Fråga start av akvarium

#1 - 5 september 2006 10:53
Blev lite osäker på en grejen när jag satt och läste lite här.

Jag ska ju starta ett nytt akvarium på lördag och det är första gången på länge, då det är det enda akvariumet som jag har igång just nu. Så jag har ingenstans att hämta "bakterier" ifrån.

Om akvariumet bara står där utan något alls så kommer inget bakterier igång eller hur? Men hur länge ska man vänta innan man sätter i de första fiskarna?
Ett par dagar?

På första sidan står det ifrån start, så räcker det med att jag startar upp det och sen får rätt temp eller ska jag vänta tills nästa vecka med att köpa fisken?
#2 - 5 september 2006 11:02
Hej Linda!

Det är helt riktigt att det inte utvecklas nån bakterieflora om akvariet bara står där. Du får helt enkelt köpa bakteriekultur. Om du kan få tag på JBL:s produkter så rekommenderar jag Denitrol.

Det finns 2 olika sätt att starta upp ett akvarium på. Det konventionella, med väldigt få fiskar, eller genom att köra en fishless cycle: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Om du väljer att starta upp med fiskar kan du vänta nån vecka så grumligheten försvinner och pH:t hinner sjunka lite. Sen en eller ett par dagar innan det är dags för de första FÅ fiskarna att flytta in kan du börja tillsätta bakterikultur.

Lycka till!
#3 - 5 september 2006 11:20
Tack så mycket för förslagen! :)

Ska läsa på lite på båda sätten! Så återkommer jag nog med flera frågor.
#4 - 5 september 2006 17:16
Jag börjar luta åt att testa en fishless cycle. Skrev ut lite ifrån sidan som du länkade till och en annan. Och det vekar rätt bra!
#5 - 5 september 2006 17:19
Kul! Jag körde en fishless cycle när jag startade upp mitt första akvarium och det funkade bra - inga bekymmer med nitrit sen. Mitt andra akvarium startade jag upp med filtermaterial från det första.
#6 - 5 september 2006 17:48
Det låter bra! Plus att det ger mig tid att tänka genom vad för fiskar jag vill ha utan att stressa. :)

Vad mera kan man begära.

En fråga dock, om man ska växter, går det bra att ge dem PMDD under tiden? Eller bör man vänta med det tills allt är klart?
#7 - 5 september 2006 20:04
Det beror nog på hur du ska köra cykeln. I fall du hade tänkt tillsätta ammoniak så kan växterna tillgodogöra sig det istället för nitrat. Fast det är klart fosfat och micronäring behöver de fortfarande.

Det är nog bäst att du ställer frågan under "Växter och alger" för säkerhets skull. När jag startade upp mitt första akvarium visste jag ingenting om PMDD.
#8 - 5 september 2006 20:49
Hur har du valt att tillsätta ammoniak? Genom fiskmat?

Det ska göra det. :)
#9 - 5 september 2006 23:41
Jag tillsatte några droppar ammoniak 2 ggr om dan i ca 1 månad. Och så testade jag vattnet för nitrit typ varannan eller var tredje dag för att se hur det hela fortgick. Efter ca 1 månad var nitriten borta ca 12 timmar efter det att jag hade tillsatt ammoniak. Då visste jag att akvariet var färdigcyklat, så jag åkte och hemtade fiskarna. Efter en fishless cycle kan (och bör) man introducera många fiskar samtidigt, till skillnad från en uppstart med fiskar.

Men det går säkert lika bra med fiskmat. Det viktiga är att du mäter nitritnivåerna så du har koll på läget.
#10 - 6 september 2006 05:33
Vart fick du tag på ammoniak då?

Utöver det så låter det riktigt bra. :)

Annons