Frågor ang 200L akvarium.

#1 - 22 april 2007 21:43
Jag undrar om 400 kr är ett bra pris för ett beg. 200L akvarium med ramp? Och hur många kg sand går det åt till ett sådant akvarium? Hur mycket måste pumpen pumpa runt på en timme? :confused:
Jag har ett 18L nu och jag hör att det är väldigt svår skött och att det är nästan för litet för att ha fisk i.

// Lisa
#2 - 22 april 2007 21:50
Tycker att det låter som ett bra pris, I mitt 200 liters har jag en pump som pumar 800l/timmen det tycker jag är lagom, Men Vissa fiskar vill att det ska röra sig mycket och visa lite.

Vad ska du ha för fiskar?

Gruset är en svårare fråga beror helt på vilka mått ditt akvarium har?
Ett långt och brett akvarium rymmer ju mer grus en ett kort och smalt akvarium.

Detta kanske inte var så mycket till hjälp men skriv gärna vilka fiskar du ska ha samt mått så kanske det går lättare att svara på dina frågor..
#3 - 22 april 2007 21:52
Det är ett ok pris. Se bara till att siliconfogarna inte är torra eller har släpt utan är mjuka och fina. Jag har ett Fluval 4+ i mitt 205l, pumpar 1000l/h och det räcker gott och väl. Jag har 35-40kg rådasand strl:3-5mm i det karet.
//Camilla
#4 - 22 april 2007 22:01
smegga skrev:
Tycker att det låter som ett bra pris, I mitt 200 liters har jag en pump som pumar 800l/timmen det tycker jag är lagom, Men Vissa fiskar vill att det ska röra sig mycket och visa lite.

Vad ska du ha för fiskar?

Gruset är en svårare fråga beror helt på vilka mått ditt akvarium har?

Ett långt och brett akvarium rymmer ju mer grus en ett kort och smalt akvarium.

Detta kanske inte var så mycket till hjälp men skriv gärna vilka fiskar du ska ha samt mått så kanske det går lättare att svara på dina frågor..

Jag har tänk att ha guppies i det till att börja med då jag aldrig haft fiskar tidigare. Jag vet inte vad det har för mått än. Men det är en vän till mig som äger akvariumet så jag ska fråga henne om måtten.
#5 - 22 april 2007 22:13
ja et är ju super billigt

köpte ett 135-liters häroveckan för 775 kr

men då ingick ett fint Eheim ytterfilter/pump(ca 1 år gammalt, ett sådant nytt kostar ju ca 800 kr)
grus, en del fiskmat, doppvärmare

men 400 tycker jag hur som helst låter billigt
vad igår i de 400 kronorna??

Kristoffer
#6 - 22 april 2007 22:29
Stoffy34 skrev:
ja et är ju super billigt

köpte ett 135-liters häroveckan för 775 kr

men då ingick ett fint Eheim ytterfilter/pump(ca 1 år gammalt, ett sådant nytt kostar ju ca 800 kr)

grus, en del fiskmat, doppvärmare

men 400 tycker jag hur som helst låter billigt

vad igår i de 400 kronorna??

Kristoffer

Det ända jag vet som ingår är själva akvariumet. Jag är inte helt säker på rampen men jag tror att den ingår.. Och dom visste inte om dom hade någon pump kvar. Men vad skulle jag kunna sälja mitt "gammla" akvarium för då? Bara akvariumet kostade 180 sen har jag beställt en ramp för 170 kr, sen har jag en Fluval 1 plus pump som kostade 160. Och akvariumet + pump är använt i mindre än 2 veckor.

/ Lisa
#7 - 23 april 2007 06:21
varför inte ha kvar ditt lilla till att ha yngel i? :)
#8 - 23 april 2007 07:05
Eller räkor?
#9 - 23 april 2007 07:13
Tror det bör räcka med ett bra innefilter beroende på vilka fiskar du ska ha.
Fluval 3+-->4+ eller kanske två filter.
Själv kör jag med ett litet fluval 2+ tillsammans med ett eheim2010.
Fluvalen står för luftcirkulationen mestadels och eheimet står för filtreringen.
Gällande grus/sand borde nog 1½ 10litershink räcka.
Men som sagt var allt är beroende av vilka fiskar du ska ha.
Exempelvis så bökar ju en del ciklider i gruset/sanden å då bör man ha mera om man nu inte vill att botten glaset ska synas.
Men ska du bara ha mollys, platys och ett 20tal tetror så behövs lite mindre mängdgrus.
Anpassa gruset till rotstocken på växterna.
Det jag nämnde om filter och grus räckte till mitt 200liters akvarium utan problem.

Annons