frågor and diskusar

#1 - 24 oktober 2006 20:16
stavar man discus elr diskus,,yäyä hur som,,ska inhandla några diskus yngel,,jag har sökt på nätet om svar på specifika saker med det jag hittar är hela tiden ,många vattenbyten,många vatten byten..

ska dom ha sand eller inte?
vad är bäst att mata dom med?
behöver ynglena någon special vård?
Trivs dom med växter?
hur könssklijer man dom? (vet att man inte kan göra det när dom är små men intressant att veta)
Får dom automatiskt fina färger eller måste man ge dom något visst foder?
hur länge lever dom? (förhoppningsvis ett flertal år)

jag tänkte låna lite böcker,,finns det några böcker på biblan?I sådana fall vill jag gärna ha tips på bra böcker..
#2 - 24 oktober 2006 20:27
Jag kan berätta om min erfarenhet. jag har haft diskus drygt ½år. Det stavas diskus. Discus är på engelska:)
Inredning som man vill, jag har sand och lite växter längs sidorna. Ibörjan hade jag mer växter och rötter. Jag tyckte det var svårt att hålla rent, behövde lyfta rötterna varje vattenbyte så de åkte ut. Växterna dog av det varma vattnet, har bara en sort kvar. De äter lite på växterna har jag sett.
Sedan har jag inte haft yngel utan fick med 2 vuxna och köpt 9 ungdiskus.
De fina färgerna får den mest dominanta, de andra blir lite blekare är min erfarenhet. Min nr2 blev otroligt blå och fin och 1an och 2an bråkade mycket, sedan fick 2an tillbaka sin "dassiga" färg och det är frid i akvariet.
Jag byter vatten var tredje dag 10 diskus i 350l hörnakvarie. 8 är små och 2 stora.
Jag ger mina vita, svarta mygglarver, artemia. Granulat som jag blöter upp innan (annars kan de få ont i magen) Det som är godast är tetra diskus. Jag gav också räkmix men har för tillfälligt slutat med det för min mix som jag gjorde sist skitade ner så hemskt. Jag ska göra ny med räkor/torsk/ärtor och spenat. Jag matar 3 gånger om dagen.
Hoppas du har fått lite hjälp:)
#3 - 24 oktober 2006 20:29
De mest dominanta har inte de svarta vertikala ränderna heller...
#4 - 24 oktober 2006 20:50
tack för snabbt svar..vad ska det vara för temperatur?28?
#5 - 24 oktober 2006 20:55
Jag har haft en sjuk/icke ätande diskus som dog i förrgår. Så nu har jag 34 grader. Ska börja sänka lite försiktigt för övriga är pigga och kastar sig över maten.
Det sägs att 28 är normal temp, men jag tycker de är piggare vid 30 och över så jag tänker nog ha 30 grader...
#6 - 21 november 2006 06:35
Solbacka om man har för hög tempratur kan inte romen bli förstörda? xD
#7 - 21 november 2006 10:26
Vet ej, jag har inte haft diskus så länge (ca 6mån) och är fortfarande nybörjare på diskus...
Mina är ganska unga 8 månader och de 2 stora TROR jag är två han :)
Letade upp i en gammal tråd...17/5-06 blev jag med diskus:)
#8 - 21 november 2006 12:56
Diskus hanen är som mest fertil vid 28,5°.
Så den tempen är att rekommendera vid lek.
Det här med temperaturer är en gåta när det gäller diskus vissa säger en ska vissa en annan men som Solbacka säger så är diskusen lite mer matglad vid 30-31° för att deras ämnesomsättning system går för hög varv.
Men man ska tänka på att syrehalten minskar mycket när man kommer upp i dom temperaturerna och att bakterie tillväxten ökar så det gäller att byta vatten..
#9 - 21 november 2006 15:01
Matte_g skrev:
Diskus hanen är som mest fertil vid 28,5°.

Så den tempen är att rekommendera vid lek.

Det här med temperaturer är en gåta när det gäller diskus vissa säger en ska vissa en annan men som Solbacka säger så är diskusen lite mer matglad vid 30-31° för att deras ämnesomsättning system går för hög varv.

Men man ska tänka på att syrehalten minskar mycket när man kommer upp i dom temperaturerna och att bakterie tillväxten ökar så det gäller att byta vatten..

Vattenbyten går på högvarv hos många diskusvänner, funderar ibland på om det är lönt att hänga undan slangen...:) (byter vatten nu "bara" var 3dje dag)
#10 - 21 november 2006 15:15
Bara nyfiken Rassa hur det gått för dina små? Växer de och frodas..? Berätta gärna//Annie

Annons