte vad ska det va för typ av jord ?
[/quote]
Det är bra att den bara består av torv och ingen kompost. Däremot är det risk för att den läcker lite näring iom att den är NPK-gödslad. Blötläggning förhindrar det om du orkar.



om jag fattat det hela rätt så förser en jordbotten akvariet med kol till växterna vilket betyder att det inte skulle spela så stor roll å köra co2.

har jag fattat det hela rätt ?


Helt rätt. Mindre ljusmängd drar även ner kolbehovet mer i linje med tillgången. CO2 bildas av att bakterierna har jorden/torven att bearbeta.



läst att man kan "impregnera" jorden med pmdd.

ska det isåfall va torrt eller blött och i vilka proportioner ?


Samma nivåer i blötläggningsvattnet som du skulle vilja hålla i akvariet. Dvs dom vanliga 5-10 ppm nitrat, 1-2 ppm fosfat, 0.1 ppm järn.



kan man köra 0.4-0.8mm rådasand ihop med jordbotten eller blir det för kompakt ?

Det låter aningens smått faktiskt. Risken är ju att man lägger ett lock ovanpå jorden så det blir toklåg redox och man får en massa andra reduktionsprocesser än dom man strävar efter.
#3 - 1 september 2005 10:28
Kan man använda ren torv?

Utan gödsel eller kalk?
#4 - 1 september 2005 10:29
Det går fint!
#5 - 1 september 2005 13:44
[QUOTE=defdac][QUOTE=Raven]
skulle denna jorden kunna användas om inte vad ska det va för typ av jord ?
[/quote]
Det är bra att den bara består av torv och ingen kompost. Däremot är det risk för att den läcker lite näring iom att den är NPK-gödslad. Blötläggning förhindrar det om du orkar. [/QUOTE]

blötläggning är inget större problem får hem akvariet tidigast till helgen om ja har lite tur.
50x30x2.5= 3.75L
hoppas inte katten får för sej å bada i de ;)



[quote]

om jag fattat det hela rätt så förser en jordbotten akvariet med kol till växterna vilket betyder att det inte skulle spela så stor roll å köra co2.

har jag fattat det hela rätt ?


Helt rätt. Mindre ljusmängd drar även ner kolbehovet mer i linje med tillgången. CO2 bildas av att bakterierna har jorden/torven att bearbeta. [/QUOTE]
var ligger lämplig ljusmängd ungefär ?



[quote]

läst att man kan "impregnera" jorden med pmdd.

ska det isåfall va torrt eller blött och i vilka proportioner ?


Samma nivåer i blötläggningsvattnet som du skulle vilja hålla i akvariet. Dvs dom vanliga 5-10 ppm nitrat, 1-2 ppm fosfat, 0.1 ppm järn.[/QUOTE]
bra då gör jag det samtidigt som jag genomluftar jorden.

[quote]

kan man köra 0.4-0.8mm rådasand ihop med jordbotten eller blir det för kompakt ?

Det låter aningens smått faktiskt. Risken är ju att man lägger ett lock ovanpå jorden så det blir toklåg redox och man får en massa andra reduktionsprocesser än dom man strävar efter.[/QUOTE]
0.8-1.2mm eller fortfarande för tätt ?
kan eventuellt bli e. sjösten 2-3mm.

Tack för svaren :)
#6 - 1 september 2005 13:49
Ljusmängden bör väl inte ligga alltför mycket under 0.3 och alltför mycket över 0.5 watt per liter. Beror ju lite på reflektorer och hur man får ner ljuset osv.

Det här med tätheten vet jag inte alls ärligt talat. Ska googla lite.
#8 - 1 september 2005 20:45
Handlar det inte om att skiten ska ta sig igenom gruset och ner till jorden under? För fin sand så blir det ju liggande ovanpå, medan typ sjösten där lägger det sig under?
#9 - 1 september 2005 20:56
för fin sand och det kommer inte ner syre till jorden och då kan det bildas giftiga gaser om jag inte har helt fel.

ska iallafall fixa jorden när ja petat mej i ögonen.

Defdac
inga vattenbyten och endast mikrogödning när växterna börjar se "gråa" ut ?

ge fiskarna ordentligt med mat ?

nåt annat jag bör tänka på ?

ps.
har inte hunnit kolla länken du posta förut men skall göra de när ja fått fixat lite käk :)
#10 - 2 september 2005 07:08
Jag tror både me_trixie och Raven har rätt: Varken skit eller syre kommer ner om sanden är för fin.

För att snöa in så kan man faktiskt använda tjocka sandbäddar av fin sand för att skapa precis en så låg redox (~250 mV) att man får denitrifikation så allt kväve bubblar upp som kvävgas. Lite extra syrefattigt och man får den ruttnaägglukten när sulfat blir elektronacceptor runt -100 till -200 mV.

En bra botten är svårt att få även om man på sista tiden tack vare Walstad och Barr verkar lyckats hitta ett recept som leder till en fin lagom gosig botten snabbt.



inga vattenbyten och endast mikrogödning när växterna börjar se "gråa" ut ?


Nej när växterna börjar tappa lite färg är det fulldos PMDD som gäller. Det kommer väl bli runt varannan vecka ungefär beroende på ljusmängd.

Fulldos PMDD brukar för de flesta innebära NutriSi, KNO3 och KH2PO4. I Low-techs brukar kvävemängden från fiskar bli mer betydande så då kan faktiskt extra K från K2SO4 bli mer viktigt. Kanske fifty-fifty KNO3/K2SO4? *höftar*



ge fiskarna ordentligt med mat ?


Japp.



nåt annat jag bör tänka på ?


Stabilitet framför allt. Undvik att rota runt för mycket, håll belysningstiderna och matningen så konstant du kan.
#11 - 2 september 2005 07:47
Hoppar in i trpden med en relaterad fråga. Diana säger att filtrering kan störa balansen man eftersträvar. Jag har också sett i nån tråd att filtreringen påverkar mängden CO2 negativt. Jag har ett klart överdimensionerat ytterfilter som följde med akvariet (Eheim 2224) till 160 l. Älskar detta filter som kräver lika lite underhåll som akvariet och som är TYST och som inte tar plats i akvariet men det är kanske dumt att använda det i denna uppsättning?
#12 - 2 september 2005 07:58
Stor filtermängd är aldrig fel, men däremot vill du kanske inte skapa storm på vattenytan, men det borde gå att fixa med en spraybar som du sätter längs bottnen längs bakrutan.
#13 - 2 september 2005 08:06
OK så bra då kan jag sluta ha dåligt samvete för det. Spraybaren sitter strax under vattenytan och den är såpass lång att det inte blir nåt tillfälle för guppisarna att åka karusell så det känns iofs lugnt. bara små vågrörelser. Men måste man inte ha rörelse på ytan för syresättning? Om jag sätter den längst ner blir det cirkulation men knappast nån ytrörelse?
#14 - 2 september 2005 08:15
Växterna ger mer syre än vad du kan få ner från ytan, däremot kan det bli kritiskt på natten då koldioxiden inte kan tas upp av vxäter så man strävar efter en lagom mix. En del sätter igång en extra syresten på natten om dom vill köra med riktigt lite ytcirkulation på dagen. Viss liten rörelse på ytan är alltså bra, men det ska inte skvalpa. Låter som du satt din ganska bra.
#15 - 2 september 2005 08:18
[QUOTE=defdac]Fulldos PMDD brukar för de flesta innebära NutriSi, KNO3 och KH2PO4. I Low-techs brukar kvävemängden från fiskar bli mer betydande så då kan faktiskt extra K från K2SO4 bli mer viktigt. Kanske fifty-fifty KNO3/K2SO4? *höftar*.[/QUOTE]
Jag kör standardrecept enl Granholmarna med KNO3, KH2PO4 och NutriSi+K2SO4 och MgSO4 ung fulldos varje till varannan vecka. Om man ska ändra enligt din höftning hur skall jag blanda då i mina flaskor och hur dosera? Kemi och jag går inte bra ihop så jag behöver EXTREMT tydliga instruktioner ;)
#16 - 2 september 2005 08:22
Jag tycker du ska köra precis som vanligt bara enligt receptet. Börjar du (mot förmodan) märka kaliumbrister så kommer det ske ganska långsamt och kontrollerat och då kan du t ex dubbla K2SO4-delen i receptet.

Men kör du redan i dagsläget med både KNO3 och K2SO4 tror jag du inte kommer märka det i första taget.
#17 - 2 september 2005 09:32
[QUOTE=defdac]Jag tycker du ska köra precis som vanligt bara enligt receptet. Börjar du (mot förmodan) märka kaliumbrister så kommer det ske ganska långsamt och kontrollerat och då kan du t ex dubbla K2SO4-delen i receptet.

Men kör du redan i dagsläget med både KNO3 och K2SO4 tror jag du inte kommer märka det i första taget.[/QUOTE]
Fast jag tycker nog att en del växter redan är klockrena illustrationer av just kaliumbrist t ex papegojbladen. Däremot inte så mycket kvävebrist. Ska jag nöja ig med att öka totala dosen eller ska jag bara öka på med K2SO4?
#18 - 2 september 2005 09:36
Om du vill kan du torrdosera K2SO4 (det är ett av de mer ofarligare ämnena du använder, så du behöver absolut inte vara rädd att överdosera). Varje fulldospuls kan du blanda ut en tesked K2SO4 och hälla ner i akvariet. Det ger dig 16-17 ppm K vilket ligger runt 20 ppm som brukar rekommenderas.
#19 - 2 september 2005 09:50
[QUOTE=defdac]Om du vill kan du torrdosera K2SO4 (det är ett av de mer ofarligare ämnena du använder, så du behöver absolut inte vara rädd att överdosera). Varje fulldospuls kan du blanda ut en tesked K2SO4 och hälla ner i akvariet. Det ger dig 16-17 ppm K vilket ligger runt 20 ppm som brukar rekommenderas.[/QUOTE]
Är du säker på att du menar en tesked? Grundreceptet säger ju 4 kryddmått i 50 cl och sen tar jag 16 ml av det i fulldosen? En tesked är ju hur många gånger som helst mer ???
#20 - 2 september 2005 10:05
Japp grundreceptet utgår från TMG som ger dig runt 0.7 ppm K om jag inte minns helt fel. Det är en piss i missisippi jämfört med vad man brukar rekommendera (20 ppm).

Men tänk på att en 10 ppm KNO3-dosering ger dig runt 7 ppm K, så det är tack vare KNO3:n man normalt sett får ner tillräckligt med K. Eftersom low-techs ibland har betydligt mer nitrat så blir det relativt för liten del K med originalrecepten.
#21 - 2 september 2005 10:54
OK kolla bara för det lät så mycket. Ska omedelbart hem och kasta i det! Tack för alla bra svar!
#22 - 2 september 2005 11:14
Förresten en annan sak. Walstad menar att för att allt ska gå bra ska man ha högt medium till hårt vatten. Hon rekommenderar att man tillsätter dolomitkalk (vanlig trädgårdskalk). Det har jag gjort och fått ett stabilt Gh på runt 20 i st f 3 som det är i kranen. Nånstans läste om ett experiment med jordbotten och mjukt vatten och det blev inte bra enligt den berättelsen.
#23 - 2 september 2005 12:16
Ja torv gör vattnet mjukt vilket är dåligt om man torvfiltrerar sitt vatten eftersom allt Ca+Mg hamnar i torven i filtret där det inte gör någon nytta.

Däremot gör det nytta om torven ligger i bottnen pga något som kallas katjonutbytesförmåga (CEC). Har man lågt GH i vattnet får man dock lite för lite calcium/magnesium i bottnen vilket dolomit hjälper upp.

Matar man med väldigt calciumrik mat till sina firrar borde det kanske funka utan dolomit. Kan tänka mig att räkmix är ganska schysst calciumhalt i? Någon som vet?
#24 - 2 september 2005 13:59
göteborgsvattnet är ju myckiet mjukt.
bör det göras hårdare ?

måste det planteras tätt från dag ett eller kan man plantera lite dag 1 och komplettera dag 14 utan problem ?
#25 - 2 september 2005 14:31
[QUOTE=Raven]göteborgsvattnet är ju myckiet mjukt.
bör det göras hårdare ?

måste det planteras tätt från dag ett eller kan man plantera lite dag 1 och komplettera dag 14 utan problem ?[/QUOTE]
Jag hade nog tillsatt en del kalk. Jag kommer inte ihåg hur mycket hon rekommenderade men kollar när jag kommer hem.

Jag tror att 14 dagar är för länge men ett par dagar tål det väl. Jag tror att jag hade typ tre dagar efter första planteringen inna jag kunde fylla på med resten.
#26 - 2 september 2005 15:17
Undrar lite om det där med kalium. Vilken mängd K2SO4 ska jag slänga i 0,5 liters flaskan för att få 10ppm? 7 tsk KNO3 gav 7 ppm, då ger 10 tsk 10 ppm? Så därmed kan jag göra en K2SO4-blandning med 10tsk i 0,5l och tillsätta det i mitt low-tech-kar som har kalium-brist på flertalet växter.
#27 - 2 september 2005 15:34
[QUOTE=moggleif]Undrar lite om det där med kalium. Vilken mängd K2SO4 ska jag slänga i 0,5 liters flaskan för att få 10ppm? 7 tsk KNO3 gav 7 ppm, då ger 10 tsk 10 ppm? Så därmed kan jag göra en K2SO4-blandning med 10tsk i 0,5l och tillsätta det i mitt low-tech-kar som har kalium-brist på flertalet växter.[/QUOTE]
Nja, K2SO4 och KNO3 är ju två olika saker, så du kan inte räkna på samma sätt. Enligt APC:s Fertilizer ska du ha 18 tsk K2SO4 i halvlitersflaskan, dvs. 6 msk för att få 10 ppm om du doserar 10 ml per 100 liter. Det låter rätt mycket. Går det öht att lösa upp 6 msk K2SO4 i en halvliter?

Alternativet är ju att dosera torrt. Hur stort är ditt kar?

Edit: Såg i din profil att det är 190? Isåfall säger Fertilizern att om du doserar 3 krm K2SO4 torrt så får du cirka 9 ppm K. (Häll 3 krm i en flaska, fyll upp med vatten och skaka om, och sen ner i karet.)

Snälla någon (Defdac), rätta mej om jag räknat galet.
#28 - 2 september 2005 15:53
Defdac i botten av spannen så finns ett 2-3cm lager med sand/grus som funnits i jorden.

ska det med ner i akvariet eller inte ?
#29 - 2 september 2005 16:01
dinajel, kunde inte sagt det bättre själv. Man doserar ofta K2SO4 och MgSO4 torrt iom att det behövs så mycket i stamlösningen. Det är inte kritiskt med exakta ppm-nivåer.. Jag använder Chuck Gadds kalkylator och den håller med dig. Runt 3 krm K2SO4 i 190 liter ger runt 9 ppm.

Sanden kan du skippa Raven. Det är det gosiga guldet/mulmen man vill åt.
#30 - 2 september 2005 18:33
jag bara undra,hur länge räckar en "jord"botten.hur ofte skall man förnya den

mvh janne
#31 - 2 september 2005 18:42
[QUOTE=defdac]dinajel, kunde inte sagt det bättre själv. Man doserar ofta K2SO4 och MgSO4 torrt iom att det behövs så mycket i stamlösningen. Det är inte kritiskt med exakta ppm-nivåer.. Jag använder Chuck Gadds kalkylator och den håller med dig. Runt 3 krm K2SO4 i 190 liter ger runt 9 ppm.[/QUOTE]
Lugn o fin nu ;) Nyss sa du 1 tesked till mitt 160 l skulle ge 16-17. Det stämmer dåligt med att 3 kryddmått i 190 liter ger 9. Vilket är rätt?
#32 - 2 september 2005 19:17
[QUOTE=me_trixie][QUOTE=Raven]göteborgsvattnet är ju myckiet mjukt.
bör det göras hårdare ?

måste det planteras tätt från dag ett eller kan man plantera lite dag 1 och komplettera dag 14 utan problem ?[/QUOTE]
Jag hade nog tillsatt en del kalk. Jag kommer inte ihåg hur mycket hon rekommenderade men kollar när jag kommer hem[/QUOTE]

Typ 1-2 dl till mitt 160-liters verkar det.
#33 - 2 september 2005 20:14
Hur räknar man ut allt egentligen? Finns det någon bra svensk sida för det? Har försökt söka på forumet men jag hittar inget bra.

Tackar för svaren! Då blir det torrdosering, ska genast dosera!

1 krm = 1ml, 1tsk = 5 ml. Således är det inte helt orimligt att det krävs 5 krm till ditt 160l kar för att få 17ppm.
#34 - 2 september 2005 22:47
Nä kom på det när jag tänkte en gång till. Tröttsamt :)
#35 - 3 september 2005 09:12
[QUOTE=janne dansk]jag bara undra,hur länge räckar en "jord"botten.hur ofte skall man förnya den
[/QUOTE]
När det gäller low-techs så är det meningen att all fiskmat och fiskskit ska räcka för att hålla den igång så man inte behöver byta.



Lugn o fin nu ;) Nyss sa du 1 tesked till mitt 160 l skulle ge 16-17. Det stämmer dåligt med att 3 kryddmått i 190 liter ger 9. Vilket är rätt?


Haha jadå ska försöka vara lugn =) Jag tyckte också att det såg lite konstigt ut när du påpekade det, men det stämmer faktiskt. Det är alltid bra att kolla kritiskt på doseringar, det är lätt att göra fel med alla kalkylatorer.



Hur räknar man ut allt egentligen? Finns det någon bra svensk sida för det? Har försökt söka på forumet men jag hittar inget bra.


Här är en kanonsajt: http://www.pmdd.se
#36 - 5 september 2005 03:41
[QUOTE=defdac]Fulldos PMDD brukar för de flesta innebära NutriSi, KNO3 och KH2PO4. I Low-techs brukar kvävemängden från fiskar bli mer betydande så då kan faktiskt extra K från K2SO4 bli mer viktigt. Kanske fifty-fifty KNO3/K2SO4? *höftar* [/quote]
ingen mgs04 å kh2po4 ?

[QUOTE=me_trixie][QUOTE=me_trixie][QUOTE=Raven]göteborgsvattnet är ju myckiet mjukt.
bör det göras hårdare ?

måste det planteras tätt från dag ett eller kan man plantera lite dag 1 och komplettera dag 14 utan problem ?[/QUOTE]
Jag hade nog tillsatt en del kalk. Jag kommer inte ihåg hur mycket hon rekommenderade men kollar när jag kommer hem[/QUOTE]

Typ 1-2 dl till mitt 160-liters verkar det.[/QUOTE]

54L akvarie kranvattnet ligger på kh 2.7-3.3
hur högt bör det höjas och vad är mest lämpligast att höja med ?

har även en fråga om jorden.
har en spann som är rätt fin nu men det finns lite små grenbitar i de.
bör dom sorteras bort eller kan dom va kvar ?

allting sedimenterar inte utan lite är kvar uppe vid vattenytan.
skall det tas bort eller kan det användas ändå ?
har svårt att tro att det skulle kunna flyta igenom 2-3cm grus.
#37 - 5 september 2005 05:45
Mg finns i dolomit, men ditt låga KH skvallrar om att GH:t också kan vara ganska lågt så visst får du även fixa MgSO4. KH2PO4 skrev jag i ditt citat 8)

Jag håvade hort allt som flöt (lecakulor, grenbitar osv).
#38 - 5 september 2005 13:53
[QUOTE=defdac]KH2PO4 skrev jag i ditt citat 8)[/QUOTE]

får väl skylla de på trötthet ;)

tack för hjälpen
#39 - 8 september 2005 03:38
mycke möjligt att det blir ett 160L akvarie istället för 54L å tänkte höra hur noga är det att jordlagret blir exakt 2.5cm ?

tänkte även fråga om nån har bra tips på hur man "tvättar" jorden ?
själv har ja kört en spann och hällt ner jorden med vatten i ett durkslag låtit vattnet rinna bort och sen upprepat.
får typ göra de 20gånger eller nåt för 1L jord innan vattnet börjar bli klart.

är det några problem med att sätta igång med co2 gödning om akvariet varit igång typ 3 månader och man tycker det växer för sakta ?

vilka problem kan det bli om man lägger av med co2 gödning efter att ha kört det i 2 månader ?
#40 - 8 september 2005 06:45
[QUOTE=Raven]mycke möjligt att det blir ett 160L akvarie istället för 54L å tänkte höra hur noga är det att jordlagret blir exakt 2.5cm ?
[/quote]
Inte alls exakt, Tom Barr brukar bara sprinkla lite torv/brunkol + filtergegga över bottnen.



tänkte även fråga om nån har bra tips på hur man "tvättar" jorden ?

själv har ja kört en spann och hällt ner jorden med vatten i ett durkslag låtit vattnet rinna bort och sen upprepat.

får typ göra de 20gånger eller nåt för 1L jord innan vattnet börjar bli klart.


Nja det där låter lite överambitiöst. Det räcker med att låta jorden vara blötlagd och sedan bara dekantera hinken ett par gånger om dagen i typ en vecka. Gärna med luftpumpscirkulation.



är det några problem med att sätta igång med co2 gödning om akvariet varit igång typ 3 månader och man tycker det växer för sakta ?


Absolut inte. Däremot är det inte så bra om du inte samtidigt börjar göda med PMDD eftersom näringsupptaget går upp 10-30 ggr mer vilket potentiellt kommer suga ur bottnen snabbt.



vilka problem kan det bli om man lägger av med co2 gödning efter att ha kört det i 2 månader ?

Ingen aning. Man får göda 10-30 ggr mindre med övrig gödning, beroende på hur du kört innan.
#41 - 8 september 2005 14:31
ok då börjar ja få en bättre helhetsbild över det hela :)

tack för hjälpen
#42 - 2 februari 2006 08:20
Lånar tråden lite. Är det inte ganska stor risk för svavelvätebildning i walstad? Om man öser i kaliumsulfat och har en massa torv i botten med låg redox borde det bli perfekta förhållanden för svavelreducerande bakterier. Särskilt om man har finkornig sand ovanpå torven som inte släpper igenom tillräckligt med syrgas. Eller om man har för dålig luftning på natten.
#43 - 2 februari 2006 08:23
Stämmer. Hon har kommit fram till att 2-3 mm grus är lagom "luftigt", men man kan ju som du säger fundera över vad som händer med all SO4 om man är väldigt flitig med K2SO4 eller MgSO4. Man göder ju inte dessa burkar speciellt mycket utan enbart om växterna påvisar att dom behöver det så man "öser" aldrig i vare sig K2SO4 eller MgSO4.
#44 - 2 februari 2006 08:53
Jag har lite planer på ett walstad.

140 L, 90 x 40 x 40, stålram
Torv i botten
Rött granitgrus kanske, något som inte höjer pH i alla fall
Sigma plus innerfilter 3 delar
Skifferbakgrund med en "låda" som jag bygger för filter och värmare
Ramp måste jag bygga och köpa lysrör (ingen aning om vad eller hur)
Braxengräs, notblomster, strandpryl mm
#45 - 2 februari 2006 10:15
[QUOTE=defdac]Stämmer. Hon har kommit fram till att 2-3 mm grus är lagom "luftigt", men man kan ju som du säger fundera över vad som händer med all SO4 om man är väldigt flitig med K2SO4 eller MgSO4. Man göder ju inte dessa burkar speciellt mycket utan enbart om växterna påvisar att dom behöver det så man "öser" aldrig i vare sig K2SO4 eller MgSO4.[/QUOTE]
Nja riktigt så är det inte hos mig iaf. Nitrat behöver jag inte tillsätta så mycket men fosfor, kalium och mikro har visat sig ge otroligt bra växtkraft - och en bra balans. Kalium får jag via en rejäl dos K2SO4.... Hur vet man om man får svavelväte och vad händer om man har det?
#46 - 2 februari 2006 10:20
Det är normalt sett inga stora problem om växterna trivs och växer bra, då kan dom pumpa ner syre och skapa den miljö dom själva vill ha i bottnen.

Men ibland när man rotar upp växter så kan det lukta ruttna ägg, då har det blivit för lite syre så att en speciell typ av SO4-reduktion kan uppkomma. Det händer ofta om man t ex begraver stora organiska döda saker i substratet som t ex en stor lök, död fisk (var det inte någon som hittade en död råtta en gång?). Kör man torv och har friska växter tror jag inte det finns tillräckligt med kol för sulfatreduktionsbakterierna.

Så har du aldrig märkt någon funky lukt när du rotar upp så lär det inte vara några probbs.
#47 - 2 februari 2006 10:23
OK see what you mean. Tack för info!
#48 - 2 februari 2006 14:10
Köpte 40l (tror jag det var) blomsterjord och ur. Hade ju inte i allt, jag såg ju att det blev alldeles för mycket jord så kanske 15l jord har jag i.
Är det för mycket så att jag bör ta bort lite, jag har 0,8-1,2mm svart råda sand, som kanske är lite för finkornig då.
Karet är inte heller tänkt som ett low-tech och sanden har blivit lite orange-beige-färgad, kan det ha något med jorden att göra?
Ska jag försöka suga bort jorden som är där i nu eller ska den får ligga, jag retar mej lite på den...

Har haft karet igång i snart 1år.
#49 - 2 februari 2006 14:25
Japp du kan ju köra igenom slamsugen ordentligt genom en del av gruset varje gång du byter vatten så kommer det tillslut vara konverterat till ett mer normalt substrat.
#50 - 2 februari 2006 16:59
Ok, får sätta igång då, va roligt...
#51 - 2 februari 2006 17:43
Ja faktum är att jag tycker det är ganska kul att böka runt med den där slamsugen djupt i gruset och se all skit man får upp, men jag är nog bara konstig 8)

Typ samma känsla som när det rasslar i dammsugaren och man riktigt kan höra och känna vilken nytta man gör =D
#52 - 2 mars 2006 14:31
Hej,
Jag är rätt ny här och har följt diverse trådar om jordbotten-Walstad-PMDD etc och lärt mig extremt mycket (hoppas jag) TACK ALLA.

Men funderar på en sak - Av vilken anledning ska man undvika att dela av torven från gruslagret? Uppstår inte de eftersträvade processerna ändå med vattnet som drar igenom. Jag tänkte nämligen använda fiberduk från trädgårdslandet som avskiljare eftersom jag har några grävare som iallafall emellanåt gräver rätt djupt (>1 tum)
#53 - 2 mars 2006 14:33
geotextil funkar inte då det är för tätt.

inte ens myggnät med 2mm maskor funkar i alla lägen5
#54 - 2 mars 2006 14:42
Nehe, nå't förslag på vad man kan använda för att "lösa" problemet?











Annons