Fråga om Tetratesterna

#1 - 24 februari 2004 07:51
Hej!
Kanske en lite dum fråga, men när man gjort de olika testerna(spelar ingen roll vilken) så ska man ju se vilken färg vätskan har fått.
Ska jag lägga hela behållaren på det vita färgkortet? eller ska jag typ hålla upp den framför och jämföra på detta vis? Det är ju en himla skillnad färgmässigt om jag håller den bredvid eller om jag lägger den på själva kortet.
Hur gör ni andra?

MVH/FiskFia
#2 - 24 februari 2004 08:41
Jag har tetra test och där är ph 5-7på vänstra sidan och ph 7.5-9 på högra sidan. emellan där så är det vitt. Dära ska du hålla vätskan och jämföra färgerna (när ditt test är klart), inte i skugga och inte i starkt solljus- i vanligt dagsljus.

/Nikas
#3 - 24 februari 2004 09:01
Ok, jag ska alltså lägga ner hela behållaren på det vita?
(man kan ju hålla den lite över också det vita och få ett helt annat resultat.)
#4 - 24 februari 2004 10:28
Kom igen alla testare! Det måste vara många här som använder tester. Ingen annan som kan svara på hur ni gör?
Ska man lägga behållaren på eller bara hålla den en bit ifrån. resultatet är ju enormt skiftande beroende på hur man håller.
#5 - 24 februari 2004 10:38
Jag ställer mina på ett vitt underlag. Spisen eller A4-ark(A5 fungerar också). Tycker att det är lättare att se skillnad då. I mitt fall är det FE-test som är svårt att se svagt rosa <--> ofärgat.

//Färgblind ?!?
#6 - 24 februari 2004 13:32
Jag lägger behållaren på det vita brevid färgkartan?
Det blir ju ett helt annan färg om man håller behållaren en bit ifrån.
Men vad vet jag. Jag är nybörjare.

/Niklas
#7 - 24 februari 2004 14:06
Kör man samma tester nästan varje dag, behövs inte färgkartorna. Rada upp testerna på ett vitt papper. Blanda - vänta - anteckna - åtgärda.

Viktigt är då att ha koll på vilken som testar vad... =D
#8 - 24 februari 2004 20:14
På seras tester står det att man ska ställa röret på anvisningen.
På Tetras finns det en anvisning på kartan att man ska hålla bredsidan på kyvetten mot kartan.

I båda fallen ska men titta i dagsljus men ej i direkt solljus.

NE
#9 - 24 februari 2004 20:52
Jag har både Seras och Tetras tester. På seras så ska man ställa röret ovanför(som du sa) men på tetras så ska man ställa röret emmellan(på den vita)dom två färgsidorna(obs: röret ska stå lodrätt upp så).

/Niklas
#10 - 25 februari 2004 07:36
Ok, tack för svaren!
#11 - 25 februari 2004 08:45
Från Tetra's hemsida:
Please read this section completely before starting the test.

1. Rinse the test vial with the water to be tested

2. Fill the test vial to the 5 ml (5 cc) mark with the water to be tested

3. Hold the liquid reagent bottle upside down and add 7 drops to the test vial

4. Shake the vial lightly

5. <b>Hold vial and the color scale vertically and match the coloring of the test solution with the closest

color on the color scale</b>. Read the corresponding value.

After each test, rinse vial thoroughly with tap water.

Dvs. Håll kyvetten och färgskalan vertikalt.
Har själv ingen erfarenhet av detta test men beskrivningen är för mig självklar; Håll kyvetten upprätt, framför dig. Håll färgskalan på samma sätt bredvid testet och jämför färgen.

/heeke
#12 - 25 februari 2004 12:06
Det är inte så självklart. Håller jag kyvetten bredvid är värderna perfekta! Men lägger jag den på det vita arket till vänster om färgerna så blir det 2 ggr mörkare, och det är en stor skillnad för fiskarna vilket som är rätt. alltså om jag håller kyvetten 1 cm ovanför det vita arket, så blir testet bra, lägger jag ner det, så blir det skit.
#13 - 25 februari 2004 12:29
Det står ju i bruksanvisningen att man ska <u>hålla kyvetten och färgskalan vertikalt</u> (lodrätt) så varför du lägger kyvetten ner har jag svårt att förstå.
Jag förstår att färgen kan bli olika pga hur myckrt vätska man ska titta igenom, men står det att man ska hålla den lodrätt så ska man väl göra det.

Kyvett med testvätska
______
|____|
| |
| |
| | &lt;---
|****|
|____|

**** = Vätskans yta
&lt;--- = Titta på kyvetten i denna riktning

Kyvetten kan med fördel hållas i vänster hand, mellan tummen och pekfingret (tummen i botten och pekfingret på toppen). Håll kyvetten lodrätt framför ansiktet.
Tag färgskalan i höger hand och håll den bredvid/bakom kyvetten så att man kan jämföra färgen på testet och skalan.

Hoppas det gick att förstå!
Det går i alla fall enligt mig inte att tolka bruksanvisningen på något annat sätt.

/heeke
#14 - 25 februari 2004 14:13
Hej igen,
Jag håller den lodrätt upp, men om jag håller den bredvid är vätskan ljus, håller jag den framför blir den mörk av den vita bakgrunden liksom, men om jag fattar allt rätt så ska man gå efter det mörka då, (som det blir om man håller den framför själva arket).

men då vet jag. tack så mycket!
#15 - 25 februari 2004 14:22
Ursprungligen skickat av FiskFia

Hej igen,

Jag håller den lodrätt upp, men om jag håller den bredvid är vätskan ljus, håller jag den framför blir den mörk av den vita bakgrunden liksom, men om jag fattar allt rätt så ska man gå efter det mörka då, (som det blir om man håller den framför själva arket).

men då vet jag. tack så mycket!

Vilket av testerna (ph?, kh?, no2?)har du och vilket märke? Lättar att förklara då...
#16 - 25 februari 2004 14:33
Om vätskan är mörk eller ljus spelar ingen roll. Du ska alltid ha den mot en vit yta tex testfältet. att jobba med tester kräver också ett ljust rum eller plats men absolut inte solljus.

Varför du inte kan sätta det mot en mörkare yta är ju för på den ytan har du någon nyans vilket gör att du får en felajtig färgavläsning.

Kommer du ihåg när man var liten och blandade farger? Blanda man gult med blått blev det grönt. Sätter du den mot en svart yta så ser du inte provfärgen.
#17 - 25 februari 2004 15:56
Tack Heeke, det var exakt vad jag försökte förklara ovan.

/NE
#18 - 26 februari 2004 06:17
Hej på er!
Ibland är det inte lätt att förklara saker över internet :0) men jag tror att de flesta har missförstått mig.
Jag vet allt det där om lodrätt osv. men nästa gång ni gör ett test så kolla, håller ni den lodrätt ett par cm från färgkartan är värdena bra, håller ni den rakt emot blir värdena upp till 2 ggr värre.
Svårt att förklara, men tack för alla svaren ändå, men tyvärr känns det som om jag fortfarande inte fått svar på min egentliga fråga.
Men jag får satsa på att gå efter det mörka vilket det blir om man lägger kyvetten rakt emot. Bättre att ta det säkra före det osäkra.
Hej hej!
#19 - 26 februari 2004 06:33
Som jag skrev till dig innan. Du ska ha provröret emot testytan som jämförelsefärgerna är. Inte någon cm ifrån utan utan 0 cm emot pappytan.

Förstår du nu?
#20 - 27 februari 2004 06:53
Japp, tack Marie! Det var precis det svaret jag ville ha:0)

Annons