Hej,
Kul att du vill ha ett växtakvarium :) Jag började med detta för ett och ett halvt år sedan så kanske jag kan svara på en del frågor. Om någon med mer erfarenhet ser inlägget får ni gärna påpeka om jag skrivit något galet.
Easy Carbo är ett medel som ska fungera som kolkälla för växterna, detta behövs för en fungerande fotosyntes. Du behöver förmodligen också någon form av växtnäring. Vissa använder lateritkulor som man trycker ner under sanden, andra akvarieägare föredrar jordbotten men jag skulle rekkomendera antingen tropicas aquacare eller PMDD lite beroende på hur stort akvarium du har. Du kan givetvis ha algätare i akvariet :) Det du bör undvika är fiskar som äter växter som vissa ciklider och kongotetror.
Vad gäller lysrören är det intressant att veta vilket fabikat och wattantal det är. Det finns även flera andra faktorer som spelar in men det kan andra här inne ge bättre svar på. Men om det funkar bra nu ser jag ingen anledning till att ändra det. Håll dig till det du vet funkar! Det skulle också vara intressant att veta vilka växter du har i akvariet?
Till sist kan jag rekomendera
www.plantswap.se om du vill fördjupa dig ytterligare. Du kan naturligtvis få mycket bra info här på zoopet men ju fler källor desto bättre!
Lycka till!