Frågor om BTN slimline

#1 - 6 augusti 2010 19:07
[LEFT]Hej,
mitt akvarium är 150 cm lång och 50 högt, och vill ha slimline till det, ska jag då köpa 3 st 50 X 55 och sätta på bakrutan? och en 10 X 50 på sidorutan för att dölja tekniken? eller ska jag ha något annat mått på dom? + hur mycket silicon behöver jag? kommer jag att behöva raster till detta?
[/LEFT]
#2 - 7 augusti 2010 09:12
Nope, du köper de som är 45 cm höga och 50 cm breda, 3 av dessa. Sedan som du säger en bit som är 10 cm men 45 hög till att dölja tekniken. Inga raster behövs alls om du ska sätta dem direkt på bakrutan, och det räcker med en tub silikon, om du köper en sådan som du sätter i en limpistol.
Att man kör med 45 höga bitar är dels för att det blir enklare montering då du sätter dem tight i överkanten, och således missar en liten bit i nederkanten, som du ändå täcker med sand.
Det står en hel del tips här som du kan läsa: http://www.backtonature.se/sweden/montera_slimline.html
#4 - 7 augusti 2010 13:01
hur ska jag göra när man börjar tömma akvariet? ska jag flytta fisk till ett annat akvarium, sand ner i en hink, växterna med fiskarna? [SIZE=4][COLOR=Red]sen hur gör jag rent akvariet[/COLOR][/SIZE]? måste jag flytta ut det eller kan det stå på sin plats? hjälp mig med detta så det inte blir fel. det är första gången jag gör sånt här.:)
#5 - 7 augusti 2010 13:21
Det mest optimala är ju om du har ett extra akvarie. Lägg annars växter och fisk i en hink med vatten från det tömda akvariet och syresätt. Gruset behöver du inte ta ur. Se bara till att rutan som du skall sätta bakgrunde på är torr.'

Lycka till!
#6 - 7 augusti 2010 13:54
så jag behöver inte ta bort alger och sen ta bort fett med fett borttagnings medel?
#7 - 7 augusti 2010 14:10
Tänk på att du lär ha varannan A och B.
Det finns som sagt 2st i samma storlek.
Du börjar med den du länkade till A -> http://www.pwss.nu/product.php?productid=3687&cat=1256&page=1
Å nästa blir B -> http://www.pwss.nu/product.php?productid=3688&cat=1256&page=1
Ska du ha en tredje blir det A igen osv.

Rengöringsmedel är ofta lika med döden för fiskar......
Gnugga med någon svamp eller något som inte repar glaset.
#8 - 7 augusti 2010 14:29
Håller med quattromaniac. Räcker med svamp och vatten. Torka sedan med handduk samt eventuellt låt det lufttorka. Är det bara torrt så biter silikonet som satan.
Bilagor:
#9 - 7 augusti 2010 14:41
så om jag har fattat detta rätt så ska jag köpa:

2 st A 50x45 = bakrutan
1 st B 50x45 = bakrutan
1 tub silikon 315 ml svart
2 st D 10x45 = sidorutorna dölja tekniken

sen så torkar jag bara bakrutan och skrubbar med en strasa och lite vatten
#10 - 7 augusti 2010 17:27
Japp!
Om utrymmet räcker så med 10X10cm....
Ett tipps är att ta ur gruset och lägga karet på "rygg" när du sätter dit de bakre bitarna. Inte ett måste, men då ligger de still. Annars lär du pressa/tejpa fast dem så de sitter kvar.
#11 - 7 augusti 2010 17:35
Japp!

Om utrymmet räcker så med 10X10cm....

Ett tipps är att ta ur gruset och lägga karet på "rygg" när du sätter dit de bakre bitarna. Inte ett måste, men då ligger de still. Annars lär du pressa/tejpa fast dem så de sitter kvar.

vad menar du med "om utrymmet räcker med 10X10cm" nu är jag förvirrad :p
#12 - 7 augusti 2010 17:38
Jo,du skulle väl bygga in filter/doppvärmare bakom de två 10cm-bitarna?
Du lär du ha raster som släpper in vatten oxå om du ska filtret bakom.
Bilden visar hur jag gjorde...
Kanske va att ta i med 3st raster på 6cm..... Hellre för mycket än för lite ;9
#13 - 7 augusti 2010 17:52
[COLOR=Red]----------------------------------------------------------------------------------------------------------------[/COLOR]
|
| [SIZE=6][COLOR=RoyalBlue]P[/COLOR][/SIZE]
|[COLOR=Lime]---------------- [/COLOR] [SIZE=5][COLOR=Black]AKVARIUM[/COLOR][/SIZE]
|
|
|
|
|
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

det [COLOR=Lime]gröna[/COLOR] är den där 10x45 som jag sätter på sidorutan som tekniken döljs av.
den [COLOR=Red]röda[/COLOR] är baktutan med 3 st 50x45.
det [COLOR=RoyalBlue]blåa[/COLOR] P är där tekniken ska vara.

(bilden är ritad uppifrån.)

så hade jag tänkt mig :)

btw fan vad bra jag är på att rita ;)
#14 - 7 augusti 2010 17:54
Jahaaaaaa :)

Trodde du skulle bygga in det helt.

Sorry!

Annons