Fråga till admin...

#1 - 28 februari 2006 15:31
Hej,
Satt för skoj skull och tittade lite i medlemslistan och det var ju förvånansvärt många medlemmar som aldrig gjort något inlägg i forumet. Okey tänkte jag, vissa vill ju bara läsa för att lära sig mer osv... Sedan när jag kikade lite närmare såg man ju datumen för registrering och senaste aktivitet. Många har ju inte varit aktiva här på över ett år... Min fråga är om zoopet plockar bort inaktiva medlemmar efter en viss tid eller om den som en gång registrerat sig är medlem för alltid? (Detta är inte en livsavgörande fråga för mig... bara en undran??:D )

/Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 februari 2006 15:34
Nej - vi plockar inte bort gamla (inaktiva) medlemmar.
#3 - 28 februari 2006 15:45
Är det något ni planerar att göra senare eller kommer de inaktiva alltid vara kvar?
(jag blev också nyfiken=)
#4 - 28 februari 2006 15:54
Har sett att i registret står det på en del: "Senaste aktivitet 1970-01-01"!!! :eek: :D Stämmer nog knappast...

Kan man inte ha TVÅ register. Ett med medlemmar som varit aktiv senaste 2 åren eller så, och ett med mer inaktiva?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 28 februari 2006 15:55
[quote=join4t]Är det något ni planerar att göra senare eller kommer de inaktiva alltid vara kvar?
(jag blev också nyfiken=)[/quote]
Nej vi har inte planerat att deleta dom. Sedan är det ju alltid en definitionsfråga vad inaktivitet är - kollar man bara in en artbeskrivning då och då så är man per definition inaktiv men vi tycker det är helt OK.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 februari 2006 15:58
[quote=Birgitta W]Har sett att i registret står det på en del: "Senaste aktivitet 1970-01-01"!!! :eek: :D Stämmer nog knappast...

Kan man inte ha TVÅ register. Ett med medlemmar som varit aktiv senaste 2 åren eller så, och ett med mer inaktiva?[/quote]
På vem står det 1970-01-01?
Vad skulle det vara för nytta med två sådana register? Jag skulle däremot tycka att det vore intressant med ett register för goldisar.
#7 - 28 februari 2006 16:01
[QUOTE=Kjell Fohrman]kollar man bara in en artbeskrivning då och då så är man per definition inaktiv men vi tycker det är helt OK.[/QUOTE]

Man behöver ju inte vara inloggad när man kollar artbeskrivningen. Inaktiv är man väl om man aldrig är inloggad, sen vad man gör när man är inloggad spelar ju ingen roll.

Inaktiv för mig innebär iaf att man aldrig loggar in (på ett halvår/år).
#8 - 28 februari 2006 16:02
[quote=Kjell Fohrman]På vem står det 1970-01-01?
Vad skulle det vara för nytta med två sådana register? Jag skulle däremot tycka att det vore intressant med ett register för goldisar.[/quote]

Ja, jag är inte goldis (än) men det tycker jag är ett bra förslag... Såg också det där med med 1970-01-01.... trodde jag var tidig med internet..:D
#9 - 28 februari 2006 16:04
[quote=join4t]
Inaktiv för mig innebär iaf att man aldrig loggar in (på ett halvår/år).[/quote]

Det är vad jag tycker också...
#10 - 28 februari 2006 16:04
Jo ett goldregister skulle va kul.
#11 - 28 februari 2006 16:09
[quote=Kjell Fohrman]På vem står det 1970-01-01?[/quote]

Några på måfå från första sidan: dexter, -guldfisken-, -isak-, 112, 123, 1234.

Som sagt, några från första sidan bara! :D
#12 - 28 februari 2006 16:12
Samma med Helge. Tidigare kom man till anstalten i Kumla om man klickade på hans hemsida som då stod angiven! Det var en direktkoppling.
Vet ej om det är samma Helge nu.
#13 - 28 februari 2006 17:19
[QUOTE=Birgitta W]Har sett att i registret står det på en del: "Senaste aktivitet 1970-01-01"!!! :eek: :D Stämmer nog knappast...[/QUOTE]
Verkar vara de med ingen forumaktivitet noterad över huvud taget.
Dvs eftersom de aldrig varit aktiva har forumet noterat dom för just detta datum bara...
#14 - 28 februari 2006 18:33
men om man nu vill byta namn, eller för den delen om man är ny, så kan ju det vara upptaget av nån som inte har varit aktiv på tre år... lite tråkigt, eftersom jag vill byta namn nu..

edit:
eller gör zoopet som SSU o har massa medlemmar som inte finns :D
#15 - 1 mars 2006 02:30
[quote=smurfmats]edit:
eller gör zoopet som SSU o har massa medlemmar som inte finns :D[/quote]

hahaha du vet väl hur politiker är ;)
#16 - 6 mars 2006 21:05
bumpar upp denna tråd igen, samma fråga igen

"men om man nu vill byta namn, eller för den delen om man är ny, så kan ju det vara upptaget av nån som inte har varit aktiv på tre år... lite tråkigt, eftersom jag vill byta namn nu.."
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 6 mars 2006 21:13
Vi kommer att se över detta framöver och eventuellt sätta en gräns någonstans. Dock kommer i så fall gränsen att sättas för lite drygt ett år sedan då vi gick över till detta forum.
Ett tråkigt resultat av detta kommer dock då att bli att massvis av inlägg i forumet (kanske 1/3) kommer att vara skrivna av n/a (not available) så där kommer det att se väldigt tråkigt ut om man tittar på gamla inlägg. Det blir ju liksom att man inte existerar längre bara för att man inte är aktiv - men så är det kanske i datavärlden.
#18 - 6 mars 2006 21:25
Jag skulle inte störa mig på om de inaktiva "heter" n/a, har inget intresse av de som inte har kvar sitt intresse =/ Klart att de kan vara aktiva utanför forumet men de har ju inget att bidra med här, om du förstår vad jag menar =)

Minst 90% av de trådar man läser är ju ändå de nya (oftast) så man kommer inte att märka så hemskt mycket av det iaf. Vi i den yngre generationen kanske inte har förstått det där med nostalgi riktigt än ;)
#19 - 6 mars 2006 21:27
låter bra, då kanske man äntligen kan byta sitt nickname.. :)
#20 - 6 mars 2006 21:43
De gamla medlemmar som jag tittat på, där det står 1970 (?) som sista aktivitet, de har ju inte skrivit ett enda inlägg. Så där är det ju inga problem...

De skulle väl i alla fall kunna raderas? Kan man inte kolla om de varit inne här överhuvud taget dom sista åren?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 6 mars 2006 22:19
Vi i den yngre generationen kanske inte har förstått det där med nostalgi riktigt än ;)

Även om du lagt till en smiley så tycker jag att inlägg som detta känns väldigt olustigt. Skulle man trilla av pinn så är det man gjort av intet värde efter ett år - uppenbarligen är internet något bara för ungdomar:mad:

De gamla medlemmar som jag tittat på, där det står 1970 (?) som sista aktivitet, de har ju inte skrivit ett enda inlägg. Så där är det ju inga problem...

De skulle väl i alla fall kunna raderas? Kan man inte kolla om de varit inne här överhuvud taget dom sista åren?

Det står 1970 för de som inte har varit aktiva sedan forumbytet för drygt ett år sedan oavsett om de dessförinnan skrev inlägg i forumet eller inte under Zoopets 3 första år.
#22 - 6 mars 2006 22:25
[quote=smurfmats]låter bra, då kanske man äntligen kan byta sitt nickname.. :)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Men ... då kommer ju jag bli helt förvirrad??? :confused: Å undra vart smurfmats tog vägen??? ;)[/COLOR][/FONT]
#23 - 6 mars 2006 22:27
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Men ... då kommer ju jag bli helt förvirrad??? :confused: Å undra vart smurfmats tog vägen??? ;)[/COLOR][/FONT][/quote]

haha, förhoppningsvis blir du inte alltför konfunderad då jag vill byta till Mats.. :)
#24 - 6 mars 2006 22:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kanske betyder det att Maria blir ledigt med?? Hade ju vart gott att slippa kallas Lenmar hela tiden...[/COLOR][/FONT]
#25 - 6 mars 2006 22:29
förändringens vind blåser över zoopet.. :)
#26 - 6 mars 2006 22:42
[quote=smurfmats]förändringens vind blåser över zoopet.. :)[/quote]
[COLOR="DarkOrchid"][FONT="Comic Sans MS"]Tyckte väl att det vindade lite lätt [;)] .[/FONT][/COLOR]
#27 - 6 mars 2006 22:47
om man nu skulle kunna byta sitt nick till ett av de äldre oanvända skulle man då kunna tjinga in sig på ett eller?

hetsar jag för mycket nu kjell?
#28 - 6 mars 2006 22:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Användaren Maria gjorde sitt senaste inlägg för fyra år sedan, har gjort totalt tre inlägg och alla i samma tråd... Pix för Maria om det nånsin blir ledigt.... Fast då kommer ju ingen veta vem jag är sen juh??? :confused: [/COLOR][/FONT]
#29 - 6 mars 2006 22:56
Maria a.k.a Lenmar kanske? :)
#30 - 6 mars 2006 22:59
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Användaren Maria gjorde sitt senaste inlägg för fyra år sedan, har gjort totalt tre inlägg och alla i samma tråd... Pix för Maria om det nånsin blir ledigt.... Fast då kommer ju ingen veta vem jag är sen juh??? :confused: [/COLOR][/FONT][/quote]

Vi ser ju kortet! :p
#31 - 7 mars 2006 00:56
[quote=Birgitta W]Vi ser ju kortet! :p[/quote]

precis, finns bara en med de utseendet härinne å vila ögonen på ;)

själv tittar jag mer på avatar för att se vem som gjort inlägget än namnet, kan dock bli lite problem när de byts
#32 - 7 mars 2006 10:24
[QUOTE=Kjell Fohrman]Även om du lagt till en smiley så tycker jag att inlägg som detta känns väldigt olustigt. Skulle man trilla av pinn så är det man gjort av intet värde efter ett år - uppenbarligen är internet något bara för ungdomar:mad:[/QUOTE]

Jag lovar att "vi" inte skulle glömma bort dig om du skulle trilla av pinn... sen så vill jag bli ihågkommen för andra saker än att ha skrivit några inlägg i ett forum, som att ha SKAPAT ett populärt och bra forum, skrivit bra böcker eller att betyda väldigt mycket för mina vänner ;)

Jag är ingen liten ond gremlin =P
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 7 mars 2006 10:34
NU tog jag bara mig som exempel. Jag VET t.ex. att några av de som är regsitrerade på Zoopet idag är döda och att bara radera ut dom här så blir deras insats insats här helt bortglömd.
Men så funkar väl dagens samhälle [:(!] - fast jag kan väl uppriktigt säga att just denna tråd fått mig att börja fundera över nyttan med forum som detta överhuvudtaget:confused: .
#34 - 7 mars 2006 10:41
man bör också beakta att tar man bort användarnamn försämrar man sökfunktionen.
#35 - 7 mars 2006 10:47
[quote=Kjell Fohrman] [:(!] - fast jag kan väl uppriktigt säga att just denna tråd fått mig att börja fundera över nyttan med forum som detta överhuvudtaget:confused: .[/quote]

:confused: Men varför tänker du så? Vi är ju så otroligt många som verkligen uppskattar det här forumet!!!

Förutom alla människor som du gör en god gärning för, tänk på alla fiskar och andra djur som fått det så mycket bättre tack vare Zoopet! :p
#36 - 7 mars 2006 10:48
men om man nu vill byta namn, eller för den delen om man är ny, så kan ju det vara upptaget av nån som inte har varit aktiv på tre år... lite tråkigt, eftersom jag vill byta namn nu..
Så är det här i livet, man kan inte alltid få som man vill :)
Om du nu så gärna vill ha Mats som användarnamn så kan du ju t.ex använda[COLOR=Red] Mats_I[/COLOR], det är ledigt.
Varför skapa problem i stället för att lösa dem på ett enkelt sätt.:D
Jag som har varit med nästan sedan starten tycker att det är kul med alla nicken, låt dem vara kvar.
#37 - 7 mars 2006 10:52
Min avsikt var inte alls att förgrymma någon, det var ju synd att det blev så, förlåt.

Självklart har forumet en uppgift, att hjälpa alla som har frågor och att skapa kontakter mellan akvarister i hela landet.

Sen kanske jag upplevdes konstig/oförskämd som vill att sidor ska vara "uppdaterade", men självklart tycker jag att det är synd att det skulle få effekten att en del blir n/a om någon skulle må dåligt av det. Jag bara tyckte lite.... som tur är kan vi diskutera här och oftast komma överens i slutändan!?

*förvirrad*
#38 - 7 mars 2006 10:57
Personligen tycker jag att Kjell iom sitt inlägg står för en av de största överreaktionerna på ett bra tag!!! [B)]
....men hej, det är bara min åsikt!!
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 7 mars 2006 10:57
[quote=join4t]Min avsikt var inte alls att förgrymma någon, det var ju synd att det blev så, förlåt.[/quote]
Då ber jag dig om ursäkt - min "kritik" var inte riktad mot dig eller någon annan utan tråden som sådan har bara gett mig en del att fundera över hur internet funkar.
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 7 mars 2006 11:01
[quote=Birgitta W]:confused: Men varför tänker du så? Vi är ju så otroligt många som verkligen uppskattar det här forumet!!!

Förutom alla människor som du gör en god gärning för, tänk på alla fiskar och andra djur som fått det så mycket bättre tack vare Zoopet! :p[/quote]

För stunden ger det bra info ja - men lite långsiktigt är inte av mycket värde.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 7 mars 2006 11:05
[quote=sockerconny]Personligen tycker jag att Kjell iom sitt inlägg står för en av de största överreaktionerna på ett bra tag!!! [B)]
....men hej, det är bara min åsikt!![/quote]
Mycket möjligt - men mina tankar väcktes väl mest till liv och vandrade vidare[:o] pga av tråden.
#42 - 7 mars 2006 11:26
jag heter gärna smurfmats i fortsättningen, jag undrade bara om det fanns en möjlighet att byta, men som guy och kjell sagt så håller jag med...
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 7 mars 2006 11:36
[quote=smurfmats]jag heter gärna smurfmats i fortsättningen, jag undrade bara om det fanns en möjlighet att byta, men som guy och kjell sagt så håller jag med...[/quote]
Att byta är inga problem (bara att maila Christian) men man får som sagt välja ett nick som inte är upptaget. Dock är det ju som Guy skriver i så fall lätt att hitta ett liknande nick.

Man bör dock alltid tänka på att då inte byta avatar eller nåt sånt annars är ju risken stor att man inte blir igenkänd i forumet när man är känd under ett annat namn
#44 - 7 mars 2006 11:38
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kanske betyder det att Maria blir ledigt med?? Hade ju vart gott att slippa kallas Lenmar hela tiden...[/COLOR][/FONT][/quote]

skulle kunna byta till Maria_
Smurfmats du kan göra samma sak om det ser ok ut.
#45 - 7 mars 2006 11:39
njae, efter denna tåten så är jag nöjd med smurfmats... :)
#46 - 7 mars 2006 11:47
Usch,
Jag känner mig lite illa till mods över att överhuvudtaget dragit igång den här tråden... tänk vad en liten tanke eller fundering kan leda till. Tanken var ju inte att radera en massa folk utan de nick de har registrerat sig med, kanske som ett test eller för att vilja vara delaktig för att sedan inse att det här med akvaristik inte var något för dom. Jag är själv registrerad användare på flera forum (tex HiFi, motor, datorer osv) och det är många år sedan jag besökte flera av dessa forum. Kanske bara ville kolla upp en ny DVD-spelare och diskutera lite kring den...Jag hoppas och tror att jag är raderad från medlemslistan på dessa forum då jag inte längre är aktiv där... Skulle jag inte vara raderad är det helt ok, skulle jag vara raderad är det också okey. Men som sagt, det hela var från början bara en tanke eller fundering och det var absolut inte meningen att det skulle bli så här...:(

/Fredrik
#47 - 7 mars 2006 12:06

Ett problem som då dyker upp är alla som inte är aktiva på forumet (I varje fall inte skriver i det) men som ändå har stor nytta av alla övriga funktioner på Zoopet. Skall de stängas av ? Finns en hel del Goldisar som vi aldrig ser på forumet utan de är medlemmar av andra orsaker.
#48 - 7 mars 2006 12:23
[quote=Kjell Fohrman]För stunden ger det bra info ja - men lite långsiktigt är inte av mycket värde.[/quote]

Hm... Det kommer väl inte ge "fred på jorden"... ;)

Men det kommer ständigt nya akvarister som behöver hjälp och råd, så långsiktigt är det av väldigt stort värde för oss som gillar våra akvarier och vill att dess invånare ska få bästa möjliga skötsel. Och det lär vi oss här!!!:)
#49 - 7 mars 2006 12:26
[quote=Kjell Fohrman]NU tog jag bara mig som exempel. Jag VET t.ex. att några av de som är regsitrerade på Zoopet idag är döda och att bara radera ut dom här så blir deras insats insats här helt bortglömd.[/quote]
Tycker det bästa lär att radera de som inte har skrivit ett enda inlägg och inte loggade in det de senaste 6 eller 12 månaderna.
#50 - 7 mars 2006 12:40
[quote=Kjell Fohrman]NU tog jag bara mig som exempel. Jag VET t.ex. att några av de som är regsitrerade på Zoopet idag är döda och att bara radera ut dom här så blir deras insats insats här helt bortglömd.
Men så funkar väl dagens samhälle [:(!] - fast jag kan väl uppriktigt säga att just denna tråd fått mig att börja fundera över nyttan med forum som detta överhuvudtaget:confused: .[/quote]

nyttan är ju som birgitta säger, att både nya och gamla akvarister lär sig otroligt mycket...

jag tycker du och christian ska vara väldigt stolta över denna siten!
#51 - 7 mars 2006 12:54
Goldis är du bara ett år i taget så om det nu varit så att ditt nick ströks efter ett år som inaktiv så hade de inte blivit "kickade" medan de var goldisar iaf, hoppas du förstår hur jag menar.

Sen så slutade jag bry mig om hur det blir med det här efter diskussionen jag hade med Kjell, det är som sagt viktigast att alla mår bra på forumet och finns det de som tycker det vore dumt att uppdatera medlemslistan så är det ju så, det får väl vi andra acceptera, det är ju trots allt inte en av de viktigaste frågorna här.
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 7 mars 2006 13:32
[quote=Guy Palm]Ett problem som då dyker upp är alla som inte är aktiva på forumet (I varje fall inte skriver i det) men som ändå har stor nytta av alla övriga funktioner på Zoopet. Skall de stängas av ? Finns en hel del Goldisar som vi aldrig ser på forumet utan de är medlemmar av andra orsaker.[/quote]
Jag antar (är inte säker och det måste förstås kontrolleras innan man gör något) att "senaste aktivitet" i profilen innebär när man senast besökte zoopet inloggad.
"Avreggningen" skulle i så fall utifrån detta kriterium.
#53 - 7 mars 2006 15:30
[quote=Kjell Fohrman]Jag antar (är inte säker och det måste förstås kontrolleras innan man gör något) att "senaste aktivitet" i profilen innebär när man senast besökte zoopet inloggad.
"Avreggningen" skulle i så fall utifrån detta kriterium.[/quote]

Exakt så tycker jag. Går inte det att kolla så känns det ju inte rätt att avregistrera någon som tycker om att vara här ibland. Det vore ju helt fel!
#54 - 7 mars 2006 15:44
kan ju också va bra att meddela personen ifråga om radering av användarnamn ifall registrerat emailadress funkar.
#55 - 7 mars 2006 16:15
[quote=Raven]kan ju också va bra att meddela personen ifråga om radering av användarnamn ifall registrerat emailadress funkar.[/quote] Du tog orden ur mun på mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 7 mars 2006 16:42
[quote=Raven]kan ju också va bra att meddela personen ifråga om radering av användarnamn ifall registrerat emailadress funkar.[/quote]

20% av alla goldmedlemmars e-postadresser funkar inte längre och här rör det sig ändå om färska registreringar av betalande medlemmar.
#57 - 7 mars 2006 17:37
[quote=smurfmats]njae, efter denna tåten så är jag nöjd med smurfmats... :)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Inget fel på Lenmar heller!! [:o] skulle jag heta Maria_ så skulle det inte kännas som jag heller.....[:o] [/COLOR][/FONT]
#58 - 7 mars 2006 17:43
Jag tycker inte det finns någon anledning att radera någon, fixa istället så att det går att filtrera när man visar medlemslistan så man kan visa medlemmar aktiva senaste året, medlemmar med gold medlemskap, e.t.c.
#59 - 8 mars 2006 01:53
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kanske betyder det att Maria blir ledigt med?? Hade ju vart gott att slippa kallas Lenmar hela tiden...[/COLOR][/FONT][/quote]
Men klart att du ska heta lenmar! Alla känner dig för det både här, zoopetvästgänget och irl bland fiskfolk. Det är din identitet. Min goa kompis lenmar!
#60 - 8 mars 2006 06:10
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Inget fel på Lenmar heller!! [:o] skulle jag heta Maria_ så skulle det inte kännas som jag heller.....[:o] [/COLOR][/FONT][/quote]Det är klart att du ska heta Lenmar. Det är ju bara att titta på namnet så förstår man att det är en beskrivnin av dig och inte en sammansätning av två namn. Lenmar = det är ju bara att titta på bilden. Vilket Leende. Lenmar = din personlighet verkar len och behaglig. För det märks även här på Zoopet att du är en person med mycket empati. Och det kan jag säja fast jag inte har träffat dig.;)
#61 - 8 mars 2006 06:11
[quote=erland]Jag tycker inte det finns någon anledning att radera någon, fixa istället så att det går att filtrera när man visar medlemslistan så man kan visa medlemmar aktiva senaste året, medlemmar med gold medlemskap, e.t.c.[/quote] Det tycker jag låter som en bra ide.
#62 - 8 mars 2006 21:04
[quote=RÖDLÖGA]Det är klart att du ska heta Lenmar. Det är ju bara att titta på namnet så förstår man att det är en beskrivnin av dig och inte en sammansätning av två namn. Lenmar = det är ju bara att titta på bilden. Vilket Leende. Lenmar = din personlighet verkar len och behaglig. För det märks även här på Zoopet att du är en person med mycket empati. Och det kan jag säja fast jag inte har träffat dig.;)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Lika bra ni tar en sväng förbi på en fika när ni kommer till Gbg i sommar då :D ! Så har vi ju träffats irl sen. (Jag håller på att bilda ett zoopetnärverk baserat i Sävedalen - hemliga operationer på gång. Har spritt mina tentakler till Vallentuna, Varberg, Halmstad och Bromölla - är på gång i Trollhättan vicken dag som helst :cool: ).[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Marie - Aldrig skulle jag byta nick! Bara ditt sätt att uttala Lenmar, (skall uttalas Länm-mar. Leeenmar säger Marie...) får ju Maria att låta fult :D :D[/COLOR][/FONT]
#63 - 8 mars 2006 22:12
Vi kommer.;) :)

Annons