frågor innan jag skaffar diskus!

#1 - 3 januari 2006 20:32
her setat och läst här på forumet i 2 kvällar nu.
och det har bara bkivit rörigare.
så nu måste jag vara lite frågvis igen.

har bestämt mig för att ha diskus i min stora burk.

och har på forumet hittat en massa info och det har lätt till dessa frågor.

osmos filter måste man ha det ? och ska man använda det vid nystart och vid vatten byte? hur mycket osmos vatten ska man ha ?
hela mängden som karet rymmer eller en del bara?

hur offta ska dessa matas är det samma som alla andra fiskar?

klarar dom att vara utan någon dag?

uvfilter funderar jag på för att slippa mycket alger och få ett mycket klart vatten.
kan detta vara till någon nackdel för diskusarna?

ska då ev höja storleken på det så det klarar att sterilisera vattnet i burken.

nått annat man behöver tänka på innan jag köper dessa underbara fiskar.

mvh jocke
#2 - 3 januari 2006 20:45
VÄLKOMMEN IN I DISKUS TRÄSKET:D:D:D

Jag kör inte med osmos filter.Och det funkar utmärkt..Jag har inte uv filter heller,men grunnar på att skaffa..;)

Dom klara sig en dag utan mat..(men det är ju en fördel att ge dom mat varje dag);)..Dom kan klara sig en vecka utan mat vad jag har hört..
#3 - 3 januari 2006 20:51
[quote=Jerry]VÄLKOMMEN IN I DISKUS TRÄSKET:D:D:D

Jag kör inte med osmos filter.Och det funkar utmärkt..Jag har inte uv filter heller,men grunnar på att skaffa..;)

Dom klara sig en dag utan mat..(men det är ju en fördel att ge dom mat varje dag);)..Dom kan klara sig en vecka utan mat vad jag har hört..[/quote]

tack för dom svaren
tackar för inbjudan till träsket *ASG*

mera svar tack är snurrig i skallen av allt jag läst men om jag får svar på alla dessa frågor så kan jag lugna ner mig och köpa mina discus sedan
#4 - 3 januari 2006 21:55
[quote=Jerry]VÄLKOMMEN IN I DISKUS TRÄSKET:D:D:D

Dom klara sig en dag utan mat..(men det är ju en fördel att ge dom mat varje dag);)..Dom kan klara sig en vecka utan mat vad jag har hört..[/quote]

Samma här inga märkvärdigheter för att det är diskus! Min erfarenhet är att dessa "fiskarnas kungar" är både tåliga och lätta att ha att göra med! Leker villigt i sällskapsakvariet där dom givetvis inte kan dra upp ynglen! Rommen blir istället mat för de andra innevånarna! Så lycka till med ditt Diskusköp!:D
#5 - 3 januari 2006 22:17
men hur använder man osmos filter och vad är det bra till.

och ska man/kan man ha uv filter i dom karen?
#6 - 3 januari 2006 22:35
Mina diskus fungerar kanon utad vare sig osmusvatten eller UV-filter. Men det är klart har man en massa pengar man inte vet vad man skall göra med dom så givetvis kan man köpa en massa onödigt överreklamerat skit!
Lucas_no1
#7 - 3 januari 2006 22:42
Osmos filter behöver du inte fundera på att skaffa till att börja med.
Det används oftast eller nästintill enbart för att få ett perfekt vatten att leka discus i.
Man anväder sig av detta vatten för att öka kläckningsgraden på rommen.
Dom går dock ej i 100 procent osmos vatten utan i en blandning av osmos och kranvatten.
En microsimensmätare använder man för att få det rätta värdet på vattnet.

Uv-c filter är absolut ingen nackdel för discusen snarare en fördel.
Jag kör sen en tid tillbaka med uv-c i båda mina discus kar.
Minimerar risken för parasiter och bakterieangrepp då det steriliserar vattnet.
Discusen lever normalt i ett i princip sterilt vatten pågrund av det låga ph-värdet där bakterier inte kan leva i.
Så uv-c hjälper till att få det lite likare deras naturliga miljö.
Har dock hört att det inte är bra i lekakvarium för att det ska skada rommen men det vet jag ej om det är så eller inte.

Mvh Lucas
Lucas_no1
#8 - 3 januari 2006 22:46
Många matar discusen extremt mycket första året för att den snabbt ska komma upp i storlek och inte stanna i växt.
Små yngel upp till 10 ggr per dag.
Ungfisk upp till 6 ggr dag.

Vuxna discusar kan vara utan mat mycket länge utan att ta skada.
Hörde om en vuxen discus 20 cm + som inte kom igång att äta på ett halvår i sitt nya hem.
Jag hade två st som inte åt på 1,5 månader men dom tog ingen skada av det. :-)
Lucas_no1
#9 - 3 januari 2006 22:55
[QUOTE=laerni]Mina diskus fungerar kanon utad vare sig osmusvatten eller UV-filter. Men det är klart har man en massa pengar man inte vet vad man skall göra med dom så givetvis kan man köpa en massa onödigt överreklamerat skit![/QUOTE]

Överreklamerat skit vad grunnar du det på?
Undra om sjukhusen skulle installerat och lägga pengar på UV-C belysning i taken i slussarna till isoleringsrum där mycket infektionskänsliga personer ligger om det vore skit?
Det tror inte jag!
Osmos är säkerligen grymt bra när det behövs!
Typ nästan alla discusodlare använder osmosvatten.
#10 - 3 januari 2006 23:05
tack så mycket för alla svaren.
nu kan jag sova lugnare i kväll.

skippar osmos filter ett tag och går på ett uv-c filter som klarar mitt kar i storlek i stället.

sen firrarna efter det.

sov gott alla .
det ska jag göra nu .

mvh jocke
#11 - 4 januari 2006 08:29
[quote=Lucas_no1]Överreklamerat skit vad grunnar du det på?
Undra om sjukhusen skulle installerat och lägga pengar på UV-C belysning i taken i slussarna till isoleringsrum där mycket infektionskänsliga personer ligger om det vore skit?
Det tror inte jag!
Osmos är säkerligen grymt bra när det behövs!
Typ nästan alla discusodlare använder osmosvatten.[/quote]

Säkert bra på sjukhusen! Men att göra en steril miljö i akvariet? Nej det tror jag inte på! Du tar troligen även bort de bakterier som är nödvändiga, samt gör dina fiskar överkänsliga då dom kommer till akvarister utan dessa "nödvändigheter" ! Jag har ännu inte haft någon sjuk diskus, trots avsaknaden av både osmosvatten och UV-C filter! Kanske beroende på att jag alltid har nyinköpta fiskar i karantän, vilket jag anser är viktigare!
#12 - 4 januari 2006 20:03
var och kikade på lite diskusar i dag och det finns ju så många fina som man skulle vilja ha.

läste att man bör köpa alla på en gång för att slippa att dom mobbar dom som kommer i senare.

men skulle det funka om man köper ett gäng av 2 sorter och låter dom växa upp och para ut sig.

sedan avytrar dom som inte blir nått par av.

och sedan köper några andra .
men då tar och flyttar paren från den stora burken ett tag för att sedan släppa i alla där på nytt.

skulle denna variant få dom att god ta dom nya fiskarna?

mvh jocke
#13 - 4 januari 2006 21:29
när jag byter vatten har jag bara vanligt vatten lite ektozon sallt och lite aquatan i mitt vatten jag brukar köpa tre diskus när jag köper diskus
mina diskus ar aldrig bråkat
och jag har 16 diskus i mina två kar
#14 - 5 januari 2006 10:40
En fråga bara..
Jocke hur stort akvarium har du??;).
Jag skulle köpt alla fiskar på en gång.;)
#15 - 6 januari 2006 00:07
karet är på 800L
#16 - 6 januari 2006 00:36
Jag måste hålla med Lucas. Diskus är faktiskt en tålig fisk och ska du inte odla på den så behövs inte alla fina grejer som finns att köpa.
Och desutom så har diskusen blivit så tålig så jag vet många som odlat den med riktigt bra resultat i kran vatten.
Men om du vill köpa UVC filter eller Osmos kolla på Ebay.
Jag köpte ett uvc filter till 1000L för ca 700kr med frakt....
#17 - 6 januari 2006 11:00
I ett 800 L kar skulle du ju kunna ha ungefär 16 vuxna djur;)
Men ska du skaffa en grupp med små djur så skulle ja rekomendera att köpa ett ganska stort stim till ditt stora kar..;);)

Annons