Frågor om Aquabox (5,5-liters)

#1 - 5 december 2009 09:12
Undrar om hela karet är i glas (även botten).
Är det medföljande innerfiltert bra?
Hur varmt blir det i karet (finns det ens doppvärmare till ett sånt litet kar?)http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquabox-55-lit-p-7373?osCsid=e16c7e3f6a77d5287bfa7b23162ae70c
#2 - 1 februari 2010 13:16
Då har jag beställt ett nu :)
.. kanske ska ha det på skrivbordet :D
(undrar hur starkt filtert är... bara det inte blir "hela havet stormar")
#3 - 1 februari 2010 19:15
Fluval FX5a tycker jag du borde köra på, eller kanske en streampump?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 1 februari 2010 19:18
Jag har ett sådant - men storleken större och tycker att det är ett rätt vettigt akvarie.
Tycker nog att 5,5 liter kanske är väl litet t.o.m. för räkor
Bilagor:
#5 - 1 februari 2010 19:21
Det fungerar nog fint till räkor, sålänge du är van vid att hantera småkar, det handlar om att inte göra några nybörjartabbar i ett så litet kar för det finns inte stora felmarginaler. Räkorna i mitt 7L kar stormtrivs dock måste man vara nogrann med att inte överbefolka karet. Jag har dessutom överdimentionerat filtreringen en aning, luftdrivet filter samt ett ryggsäcksfilter.
#6 - 1 februari 2010 22:51
Tänkte ha Triops (och eventuellt nån posthornsnäcka) i pyttekaret :D
med dagliga vattenbyten :)

(Dvärgräkorna bor i ett 76-liters;) )
#7 - 4 februari 2010 15:34
Nu är karet på plats :)

En liten fundering angående filtert.
I instruktionsboken (på Danska!) så står det att man ska se till att vattnet täcker filter och rotor (det är ritat en vattenlinje på pumpen i ritningen)
Kan man inte ha filtert helt nedsänkt?
#8 - 4 februari 2010 16:16
vet inget om just den pumpen men skulle väl tro det går att ha helt under vatten. jag vet iallafall att om vattennivån är för låg så kan pumpen gå sönder,dvs motorn bränner så det behövs en lägsta nivå,kanske den de menar. :)
#9 - 4 februari 2010 21:48
Ja hoppas de menar det , har höjt vattennivån lite nu iaf..

Rätt kul att se de små Triopsarna (2 st) fara omkring och leta efter mat :)
Helt otroligt vad de växer :)
#10 - 18 maj 2010 23:51
hejsan, jag har precis köpt två sådana små akvarium, tänkte ha en liten räk-samling och kanske en krabba i dem. (inte tillsammans.)

Är ganska ny akvarist, har bara ett annat på 60 liter.

Jag undrar om man inte behöver ha doppvärmare i akvariet (det verkar inte som det finns någon i 5.5L) hur klarar de sig och hur håller jag vattnet varmt nog?
Har haft akvariet igång i några dagar nu och vattnet känns betydligt kallare än i mitt andra där jag har ca 23 grader.

Tacksam för hjälp!
#11 - 19 maj 2010 09:36
Kan man verkligen ha en krabba i ett så litet kar?

Hade ett 19-liters kar i drift ett par månader men det blev för varmt, utan doppvärmare, för vissa räkarter, på grund av att belysningen värmde upp vattnet väldigt effektivt. (Räkorna bor numera i ett 75-liters.)

(Avsett som svar till Phettra.)
#12 - 19 maj 2010 10:06
jag vet faktiskt inte. Djuraffären sade att det var okej, men å andra sidan vet man ju hur kunniga de kan vara...

Har haft akvariet igång några dagar (utan djur i) och vattnet är mycket mycket kallare än i mitt 60 liters.

Lite orolig för att stoppa ner någonting alls där. Vill inte att djuren ska frysa ihjäl.

Vad kan man annars ha i ett sådant pytte?
#13 - 19 maj 2010 10:14
Om jag hade varit du med vad jag vet i dag så hade jag faktiskt hävt dom där köpen, inte ens idag känner jag mig säker nog för att dra igång nanokar.

En liten mängd vatten kommer alltid att reagera snabbare på rumstemperatur och belysningskällor, hur varmt har du där akvariet står och vad är det för belysning(Watt, typ av lampa osv)?
#14 - 19 maj 2010 10:16
phettra skrev:
jag vet faktiskt inte. Djuraffären sade att det var okej, men å andra sidan vet man ju hur kunniga de kan vara...

Har haft akvariet igång några dagar (utan djur i) och vattnet är mycket mycket kallare än i mitt 60 liters.

Lite orolig för att stoppa ner någonting alls där. Vill inte att djuren ska frysa ihjäl.

Har du ingen termometer så du kan kolla? :) Det kan kanske funka med några få räkor men inget får bli fel med vattenvärdena så det kräver nog en hel del pyssel. Räkor är känsliga små varelser.
#15 - 19 maj 2010 10:28
Låter verkligen som om jag gjort ett fantastiskt dumt köp!
Tror inte jag kan lämna tillbaka dem, men ska ringa affären och kolla.
Fast troligen får jag försöka hitta någonting brukligt för akvarierna.

Det följde med en 5wlampa, så det är den som lyser.
Kanske en starkare lampa kan höja värmen och göra akvariet bovänligare?

Har ingen termometer, men ska försöka att lösa det under dagen.

Känns absolut som att min nyfunna akvariekärlek kombinerat med spontanitet och en lömsk djuraffärspersonal har försatt mig i en tråkig sits.

De sade att jag kunde ha det som yngelkar.
#16 - 19 maj 2010 10:37
Du får hoppas att det dyker upp någon annan här i tråden med erfarenhet av liknande kar som kan tipsa dig om hur man bäst använder dem. (Om du inte lyckas lämna tillbaka dem.) Kan hålla med dig om att man kan bli lurad att göra lite mindre genomtänkta inköp ibland. Har väl en och annan fisk som vi inte skulle ha köpt om vi vetat bättre men man tror ju att de som säljer kan sin sak...(Ja, eller trodde.;) Nu vet man bättre.) Lycka till, hoppas det ordnar sig!
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 19 maj 2010 10:41
phettra skrev:

De flesta räkor (dock inte t.ex. Sulawesiräkorna) går alldeles utmärkt i vanlig rumstemperatur (jag har inte doppvärmare i något räkakvarium). Det finns fisk som även de går bra i rumstemperatur, men ditt akvarium är hur som helst ändå för litet för fiskar - men att lägga i några av de vanliga räkorna bör inte vara något problem.
#18 - 19 maj 2010 10:41
Tack så mycket!

Hoppas att det löser sig!

Tack för stödet.
:)
#19 - 19 maj 2010 20:46
Jag köpte ett exakt likadant kar för några veckor sedan och är jättenöjd!

Jag använder mitt till yngelkar, så att mina yngel får växa på sig lite innan jag släpper ut dem i det större akvariumet där jag både har glupska fiskar och rovlystna grodor. :-D

Jag har inte kontrollerat temperaturen, men ynglen mår jättebra och växterna växer med rekordfart. Pumpen fungerar helt ok, och det märks inte en krusning på ytan. En svag men vad jag kan se hyfsat effektiv pump. Vattnet är lite svalt, men jag tror att värmen från lampan räcker. Enda nackdelen som jag kan se är att det är samma strömsladd till lampan som till pumpen. Jag är van att ha lampan på timer för att kunna få dag- och nattljus när jag är bortrest lite då och då. Nu får jag välja mellan att alltid ha det tänt, eller att sätta in en timer men då är pumpen avstängd samtidigt som lampan är släckt...

Annars är jag myckt nöjd. Men som sagt, pumpen är inte så jättestark så var noga med att inte överdosera maten om du har yngel i det. Det blir lätt alger.

//Humlan

Annons