Fråga om nyinköpt rot

#1 - 7 februari 2009 16:15
Hej!

Mitt nya projekt är igång och jag har köpt mig en stor fin mangorot eller vad den heter. Frågan är hur länge den flyter på ytan innan jag kan placera den på botten?
#2 - 7 februari 2009 16:32
Det kan variera väldigt. Från några dagar till veckor. Är den inte så stor kan man påskynda det genom att koka den.
#3 - 7 februari 2009 16:46
Eller tynga ner den med några stora stenar.
#4 - 7 februari 2009 16:47
Okej tack!
#5 - 7 februari 2009 17:23
NIC skrev:
Eller tynga ner den med några stora stenar.

Det finns en risk med att tynga ner den med stenar. om roten flyter mkt och vattenströmmen från pumpen gör att roten rör på sig så kan stenarna ramla av!!!
jag skulle koka den länge (helst några timmar!!) och seda lägga den i blöt över natten sedan bör den nt flyta så länge till:)
#6 - 7 februari 2009 17:31
ankan94 skrev:
Det finns en risk med att tynga ner den med stenar. om roten flyter mkt och vattenströmmen från pumpen gör att roten rör på sig så kan stenarna ramla av!!!

jag skulle koka den länge (helst några timmar!!) och seda lägga den i blöt över natten sedan bör den nt flyta så länge till:)

Sant, men man får ju placera stenarna med detta i åtanke. Har man 2 stora stenar i varje hörna av en stor rot och utblåset riktat uppåt som sig bör så är det hur lugnt som helst!
#7 - 7 februari 2009 17:32
det där har du helt rätt i
#8 - 7 februari 2009 19:02
ankan94 skrev:
det där har du helt rätt i

Om man inte kokar den tar det fruktansvärt mycket längre tid då?
Bilagor:
#9 - 7 februari 2009 22:15
XenOn skrev:
Om man inte kokar den tar det fruktansvärt mycket längre tid då?

Nej det tycker jag inte har testat båda handlar väll om några dagar max, om man kokar den vet man därimot att den är död + att den inte färgar vattnet lika mycket i början (som ända avtar vartefter).
#10 - 7 februari 2009 23:19
ljung skrev:
Nej det tycker jag inte har testat båda handlar väll om några dagar max, om man kokar den vet man därimot att den är död + att den inte färgar vattnet lika mycket i början (som ända avtar vartefter).

Färgningen skadar väl inte växter och fisk?
#11 - 7 februari 2009 23:33
XenOn skrev:
Färgningen skadar väl inte växter och fisk?

Nix det är ingen fara (bara snyggt;)), har man en "blå regntunna" t.ex så kan man tynga ner den i den... det höga trycket i botten skyndar på lite :)
#12 - 8 februari 2009 10:25
bong skrev:
Nix det är ingen fara (bara snyggt;)), har man en "blå regntunna" t.ex så kan man tynga ner den i den... det höga trycket i botten skyndar på lite :)

Nä tyvärr har jag ingen regntunna. Däremot har jag en ganska stor gryta som vi brukar koka juleskinka i. Vet bara inte om roten får plats :(.

Annars är det lika bra att låta den naturligt suga upp vattnet i akvariet. Ska ju inte i med första fisken förräns om en vecka ändå så. 3 musseplaty flyttar in då :).
#13 - 17 februari 2009 19:07
Nu har det snart gått 1,5 vecka sedan jag la den under vatten. Den åker lika snabbt upp till ytan när jag tar bort tyngderna. Vad gör jag för fel? :(
#14 - 17 februari 2009 20:30
XenOn skrev:
Nu har det snart gått 1,5 vecka sedan jag la den under vatten. Den åker lika snabbt upp till ytan när jag tar bort tyngderna. Vad gör jag för fel? :(

Vet inte, hur stor är den? kan du inte ta ett kort och lägga upp det.:confused:
#15 - 17 februari 2009 21:20
Låt den flyta det är både snyggt plus att dom gör ju faktiskt det irl tills dom sjunker.
#16 - 18 februari 2009 10:27
ankan94 skrev:
Vet inte, hur stor är den? kan du inte ta ett kort och lägga upp det.:confused:

Den är ganska stor. Har inte tillgång till en kamera just nu men det känns som om den inte suger åt sig vattnet överhuvudtaget. Blir galen snart...:(...den är ju så fin!
#17 - 18 februari 2009 14:11
Lika fin flytande tills den sjunker av sig själv..
#18 - 18 februari 2009 15:37
Ta det lugnt den kommer att sjunka!!! Jag hade en liten reedmoree rot som låg och flöt i 3 veckor!!! och då var den liten.
så ta det lugnt den kommer att sjunka men det tar bara lite tid.
#19 - 18 februari 2009 15:38
Samma med trollhasseln i räkburken, den var nästan snyggare innan den la sig till rätta på botten.
#20 - 18 februari 2009 16:17
Jag köpte en stor rot för någon vecka sen, tröttnade på att den flöt i en vecka så jag kokade den i en stor gryta i ca 1 timme och sen sjönk den som en sten.
#21 - 18 februari 2009 17:12
Om man vill kasta pengarna i sjön så kan man hålla på och koka sina dyrt inköpta rötter eftersom kokningen påskyndar förmultningsprocessen
#22 - 19 februari 2009 11:39
Hehe vet att jag är otålig. Koka? Har testat all möjliga grytor (t.o.m skinkegrytan) men den får inte plats. Återkommer om en vecka i denna tråden och berättar hur det gått :). Mina kakaduaciklider samt mussepiggplatys måste tro att det är ett UFO ovanför dem. ;)
#23 - 19 februari 2009 11:41
Gaffel skrev:
Om man vill kasta pengarna i sjön så kan man hålla på och koka sina dyrt inköpta rötter eftersom kokningen påskyndar förmultningsprocessen

Det lät klokt. Följer ditt råd.
#24 - 19 februari 2009 20:07
Har också en fråga angående rötter. Köpte två st igår, som jag har hällt kokande vatten på och som har legat i blöt i ett dygn. Och vattnet ser rent ut.
Vågar jag stoppa ner dom i akvariumet eller kommer det bli the vatten i akvariumet??
#25 - 19 februari 2009 22:24
Har också en fråga angående rötter. Köpte två st igår, som jag har hällt kokande vatten på och som har legat i blöt i ett dygn. Och vattnet ser rent ut.

Vågar jag stoppa ner dom i akvariumet eller kommer det bli the vatten i akvariumet??

Har du bara sköljt dem noga innan så är det inga problem. Rötterna kommer nog färga vattnet som de gjorde hos mig :P men det blir bara snyggt.
#26 - 20 februari 2009 07:25
Med "kaosinredning" så ska man ju egentligen låta rötterna flyta och sedan ramla ner på slumpat ställe i akvariumet, då ser det ju mest naturligt ut. :) Och det brukar bli snyggast.
#27 - 20 februari 2009 07:29
Angående färgningen av vattnet så tycker jag det är bland det fulaste som finns. Förstör den röda färgen hos många av mina fiskar och räkor.

Därför så har jag 2/2 gånger lagt roten/rötterna i en stora balja hett vatten (Direkt taget ur duschen, så det varmaste ni har i duschen räcker, ni behöver inte hålla på att koka) och låtit dom ligga där till morgonen därpå. På morgonen skrubbar jag hela roten för att få bort det bruna som lossat lite i det varma vattnet. Sen byter jag till nytt varmt vatten, och i med roten igen. Och så väntar jag till kvällen samma dag, och gör samma grej igen. Sen väntar jag på morgonen därefter, sen kvällen, osv. i 1 vecka. Sen är allt det bruna borta.

Man ser verkligen att det är riktigt mycket, det bara rinner smuts av den när man skrubbar, och vattnet blir totalt brunt
#28 - 21 februari 2009 14:42
Okej, Jag kokade vatten och hällde på och de första och andra hetvatten badet vart vattnet färgat, men de två sista vart vattnet inte färgat alls så jag stoppade ner dom i akvariumet efter 24 timmar i hetvatten bad. Och dom har inte färgat av sig riktigt än.
så jag hoppas att dom inte gör det, vill inte ha ett akvarium som ser ut som en 300 liters stor kopp med The! :)
#29 - 21 februari 2009 21:39
Okej, Jag kokade vatten och hällde på och de första och andra hetvatten badet vart vattnet färgat, men de två sista vart vattnet inte färgat alls så jag stoppade ner dom i akvariumet efter 24 timmar i hetvatten bad. Och dom har inte färgat av sig riktigt än.

så jag hoppas att dom inte gör det, vill inte ha ett akvarium som ser ut som en 300 liters stor kopp med The! :)

Riktigt så allvarligt är det inte ;).
#30 - 21 februari 2009 22:24
Floating, ska ju vara rätt populärt :)
#31 - 23 mars 2009 21:09
Idiotiskt fundering men kan man högtryckstvätta mangroverötter, så dom blir rena och sjunker
#32 - 24 mars 2009 05:32
Zikoria skrev:
Idiotiskt fundering men kan man högtryckstvätta mangroverötter, så dom blir rena och sjunker

den blir nog renare men den lär nog inte suga i sig vatten så att den sjunker tyvär[:o]
#33 - 24 mars 2009 08:17
Denna hysteri kring att rötter ska vara "rena" håller på att gå över styr och ger mig blixtrande huvudvärk vareviga gång jag ser den blomma upp..
#34 - 25 mars 2009 13:06
Hur stora kastruller har ni hemma??
Jag köpte mig två rötter som är inte mer än 40cm som längst och insåg att jag inte hade någon kastrull som passade, fick låna en 10l kastrul för att koka den i tre timmar, jösses vilket projekt, byta vatten, fylla på med nytt vatten osv. Nee nästa gång använder jag stenar för att tynga ner roten.
#35 - 25 mars 2009 13:36
Dom gånger jag har köpt rötter, (hittills 7 st, i varierande storlek) så sorterar jag först ut dom med mycket tyngd i, sen kollar jag vilken av dom som är snyggast. Hittills har inte en enda av dom flutit.

Det säger väl nästan sig självt att en rot på 25 cm + som väger lika mycket som ett torkat höstlöv inte kommer sjunka. Sen kan man naturligtvis ha otur med dom tyngre rötterna också, men än så länge har jag haft "tur"..

Annons