Frågor ang. pump, filter etc (nytt akvarieinköp till sötvattensrocka)

#1 - 9 december 2010 22:43
Hej,

Jag skall efter många år utan akvarium skaffa mig ett igen. Jag skall ha en rocka (ja jag vet att de är svåra men jag besitter ett visst mått av intelligens så jag förväntar mig kunna göra det som krävs för att hon skall må bra och jag har läst och läst och läst lite till om dem).

Iaf då så skulle jag uppskatta lite råd, information och tips om vad jag bör ha för pump, filter och annat i akvariet då jag inte är så insatt i detta. Mitt första akvarium på 250 liter var ett fungerande ekosystem utan pump/filter så detta är helt nytt för mig.

Om någon har några andra tips de vill dela med sig av för att få Karin att trivas så tar jag tacksamt emot dem.

Med vänlig hälsning och tack på förhand
Isabelle
#2 - 9 december 2010 23:27
Först och främst hur mycket plats har du?
Ett akvarium för dessa intressanta fiskar skall ha rejäl bottenyta men behöver inte vara högt.
Jag tror du skall räkna med minst någonting runt 2X1 meter och kanske 50 cm högt för Potamotrygon leopoldi och kanske något mindre typ 1,5X 0,75 för Potamotrygon orbignyi. Gärna större eftersom dessa fiskar måste kunna simma runt. Sedan behöver du ett bra filter. Jag skulle föreslå en sump typ saltvattens akvarium. Jag skulle också köra UV-C.
Om du är seriös och har plats för dessa underbara fiskar hjälper jag gärna och säkert många andra till med design av din anläggning.
#3 - 10 december 2010 03:17
Hej Isabelle! Hur mycket är du beredd att betala för rockan? Jag skulle absolut rekommendera Motoro då de är en av de allra tåligaste av dom (och en av de billigare) Lockas inte för mkt av att de finns billigare då du ska ha mkt tur för att få dessa att klara sig.
Rockor är inte så komplicerade som man kan tro eller många får det att låta, det är dock väldigt bra om man har någon kunnig att rådfråga. kan bland annat tala om att skaffar du en hona och hane av motoro så kommer du inte har några problem att få små rockor om det är av intresse ;) Det du behöver tänka på är att ha ett stort kar, du kommer långt med ett 720 200x60x60 men det du ska leta efter är som bossep här uppe säger ett kar med mycket djup, ju mer desto bättre! Men har du plats för ett som är 80 djupt så klarar du dig bra på det länge :) Men det allra viktigaste med rockor att du har en Ordentligt överdriven filtrering då dom uppskattar väldigt rent vatten:)

Du kan även skaffa leopoldi dom tål en hel del, men där ökar prisklassen från 2000 till iaf 10 000 per rocka.. Inte heller den lättaste att få tag på alltid då de har export förbud. Men då o då finns även dom att få tag på.

skriv här elr Pma om du har fler frågor elr vill höra mer så kan jag guida dig
#4 - 10 december 2010 03:52
Som sagt
Är det inte exportförbud på rockor från Brasilien?
Kanske vore värt att kolla statusen innan du skaffar dessa.
Tittade upp det lite snabbt och hittade den här tråden.

http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?t=90489

Så var snäll och kolla så du inte skaffar någon utrotningshotad art.
Bilagor:
#5 - 10 december 2010 06:47
Jag är inte helt hundra på om förbudet är upphävt för tillfället, ska göra ett försök att hitta någon info, då tråden Bosse länkade till från MFK trots allt var 3 år gammal.

När du ändå hänger på MFK så kan du ta en titt i denna del, lär finnas ett och annat matnyttigt gällande rockor
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/forumdisplay.php?f=116

Jag skulle också vilja rekommendera Motoron, och när det gäller själva inköpet så be gärna om en hona. För skulle du bli intresserad av att få lek på dina rockor så är det bara bra om honan är större i storlek då hanen är duktig på att bitas, så hon behöver minst sagt ett försprång i storlek!

Annons