Fråga om Tetratec ex 1200

#1 - 14 augusti 2008 16:38
Hallå alla trevliga människor!

Mitt Fluval 405 ytterfilter har nu gjort sitt och jag letar efter ett nytt filter till mitt 375L akvarium.

Har kikat på Tetratec 1200 och det har fått bra kritik av de flesta på forumet.
Jag undrar nu bara om det är lätt att starta efter rengöring?
Fluvalfiltret var hopplöst på det tyckte jag, var riktigt svårt att få igång det igen tog ibland upp till 10 försök, gjorde mig riktigt frustrerad ibland.

har även kikat på aquael unimax 500 som har en självstarts-mekanism som verkar smart.

Tar gärna emot tips på andra bra filter i prisklassen runt 1500:-

Tack på förhand /Mikey
#2 - 14 augusti 2008 16:40
Du måste ju gjort någonting väldigt konstigt och fel om du inte fått igång fluvalen på flera försök. Jag har aldrig haft några problem mededen, och den går alltid igång direkt. iofs har jag bara haft den i två månader, men iaf ;) Ville bara påpeka.
#3 - 14 augusti 2008 17:19
tror inte min modell är lika som din, den är några år gammal och det kan även ha varit en 404, börjar nästan tro det och den var krånglig att få igång.
men du rekommenderar 405:an då?
#4 - 14 augusti 2008 17:27
Mina personliga erfarenheter av 405:an är riktigt bra, dock så har jag inte haft den mer än två månader som sagt. Absolut inget tjorv när man måste starta upp filtret igen
#5 - 14 augusti 2008 17:32
hmm, det låter ju bra. hur är det med ljudet från den, är den tystgående?
Hur ofta får du göra rent det?

Sorry om det blir mycket frågor :)
#6 - 14 augusti 2008 17:59
Tetratec har en pump på ovansidan där du pumpar in vatten tills du får undertryck och sen fylls behållaren av sig själv.
Har bara haft problem en gång och då glömde jag att stänga ventilerna innan jag tog bort huset vilket innebar att det kom in luft i ut-slangen. Men var ju bara att lyfta slangen så luften kom ut och sen göra som vanligt.

Rengjorde den nyligen efter 6 månaders drift.
Hade dock inte behövts då den gick felfritt utan försämrad kapacitet.
#7 - 14 augusti 2008 18:05
Titta på AM-TOP serien,mycket filter för liten penning,dock inte direkt sovrums tyst.
http://www.pwss.se/home.php?cat=598
#8 - 14 augusti 2008 18:08
Jag har aldrig gjort rent mitt filter, bara trixat med filtermaterial. Men jag kan tänka mig att jag kommer få göra rent inom en framtid, för jag har inte bytt ut den fina filtermattan som följer med mot grov 10 PPI.

Det låter som en relativt tyst dator ungefär, dvs inte nämnvärt, men visst låter det lite för dem som är extremt känsliga.
#9 - 14 augusti 2008 18:29
Varit nöjd med Tetratec 1200 i över ett halvår men just idag rekommenderar jag den inte....
Den har börjat läcka i skarven (stora packningen). Vi undrade varför vattennivån hade sjunkit på bara några dagar....inte kul för parkettgolvet.
#10 - 14 augusti 2008 19:45
Hmmm, tack så mycket för alla svar.
Får ta mig en riktig funderare vad det blir.

Tar gärna emot fler erfarenheter av div. ytterfilter :)
#11 - 14 augusti 2008 20:58
miaz skrev:
Varit nöjd med Tetratec 1200 i över ett halvår men just idag rekommenderar jag den inte....

Den har börjat läcka i skarven (stora packningen). Vi undrade varför vattennivån hade sjunkit på bara några dagar....inte kul för parkettgolvet.

Tror att tetrapacen kör med profilpressad packning och till skillnad mot dom röda mjuka silikonpackningarna man hittar i tex eheim classic så är dom mycket styvare och brukar behöva bytas efter 2-3 år, ta loss packningen ur sitt säte och smörj in med vit vaselin.
#12 - 15 augusti 2008 03:41
miaz skrev:

Det är knapast märkesspecifikt.
#13 - 15 augusti 2008 03:43
miaz skrev:

[FONT=Calibri][SIZE=3]Borra ett litet hål på 1mm ca 1cm under vattenytan på insugningsröret så blir det inte så blött om det händer igen.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
Maffia666
#14 - 15 augusti 2008 16:42
Har ett TETRA-TEC 1200 som gått i över ett år, jag tycker att det funkat bra. Har inte rengjort det på hela tiden. Akvariet är ett 330L sex-kantigt.
Maffia666
#15 - 15 augusti 2008 16:43
Gaffel skrev:
Tror att tetrapacen kör med profilpressad packning och till skillnad mot dom röda mjuka silikonpackningarna man hittar i tex eheim classic så är dom mycket styvare och brukar behöva bytas efter 2-3 år, ta loss packningen ur sitt säte och smörj in med vit vaselin.
Packningen ser ut som i eheim classic, dock svart.
#16 - 15 augusti 2008 17:43
Där ser man, konstigt att dom kör med runda packningar(profilen) när sätet inte är cirkulärt eftersom packningen kommer att skeva i hörnen, ett bra sätt att kontrollera just silikonpackningar är att med nageln trycka till packningen, om den är för gammal så kommer man att kunna skönja ett märke efter nageln.

Annons