Frågor om BTN?!

#1 - 10 december 2006 18:26
Hej!

Jag har ett nytt akvarium med en BTN - amazonas bakgrund. Jag skulle gärna vilja ha svar på lite frågor och funderingar.

Har kollat på deras hemsida om hur man trycker dit bakgrunden, ska man köra på fogar bakom som stabiliserar?

När man väl är klar och ska ta silikonlim, vad använder ni för att dölja limmet?

Ser att folk har riktigt läckra akvarium på hemsidan också, tänkte höra hur man smidigast sätter dit växter i bakgrunden. För vi ska ha sand i akvariumet, så det kommer inte finnas några stenar som kan stabilisera, hur gör ni?

Väldigt enkla frågor för er antar jag..
Sedan undrar jag också,

Hur lång tid ska vi ha igång det nya akvariet innan vi överför fiskarna från gamla?

Tack!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 december 2006 18:47
Har kollat på deras hemsida om hur man trycker dit bakgrunden, ska man köra på fogar bakom som stabiliserar?

Man trycker väl inte dit bakgrunden!!
Oavsett vilket - det brukar räcka med silikon på gavlarna och på botten som instruktionen (foto 26 och 28) visar, men visst kan man sätta en extra klick på baksidan högst upp.

När man väl är klar och ska ta silikonlim, vad använder ni för att dölja limmet?

Se foto 27 i instruktionen

Ser att folk har riktigt läckra akvarium på hemsidan också, tänkte höra hur man smidigast sätter dit växter i bakgrunden. För vi ska ha sand i akvariumet, så det kommer inte finnas några stenar som kan stabilisera, hur gör ni?

Förstår inte vad du menar. Om du vill sätta fast växter i bakgrunden så kan man använda "elbuntband". Borra 2 små hål i bagrunden och sätt fast buntbanden där och dra ihop så att växten fastnar under buntbandet på bakgrunden
#3 - 11 december 2006 08:55
Nej mitt uttryck passade väl inte riktigt in att man ska trycka dit den. Men på "hemsidemanualen" så har de träbitar som stabiliserar på botten, som de sedan målar svarta. Det är de jag undrar över, om man behöver de.

Okej, så vanliga buntband funkar för att sätta fast växter på bakgrunden, typ Claes Ohlson modellen?

Är bakgrunden känslig mot borrning eller är det inga problem?

Tänkte sedan höra om det finns några fler inspirationssidor än den på deras hemsida?

Tack
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 december 2006 09:12
Men på "hemsidemanualen" så har de träbitar som stabiliserar på botten, som de sedan målar svarta. Det är de jag undrar över, om man behöver de.

TRäbitarna används enbart för att låsa bakgrunden medan man limmar och plockas sedan bort när silikonet härdat. Träbitarna finns ingen anledning att måla.

Okej, så vanliga buntband funkar för att sätta fast växter på bakgrunden, typ Claes Ohlson modellen?

Ja

Är bakgrunden känslig mot borrning eller är det inga problem?

Inga problem

Tänkte sedan höra om det finns några fler inspirationssidor än den på deras hemsida?

Finns ju bl.a. en del BTN-akvarier i Zoopetavdelningen "Snygga akvarium" samt en del i avdelningen "Goldmedlemmarnas akvarium"
#5 - 13 december 2006 21:26
För att dölja står det torv, är det bättre än sand/grus?

Var köper jag fin torv i sådana fall? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 december 2006 21:43
mightymido skrev:
För att dölja står det torv, är det bättre än sand/grus?

Var köper jag fin torv i sådana fall? :)

Det är väl lite lättare att få torv att täcka bättre men det är väl ingen större skillnad.
Man kan antingen köpa den billigaste sortens torv i zooaffären eller en bal (de brukar inte ha mindre - men har man en trädgård så...) på en trädgårdsmarknad.
Sedan använder jag ett durkslag och gnuggar torven i den då får man ut ett fint puder med torv
#7 - 15 december 2006 21:19
Nu var silikonet påsatt, ser bra ut! :)
Hur länge ska man låta silikonet stelna innan man börjar leka mer med akvariet och fyller på sand?
Något man ska tänka på när man drar igång akvariumet med bakgrunden?

Tack
#8 - 16 december 2006 07:41
Det står nog på tuben hur snabbt det härdar.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 december 2006 09:28
Man lägger ju inte så mycket så de har härdat klart inom ett dygn
Man behöver inte tänka på något speciellt bara för att man har en bakgrund i akvariet
#10 - 16 december 2006 13:56
Vad bra! Står 4 dygn på tuben såg jag nu. Så den får härda i något dygn till. Kjell, jag får tacka för din hjälp.
#11 - 16 december 2006 13:59
4 dygn låter väldigt mycket för en sträng.
#12 - 16 december 2006 19:07
Jo, det gör väl det. De menar väl säkert 4 dagar om man limmat ihop ett helt akvarium.

Annons