Frågor angående Kampfiskhonor?

#1 - 19 oktober 2005 19:26
Hej!
Jag är relativt ny när det gäller kampfiskar. Och jag har ett par frågor speceillt angående honorna.

1. Hur stor brukar honon vara jämnfört med hanen?
En av mina honor är lika stor och kraftig som mina hanar, men har då inte lika vackra och långa fenor. Dem andra är mycket mindre, nästan hälften så stora.
2. Har det med revir och domenans att göra att dem är olika stora?
Jag har haft dem ett par månader och dem mindre har inte vuxit så mycket sen jag köpte dem. Och då var dem könsmogna. Den stora honan var lite mindre än mina hanar när jag köpte henne. (Jag har inte hanarna tillsammans)

3. Hur ser man på honorna när dem är fulla med rom?
4. Ska man passa på att få lek då eller gör dem sig av med romen själva?
#2 - 20 oktober 2005 07:19
honorna blir nog ungefär lika stora. Men honorna är ju rejält tuffa med varandra oxo så kan nog säkert vara därför du har en som växt på sig mer än dom andra. Dom är romfyllda när dom är rejält tjocka.. och det va väldigt enkelt att få dom at leka tyckte iaf jag. Finns en hel del trådar om leken här. Verkar va rätt många som inte behövt göra nånting för att få lek utan fiskarna har skött det helt på egen hand. Sök lite på forumet så hittar du nog om det :)
#3 - 20 oktober 2005 08:18
Leken har jag rätt bra koll på. Har läst jätte mycket både på forumet och olika hemsidor. Tänkte bla kolla hur det var med honorna när dem var fulla med rom. Hur det ser ut och så.
#4 - 20 oktober 2005 08:54
E inte säkert, men har fått de intrycket att dom svullnar upp ganska så långt fram på kroppen typ...
#5 - 20 oktober 2005 09:08
Jag kan hålla med dig Sacha. Det ser nästan ut som om honan har fått i sig för mycket mat men det går inte ner. Men sen till min fråga där efter leker dem av sig romen på något sätt. Förutom vid "LEK". För i bland är honan inte lika rund om magen och sen kan det går någon vecka och så är hon det igen.

Jag hade tänkt någon gång i framtiden se om jag kunde få lek på kampisar.Har försökt lite nu men mina hanar har inte varit intresserda direkt.Och just nu har jag inte plats till det. Därför ställer jag mina frågor.Kan ju vara så att jag ahr gjort fel.
#6 - 20 oktober 2005 09:54
Jag har haft lek på både honor som vart feta å smala typ :p Å den som va fet bara sprutade ut rom, därav min teori :p

Ifall den spottar ut romen ändå el om den förbrukas på nått annat sätt el bara ligger kvar vet jag ej... Men mitt tips är att ta honan när hon ser sådär lite fet å go ut.

Kul att ta lek på kampisar, dock mycket jobb med ynglena, artemia matning å skilja på hanar etc.
#7 - 20 oktober 2005 17:57
Någon slags rangordning är det nog bland mina honor. Och den stora är den som bestämmer.
De två mindre simmade i ring och visade upp sina gällar. Har sett det lite innan men inte så här. Men i dag var det rejällt och länge har inte sett dem göra så innan. Och så gick den stora honon i mellan. Eller så var det bara att hon ville åt det hållet just då. Annars så bryr hon sig inte så mycket om de mindre.

Är det någon mer som har upplevt detta?
#8 - 21 oktober 2005 23:18
jag har ju runt 40st honor i ett kar, å de verkar helt klart som att den största bestämmer...å typ sen efter storlek nästan.--.

Annons