Frågor; friggo-bakgrund, fiskar & sand

#1 - 12 juli 2005 07:25
Nu är det gjort. ÄNTLIGEN! Har sanerat akvariet, karvat ur & spacklat en hyfsad bakgrund. Har därför lite funderingar innan det blir helt klart:

*Hur länge kan mina firrar (Ca 25 kardinaltetror, 2 ottisar, 2 kamphonor, 1 palettciklid & 4 amanoräkor) överleva i en 70 liters plastbalja med syresten och delvattenbyten? Någon enstaka växt, inget grus. Kan dom klara upp till en vecka?

*Bakgrunden - kan jag Epotexlacka och sedan silikona fast den i akvariet och låta den härda där? Hur lång tid tar det innan man kan låta fiskarna flytta in?

*Mörk sand/finkornigt grus, var hittar man det i Borås/Gbg-området? Har Rådagrus nu, men skulle gärna vilja ha nåt finare till eventuella Corydoras.
#2 - 12 juli 2005 07:39
1) Så länge du suger upp skit på botten i samband med vattenbytena, som måste vara ganska stora och frekventa, kan de utan problem klara sig en vecka.

2) Jag skulle inte låta den härda den i akvariet. Hur ska du få fast den om både baksidan och framsidan är kladdig? ;) Risken är också att du måste lacka om någonting. Dessutom spolade iaf jag av bakgrunden nogrannt i dushen ett antal gånger när den härdat klart för att få bort eventuella rester av icke-härdad lack.

3) Kan inte hjälpa dig tyvärr, tänk bara på att grus till corysdoras inte får vara för vasst, då skär de sönder sina skäggtömmar.
Lycka till!
#3 - 12 juli 2005 07:54
Tack för svaret!

Tänkte mig att först lacka den och låta den torka, SEDAN silikona den. Har fått för mig att lacken torkar snabbt, men måste ha flera dagar på sig att härda ordentligt..fast jag kanske har fel? Är kanske säkrast att göra som du, men då måste fiskarna bo ännu längre i baljan :-(

Kul med svar från Katrineholm förresten, för dit flyttar jag i slutet av augusti för att plugga i 2 år. Du vet ingen som kan tänka sig hyra ut ett rum?
#4 - 12 juli 2005 07:55
Tack för svaret!

Tänkte mig att först lacka den och låta den torka, SEDAN silikona den. Har fått för mig att lacken torkar snabbt, men måste ha flera dagar på sig att härda ordentligt..fast jag kanske har fel? Är kanske säkrast att göra som dig, men då måste fiskarna bo ännu längre i baljan :-(

Kul med svar från Katrineholm förresten, för dit flyttar jag i slutet av augusti för att plugga i 2 år. Du vet ingen som kan tänka sig hyra ut ett rum?
#5 - 12 juli 2005 08:57
Jag förstår bara inte vad som ska ta en vecka? Skaffa sanden du vill ha, tvätta den dagen innan, kolla om de är några växter du vill ha å lägg dom i 70l bunken undertiden. Var klar med bakgrunden HELT innan. Sätt i bakgrunden i akvariet. i med den tvättade sanden, sett i inredningen som du vill ha den och i med fiskarna?

har jag missuppfattat nått?
#6 - 12 juli 2005 09:11
[QUOTE=gladhertha]Jag förstår bara inte vad som ska ta en vecka? Skaffa sanden du vill ha, tvätta den dagen innan, kolla om de är några växter du vill ha å lägg dom i 70l bunken undertiden. Var klar med bakgrunden HELT innan. Sätt i bakgrunden i akvariet. i med den tvättade sanden, sett i inredningen som du vill ha den och i med fiskarna?

har jag missuppfattat nått?[/QUOTE]

Vad jag förstår så är fiskarna redan i baljan och hon håller på med bakgrunden som ska vara i akvariet. Räkna med 2-3 dagar för lacken att härda (eller var det längre/kortare tid? kommer inte ihåg), sedan minst lika lång tid till för siliconet att torka när hon limmat fast bakgrunden. Alltså 5-6 dagar.

Hehe, plugga i Katrineholm? Det var som sjutton. Jag flyttar härifrån till hösten för att plugga :) Vad ska du läsa då?
Nån som kan hyra ut ett rum, tjaa.. nej ;) Men att få tag i lägenheter i den här stan är verkligen inget problem. Akta dig för att ta Ydewalls som hyresvärd bara.

Lycka till!
#7 - 12 juli 2005 09:35
hehe okej, men varför gjorde du inte i ordning bakgrunden först? hehe blir de inte lite överrörigt annars?
#8 - 12 juli 2005 12:25
Jodå, jag gjorde i ordning bakgrunden först, men för att kunna prova om den passar och mäta ut hålen för filtret (inbyggt Juwel...) så var jag tvungen att tömma akvariet. Alltså är fiskarna redan i baljan. Ska lacka bakgrunden ikväll och hoppas på att den härdar fort.

Heljis: Jag ska plugga till Equiterapeut, dvs typ hästfysioterapeut/sjukgymnast. Ska bli jättespännande, trots att Katrineholm verkar vara en jädra håla! ;-) Tänker försöka veckopendla hem till Borås och vara hemma på praktikperioder och lov, så jag vill bo så billigt som möjligt.
#9 - 12 juli 2005 12:35
Ok, det låter intressant ;)
Katrineholm är en jädra håla, jag har bott här i 15 år. Nu vet iof inte mycket om Borås förutom att det regnar där hela tiden. :D Men det är nog vettigt att försöka veckopendla.
Det finns så kallade studentlägenheter här i stan som inte kostar mycket. För några år sedan hyrde jag och ett par kompisar en liten, liten lägenhet för 1200:-/månad. 12m2 kanske :) Men den dög att sova i. Jag vet dock inte om de finns kvar längre.
Ta en titt på
http://beskriv.bovision.se/objcard/objcard.aspx?OBJGUID=57122629&OBJTYPE=CMBoLgh , det kanske kan vara något.

Lycka till!
#10 - 12 juli 2005 12:37
kunde du inte mäta innan? med tumstock å måttband? gjorde jag med våra två bakgrunder?
#11 - 12 juli 2005 13:02
Naturligtvis kunde jag det. Ville bara vara på den säkra sidan och se så att allt verkligen passade innan, det blir ju lite pyssel i och med att innerfiltret sitter fast....
#12 - 12 juli 2005 13:08
jo. jag har också filterkammare på mina två. men de va pappa som pillade ;) sen hade vi inte lack..vi gröpte inte ur en sk. stenvägg utan snarare..öööh...ingen aning..men jag tkr de e jättesnyggt. vi hade bara silikon+grus+torv+sand ;) du kan titta in på min zoon om du har lust för bilder! ;)
#13 - 21 juli 2005 07:23
Slutspurten!

Så där ja, nu sitter bakgrunden i karet! Har härdat 7 dagar efter lack och 2 dagar efter fastsättning. Något särskilt jag ska tänka på innan jag fyller på vattet? Hur många vattenbyten bör jag göra innan fiskarna kan flytta in?

Upptäckte just att en del av bakgrunden hamnat rätt nära lysrampen, kan den smälta/ta eld eller nåt då?

Heljis: Nu har jag fått lägenhet!! 24 (el. 27) m2 på Storgatan för 1000 spänn i månaden. Bostadsrätt i andra hand. Ibland har man tur!
#14 - 21 juli 2005 10:05
Grattis till lägenheten! Storgatan är väldigt centralt också.. bara över (eller under blir det väl..) järnvägen så har du centrum (läs: torget) där ;) Billigt och bra med, låter perfekt att ha o veckopendla till. När flyttar du hit då? Katrineholmsveckan är ju vecka 32, det är nog enda veckan på året som Kholm är värt att besöka.. så det måste jag rekommendera!

Jag bytte vatten en tre-fem gånger, 100% byten. Jag skulle nog inte göra färre än tre...
Hur nära är nära? Och nej, den kan inte ta eld av värmen från ett lysrör.. om den kan smälta eller bli bränd vet jag inte.. men är det 3cm+ kan du nog vara helt lugn.
#15 - 21 juli 2005 10:59
Tackar!

Jag flyttar upp typ dagen innan skolan börjar, så Katrineholmsveckan missar jag. Kommer dock att ha betydligt trevligare saker för mig v 32, för då é jag på semester i Kroatien, hehe :-D.

Hmm. Bakgrunden är bara 1,5 cm från lysröret på det närmaste stället...jädra Juwelkonstruktioner. Hoppas det inte börjar lukta bränt i hela huset nu då.

Återkommer med bilder när det blir klart!

/Linda

[QUOTE=heljis]Grattis till lägenheten! Storgatan är väldigt centralt också.. bara över (eller under blir det väl..) järnvägen så har du centrum (läs: torget) där ;) Billigt och bra med, låter perfekt att ha o veckopendla till. När flyttar du hit då? Katrineholmsveckan är ju vecka 32, det är nog enda veckan på året som Kholm är värt att besöka.. så det måste jag rekommendera!

Jag bytte vatten en tre-fem gånger, 100% byten. Jag skulle nog inte göra färre än tre...
Hur nära är nära? Och nej, den kan inte ta eld av värmen från ett lysrör.. om den kan smälta eller bli bränd vet jag inte.. men är det 3cm+ kan du nog vara helt lugn.[/QUOTE]
#16 - 1 augusti 2005 20:10
Så där ja! Nu har jag äntligen lagt upp bilder om nån vill se underverket :-)

Blev rätt nöjd faktiskt, betydligt bättre än den äckliga algsoppan jag hade förut.
#17 - 1 augusti 2005 20:59
Oj! Det ser otroligt bra ut. Bilderna kanske inte var de bästa :rolleyes: , iaf inte i syfte att visa bakgrunden i detalj :)
Men karet i helhet var väldigt snyggt och bakgrunden ser väldigt proffsig ut! Tog du inga bilder under själv bygget och/eller närbilder nu när den är på plats?
#18 - 1 augusti 2005 21:08
Dessvärre tog jag inga under själva bygget och inte innan planteringen heller, men jag kommer kanske att lägga upp några närbilder senare. Själv är jag förvånad över att det kunde bli såpass stor skillnad med en invändig bakgrund, nu är det ju kul med akvarium igen! :-D

Annons