frågor om amanoräkor

#1 - 6 september 2008 15:32
tjosan! köpte idag 4 st amanoräkor varav en var på smällen å undrar nu..

har suttit å läste runt idag att dom enbart har 7-25 ägg ? jag tycker man ser hundratals jag men ser jag fel eller har jag läst fel ?

när dom frigörs från morsan är de lätt att dom sugs in i pumparna om man har lite väl kraftiga eller?
borde väl räcka med en luftpump som får puttra lite så dom inte kan sugas in ?

vågar man ha ett yngelkar ståendes på fönsterbrädan utan att de blir för varm om solen strålar rätt i burken ?

tack på förhand
#2 - 6 september 2008 16:04
Amano har som du sett hundratals ägg.

Larvena är 0,5mm när de föds och följer därmed med vattenströmmen lätt. De behöver dessutom saltvatten för att överleva. I trådar om Amano står det hur du kan göra för att föda upp larvena till räkyngel.
#3 - 6 september 2008 16:05
amanoyngel behöver saltvatten för att klara sig tror att det lever i 8 dar som mest i sötvatten så tyvärr inga räklingar där inte!!!!! det går att odla men det är ganska mycket meck någon annan kanske kan länka en sida som beskriver odlingen!
#4 - 6 september 2008 16:58
tuvok skrev:
Amano har som du sett hundratals ägg.

Larvena är 0,5mm när de föds och följer därmed med vattenströmmen lätt. De behöver dessutom saltvatten för att överleva. I trådar om Amano står det hur du kan göra för att föda upp larvena till räkyngel.

http://www.zookoll.se/dp_artarkiv.php?go=info&id=196&site=1

Jag tänkte la de för så skevt kan jag inte se...men läser man artikeln ovan så står de 7-25..visst beroende på sort av amano men de är samma namn på artikeln som på mina räkor så...

Mjo men nu går räkorna bara i mitt yngelkar å är lätt att flytta till mitt mobila yngelkar där jag enbart kmr köra med luftpump i så fall :)
ska försöka få lite överlevnad på första kullen om jag så ska salta å hålla på..
#5 - 6 september 2008 17:39
KoiKe skrev:

Hahahaha, de hade inte många rätt där! Jäklar vad den sidan sög! :D

Nej, Amanos kan ha uppemot två TUSEN ägg och det finns INGA pålitliga odlingsrapporter där de odlats i sötvatten (tidiga rapporter om en sötvattensstam från Taiwan som odlats av Andreas Karge drogs tillbaka, det rörde sig om en felidentifiering). Så små som 0.5 millimeter är inte ynglen, men väl 1.7 mm, vilket är alldeles tillräckligt pyttesmått, och de kräver alltså saltvatten.

Min egen artikel om min odling av amanos:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

I korthet: det är riktigt svårt att odla amano-räkor, det kräver mycket av akvaristen.
#6 - 7 september 2008 12:07
Azur skrev:
Hahahaha, de hade inte många rätt där! Jäklar vad den sidan sög! :D

Nej, Amanos kan ha uppemot två TUSEN ägg och det finns INGA pålitliga odlingsrapporter där de odlats i sötvatten (tidiga rapporter om en sötvattensstam från Taiwan som odlats av Andreas Karge drogs tillbaka, det rörde sig om en felidentifiering). Så små som 0.5 millimeter är inte ynglen, men väl 1.7 mm, vilket är alldeles tillräckligt pyttesmått, och de kräver alltså saltvatten.

Min egen artikel om min odling av amanos:

http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

I korthet: det är riktigt svårt att odla amano-räkor, det kräver mycket av akvaristen.

Kalasfin info där du mike tackar !!!
Jag ska la försöka få denna kullen att klara sig...hur de går får vi se :)
suttit å läst runt lite å körsbärsräkorna är ju både finare å sötvattens :)
Hade varit kul å testa dra igång lite "odling" är nog rätt spännande å ha ett kar fullt med sånna :) å blir de för möe så är de ju ett himla bra levande foder te mina vuxna malawis :D å ålarna tackar nog inte heller nej
#7 - 7 september 2008 19:58
Jo körsbärsräkor är fina, och extremt lättodlade. Har man dem bara inte med rovfisk så blir de bara fler och fler helt utan att man behöver göra något.
Å andra sidan äter inte körsbärsräkor alger, och blir mindre än hälften så stora som amanos...
#8 - 7 september 2008 20:22
Azur skrev:
Jo körsbärsräkor är fina, och extremt lättodlade. Har man dem bara inte med rovfisk så blir de bara fler och fler helt utan att man behöver göra något.

Å andra sidan äter inte körsbärsräkor alger, och blir mindre än hälften så stora som amanos...

Okej man skulle kanske testa lite med körsbärs då :)
häftiga små djur med grym färg å om dom inte blir så stora så är de ju faktiskt ännu bättre mat te fisken...dock så fångade jag strax över kilot mysis idag te cikliderna så jag är ju inte i behov av mat nu på ett tag
#9 - 8 september 2008 14:07
Varför står det på zoopet-sidan om körsbär att de äter alger om de inte gör det?
Bilagor:
#10 - 8 september 2008 18:40
Kan nån svara på hur länge amanos klarar sig i påsen från affären å hem?
Guest
#11 - 8 september 2008 19:24
Minst 1 dygn.

Annons