Lite om min nystart!
Jag lät mitt kar stå i 5 dagar utan fisk, med en Dinitrol (Bakterier) kur sen dag 1. (Jag la i lite flingfoder för att bakterierna skulle få lite att tugga på)
Nu har mitt kar varit igång i 14 dagar med fisk, 19 dagar totalt och det är först nu som nitriten stabiliserats.
Fiskdag 4 visade tetra Nitrit test på ett värde av 0,3mg/l. Bytade då 30% vatten. (Veckobyte) Sög upp lite vissna växtdelar ifrån bottnen och ifrån utsida filter.
Fiskdag 5. NO2 visade <0,3mg/l men började dra sig mot det oranga (0,3 mg/l).
Fiskdag 6. NO2 0.3mg/l
Fiskdag 7. NO2 0.8mg/l Bytte 15% vatten och värdet gick ner på 0.3mg/l
Fiskdag 8. NO2 0.3mg/L
Fiskdag 9,10,11, NO2 pendlat mellan 0.3 till 0.8.
Fiskdag 12 Bytte 30% vatten (Veckobyte) och NO2 värdet sjönk till <0.3mg/L och har legat där fram tom fiskdag 14.
Jag vet inte om mitt kar har stabiliserats nu eller jag har fler nitritökningar att vänta men jag tänker köra mina 3 inkörningsguppysar 2 veckor till innan mina ciklider skall i karet.
Jag har under dessa 2 veckor fyllt på med lite Denitrol i princip varje dag. Eftersom bäst före datumet närmar sig på burken har jag överskridit mängden jag har hällt i karet. (Snål.. hehe)
Jag har matat fiskarna väldigt sparsamt varannan dag och har haft ett ökat flöde, syresättning, i karet för att syresätta de goda bakterierna.