frågor om guramiskumbo

#1 - 18 april 2004 07:53
Min dvärgguramihane byggde igår ett bo, som jag tror att det sedan lades ägg i, men jag är inte säker. Det boet var ganska fult, med stora bubblor och små, så det var väldigt ojämt. Nu under natten har han dock byggt på det mer, så att det nu är symmetriskt och fint,med lika stora bubblor, och de bubblorna som jag tror att det var ägg i syns ine.

Han syresatte även det gamla boet mycket sällan.

Ska jag sätta i honan igen så att de får leka i det nya boet, eller ska jag vänta och se om de gamla äggen kläcks?

Snälla, svara snabbt!

#2 - 18 april 2004 08:05
vänta med att äggen kläcks sen när dem är frisimmade så tar du bort hanen..
#3 - 18 april 2004 08:06
men jag är inte helt säker på om det var ägg iboet! om det hade varit det, så hade han väl inte byggt över dem?
#4 - 18 april 2004 08:40

Kunde inte minnas exakt så jag fick ta till dagboken ! Detta beskriver de 2 1/2 första dygnen.

Kväll, hannen bygger ett litet bo. Ibland tar han emot en hona där !!!!

Mer kväll , nu bygger han hela tiden , det blir dock inte så bra…
Nu har hon lagt massor av ägg , han far runt under dem och verkar syresätta eller så befruktar han ! Små små bubblor kommer det ur honom iaf

Natt , honorna står i en tillbringare på 180 liters akvariet. De var ganska lättfångade. Behåller ljuset på i 110l

Natt : Hanen har förstört boet , han verkar inte veta vad han skall göra. Kanske befruktade han aldrig äggen ! Han skötte dem några timmar bara.

Morgon: Jodå det är en massa yngel därinne. Helt OTROLIGT små och svarta ! Fick tydligen med sniglar på ngn växt ifrån Bromma Zoo. Illa , inget att göra åt.

Kväll: Hanen har byggt bubblor där ynglen var (går inte att se längre mao) samt även byggt ett till bo mitt i akvariet !! Pucko ??

Natt: Lyckades få focus med kameran på ett yngel. De är skitsmå (ca 3mm), hannen får gå kvar åtminstone över natten !

Morgon: Nu simmar de små fritt , hannen är infångad och flyttad. Har ingen aning om hur många yngel det är. Svårt att se bland alla växter , 50 kanske.
#5 - 18 april 2004 08:43
okej, så jag ska låta honom vara kvar då?
#6 - 18 april 2004 10:50

Jupp !

Tills du ser små simmande kommatecken !

Annons