Frågor inför inköp

#1 - 4 februari 2007 18:54
Jag hade fiskar när jag var ca 10 och det var ett tag sedan så jag anser mig vara helt grön och tänkte ta mig till en fiskaffär, antagligen globefish för den ligger nära, och höra lite vad de säger. Min erfarenhet säger dock att forumiter har väldigt mycket bra råd så därför vill jag gärna höra vad ni säger också. Jag kommer antagligen köpa begagnat då min ekonomi inte är den bästa.

1. Hur stort akvarium vill jag ha? Jag vill antagligen ha lite större fiskar än guppys och sånt, men jag vet ärligt talat inte vad jag vill ha än. Storleken är inte den viktigaste, men jag vill inte sitta med akvarium som man "trötnar" på för att det är väldigt begränsat. Blir underhållet, kostnader mm mycket större vid större akvarium?

2. När man köper begagnat, vad bör man tänka på? Ska man kolla efter något på akvariet? pumpen? Vad bör kostnaden för olika "kompletta" akvarier ligga på?

3. Är akvarium dyra i drift? Vad kostar de ungefär per månad i form av mat, lysrör och annat som man får räkna med?

Jag kommer inte på så mycket annat, men är det något annat som ni direkt tänker på så släng in det. Bra butikstips eller vad som helst.
#2 - 4 februari 2007 19:15
Välkommen till zoopet!

1. Underhållet minskar ju större du har! Tänkte lite som du med storleken när jag skaffade mitt 200 liters, nu känns det sååååå litet;)

3. Inte så mycket, det är uppstarten som är dyr! Sikta på att byta lysrör var 10-12 månad. En burk flingfoder för 50 spänn räcker ganska länge. Algtabletter/maltabletter (till malarna, räcker också ett tag) Vill du ha frysfoder så kostar inte det heller så mycket... Håller du dig till "normal" matning så kanske det kostar 50 spänn i månaden, högst;)

/Hans
#3 - 4 februari 2007 20:06
Tack för välkomnandet och svaret. :)

Ok, så har man platsen vill man hellre ha större än mindre alltså.
#4 - 4 februari 2007 20:25
Jag kan säga såhär ju större desto bättre:) Jag köpte ett och sen köpte ett till och jag ska ändå köpa ett större snart igen så varför inte satsa stort från början:)
#5 - 4 februari 2007 20:33
Det enda som begränsar är ekonomin. :) Platsen har jag oavsett storlek. Det följer väl med en hel del startkostnader som växter, grus och annat som skalas med storleken. Om det nu inte följer med i priset.

Ska som sagt kolla i fiskaffär imorgon och se vad nypris ligger på, så kan man se om man kan få något trevligt paket eller om det är begagnat som gäller, och då få en lite bättre känsla för vad för priser som är rimliga.
#6 - 4 februari 2007 20:45
Jag skulle säga att 100-300l är lagom att börja med. Det man behöver till är inte så dyrt och det tar ett tag innan man fyller karet om det går långsamt.

Ett begagnat akvarium med alla tillbehör verkar kosta ca 10kr/liter. Viktigast är att kolla efter sprickor och repor samt skick på silikonet. Det brukar finnas många billiga kar på blocket.

Sätt sen upp karet och inred det. Vänta en dag och köp sen 1-2 små fiskar per 100l akvarievatten för att starta upp det. Sen kan du dubbla fiskbeståndet varje månad tills det blir fullt utan allt för stor risk för nitritproblem
#7 - 4 februari 2007 21:03
Ifall du köper begangnat så kolla silikonet, hårt silikon = inge bra. mjukt silikon = bättre
#8 - 4 februari 2007 21:08
Tack för svaren Lena och Sparven.

Det lutar åt ett 100L kar. Det verkar vara det som passar in i min ekonomi. Ska se vad som dyker upp på blocket. Några andra ställen man bör kolla på?
#9 - 4 februari 2007 22:59
Jag rekommenderar starkt snäcklekare från Tanganyika-sjön! Oftast är de underskattade för att man inte ska inreda med växter och rötter men visst fan är det underbara fiskar! Roligt beteende och allmänt roliga att studera!
Lycka till!
MVH Henrik Goth
#10 - 5 februari 2007 14:27
Har kollat runt lite i butikerna idag. Begagnat verkar definitivt vara min grej, eller kanske Aquael 112L med lyse, pump och termostat för tusenlappen. Men då ska man ändå skaffa växter, grus, fiskar och så och då blir det ju en hel del mer pengar.

Jag antar att jag får sitta och höka på blocket och hoppas att något fynd dyker upp.

Ni ska alla ha tack för svaren, och skriv gärna mer om någon kommer på något, eller har något köptips.
#11 - 6 februari 2007 09:49
Om du vill vara lite snål i början så kan jag ge några tips (bra eller dåliga det avgör du själv)

1. Om du konstant har över 22 gr i rummet behöver du ingen doppvärmare till att börja med (se dock till att inte ha värmekrävande fisk)

2. har du en bok/ekskog i närheten? dessa löv kan användas till att täcka botten (lite grus kan vara bra dock för att ankra fast växterna) jord kan oxå funka men jord från plantfirmor är oftast för fet.
Kanske hittar du en fin rot. Jag skulle dessutom inte koka grejerna om de går ner i ett nystartat akvarie som vissa verkar tycka om här på forumet. (du skall ju ändå inte slänga ner några jättedyra fiskar i början och lite bakterier kan ju oxå var positivt.

3. Fisk är inte dyrt i uppstarten (om det blir det har du köpt för många, för stora eller för dyra fiskar.

4. Växter köp 1 vattenpest eller få till skänks (växer som ogräs) dvs bra i starten.
#12 - 6 februari 2007 20:23
Xul skrev:
Jag skulle dessutom inte koka grejerna om de går ner i ett nystartat akvarie som vissa verkar tycka om här på forumet. (du skall ju ändå inte slänga ner några jättedyra fiskar i början och lite bakterier kan ju oxå var positivt.

Värderar du fiskliv i pengar?

/Hans

Annons