Frågor om att lacka frigolitbakgrund

#1 - 8 oktober 2007 10:02
Hej, jag har gjort klart min frigolitbakgrund och nu är det dags att lacka.
Ska jag lacka endast i fram på bakgrunden där jag har målat eller ska hela bakgrunden (baksida, undersida) också lackas?
Om det är så ska jag husfixa hela bakgrunden då?

Tackar för svar ;)

MvH / Johanna
#2 - 8 oktober 2007 15:24
När jag gjorde frigolitbakgrund för några år sedan satte jag den på plats, husfixade framsidan på bakgrunden samt ut på sidorutorna och lackade detta sedan.
Då fick jag en snygg övergång från frigoliten ut mot sidorna och slapp skrapa alger på dessa glas iaf;).
#3 - 9 oktober 2007 10:02
Måste man lacka?

Hejsan! Jag håller också på med en bakgrund i frigolit. Har haft 3 lager fix med piggment (svart) inblandat i smeten. så nu undrar jag om man behöver lacka? och vad ska det vara för lack i sånt fall, går det med vanlig klarlack? Har kollat guiden han som går egen bakgrund och han verkar inte ha lackat alls.
Mvh Anders :)
#4 - 17 oktober 2007 13:42
det finns Epotex akvarielack och Epolan golvlack, skillnaden i stort är att Epotex garanterar att det är giftfritt, och det är bara att lacka vänta i 7 dagar och sedan köra. Epolan måste du tömma och fylla på akvairet typ 10 gånger för att få bort eventuella gifter. Jag valde Epotex för det är mindre pyssel.
#5 - 17 oktober 2007 17:28
Har sett en hel del på sistonde som inte lackar

Borde inte behövas dessa dyra lacker om man väljer att lacka, skulle jag lacka, så skulle det bli med en vattenbaserad matt vanlig trälack, fungerar bra i akvaterrarier med pilgiftsgrodor och dom är väldigt känsliga.

PS.beror på vad man har för fiskar med, har man t ex ancistrius som gnager en hel del, så kan det vara en fördel att lacka för att skydda
#6 - 18 oktober 2007 07:16
Lackar man inte så kommer fixet att påverka KH och pH uppåt.

Beträffande att använda 2-kopm. vattenbaserat epoxi golvlack så behöver man inte skölja bort några gifter enligt mig (jag gjorde det inte iaf).
Jag tror personligen inte att det skiljer så mycket mellan Epotex och de vanliga golvlackerna (2-komp. vattenbaserade epoxi golvlacker). Bara att Epotexen är testad och godkänd för livsmedel.

Oavsätt vilket lack man väljer så gäller det att lägga tunt i flera lager med ordentlig härdning i mellan varje lager. Annars riskerar lacket att bli mjölkaktigt efter en tid nersänkt i vattnet.

Att använda ett 1-komp. vattenbaserat lack som föreslogs är nog ingen höjdare i längden om det ska vara helt under vatten. Det kommer nog förr eller senare att lösas upp.

Annons