det första kittet verkar sakna magnetventil och är knappast nåt att ha just för det och som ansjo säger pytteliten flaska och en ganska kass reaktor, den andra länken går bara till lösa delar och ganska dyra sånna, du har inte funderat över att prova mäsk annars? ytterligare en metod att få co2 i karet som kräver lite mer jobb men istället kostar under 200kr i startkostnad om man bygger ihop sakerna själv (vilket dom flesta som kan hantera en borrmaskin klarar ;)
Det var faktiskt mer komplicerat än jag trodde detta.
Varför jag började titta på Aqua Medic lösningen var för att jag trodde den var komplett. Bara sätta ihop och köra...allt utprovat och klart.
Har tittat runt på forumet och läst i trådar om folk som har byggt egna lösningar. Det verkar inte fullt så enkelt - feldimensionerade reaktorer, olika teorier om filter eller inte...reaktorer som "rapar"... you name it :confused:
Jag gillar saker som är utformade och testade, som bevisligen fungerar. Jag är m.a.o. beredd att betala för kvailté. Gillar inte tanken att ställa mäskflaskor mm. i mitt vardagsrum. Dessutom lär inte min fru uppskatta det heller. Eftersom jag planerar ett nyinköp av ytterligare ett akvarie så försöker jag ligga lågt med, i hennes tycke, märkliga apparater som står och bubblar och fräser... ;)
Varför jag tog med en länk till Guldfisken och Sera produkterna varför jag ville veta varför folk inte valde dessa (enklare?) produkter istället.
Nåväl, denna tråd har varit mycket lärorik, har lärt mig massor och bugar och bockar för all information/kunskap som Ni har delat med Er av.
Tänk vad enkelt allt är numera, internet och forum som detta. Ett hav av kunskap...! :)
När jag började med akvarium, på 80:talet, så fick man plöja mängder av böcker och fick ändå bara en bråkdel av den kunskap som finns tillgänglig här.
Har dock börjat kika på PMDD, skall beställa och se om det är bättre än Easy Carbo som jag använder nu. Billigare lär det dock bli. :D