fråga om nitrit från en ovetande

#1 - 25 september 2005 12:46
hade nitrit igår. mätte detta med tetratest och det visade 0,8. gjorde delvattenbyte och kom ner till 0,3. vågade inte stressa fiskarna mer utan tänkte byta mer idag vilket jag gjort. ytterligare delvattenbyte alltså och är nu nere på det gula, <0,3 står det. kan jag vara lugn nu?

ska jag kolla fler ggr under kvällen eller vad? usch, helt snurrig på detta.
#2 - 25 september 2005 13:21
Hej

Nitrit brukar komma när man startar ett akvarium.Stick och köp nitrivec eller liknande nu innan affärerna stänger för idag.Kör dubbel dos och sluta med all form av matning.Håll sedan koll på vädert.Det ska alltid vara under 0,3
Fredrik
#3 - 25 september 2005 13:24
kan gärna köpa nitrivec. men nu är ju värdet nere så min fråga var om jag kan vara lugn. eller du menar kanske det kommer gå upp igen??

[QUOTE=fredrikakesson]Hej

Nitrit brukar komma när man startar ett akvarium.Stick och köp nitrivec eller liknande nu innan affärerna stänger för idag.Kör dubbel dos och sluta med all form av matning.Håll sedan koll på vädert.Det ska alltid vara under 0,3
Fredrik[/QUOTE]
#4 - 25 september 2005 13:28
har det sjunkt så finns det ju redan bakterier som tar hand om det.

mata inget ida och imorron och mata sen sparsamt.
inte mer än fiskarna äter upp på nån minut max och testa nitrit minst 1 gång per dag dom närmaste 3 dagarna.
har du gott om pengar kan du mäta morgon och kväll.
#5 - 25 september 2005 13:36
Tror värdet gick ner iom vattenbyten.Men det kommer säkerligen att gå upp igen.Det brukar bli lite av en bomerang effekt innan bakteriefloran har kommit igång.
Fredrik
#6 - 25 september 2005 13:38
ok! då tackar jag för hjälpen!
#7 - 25 september 2005 13:53
den där bomerangeffekten har jag aldrig märkt själv och dom förklaringar jag fått höra motsäger sej själva.

en del hävdar att vattnet innehåller väldigt få bakterier vilket gör att ett vattenbyte får ner nitriten utan att försämra bakteriekulturen men samtidigt hävdar en del att man absolut inte ska byta vatten om man har nitrit för man tar bort en massa bakterier.

jag är benägen att hålla med första påståendet då det är filter och botten som har hand om reningen av vatten inte vattnet själv typ.
själv byter ja alltid vatten om nitriten ligger på 0.3 eller högre och funkat fint för mej.
#8 - 25 september 2005 18:35
Det jag menar är just det du skrev.Man byter vatten=nitriten går ner.MEN pga det inte finns tillräckligt med bakterier i filter och botten så kommer det att gå upp igen när nedbrytningen av matrester och fisken skiter.Bästa medicinen är nitrivec eller liknande.
Fredrik
#9 - 25 september 2005 18:48
Och ett rejält filter.
#10 - 25 september 2005 21:06
[QUOTE=fredrikakesson]Det jag menar är just det du skrev.Man byter vatten=nitriten går ner.MEN pga det inte finns tillräckligt med bakterier i filter och botten så kommer det att gå upp igen när nedbrytningen av matrester och fisken skiter.Bästa medicinen är nitrivec eller liknande.
Fredrik[/QUOTE]
Alldeles riktigt!!
finns inga bakterier kan du byta hur mycket vatten som helst,bommerangeffekten kommer som ett brev på posten,fast snabbare.
Bästa medicinen är att inte slamsuga för ofta,ha ett bra filter med stor yta,göra små vattenbyten typ 10% åt gången men hellre då lite oftare än mycket åt gången samt sällan.

leenart
#11 - 25 september 2005 21:47
de ni skriver om bomerangeffekten är nåt jag personligen hittills aldrig sett

har haft 2 större nitritspikar sne ja startade upp karet gjorde flera stora vattenbyten båda gångerna tills nitriten hamnade inom acceptabelt och sen har filtreringen tagit hand om det sista och eftersom det funkat så bra för mej ser ja ingen orsak till varför ja inte skulle göra samma sak i framtiden.
kan ju tilläggas att all matning har upphört tills nitriten varit nere vid 0 igen

slamsuger man botten 1 gång i veckan (översta lagret endast) så finns det ingen större möjlighet för bakteriekulturen att bosätta sej där utan den hamnar då längre ned i botten så slamsugningen får bara en mekanisk effekt i längden.
kör man blästersand till exempel finns det ju ingen möjlighet att få den där goa botten då väldigt lite syre kommer ner.
#12 - 25 september 2005 22:06
Lite om min nystart!

Jag lät mitt kar stå i 5 dagar utan fisk, med en Dinitrol (Bakterier) kur sen dag 1. (Jag la i lite flingfoder för att bakterierna skulle få lite att tugga på)
Nu har mitt kar varit igång i 14 dagar med fisk, 19 dagar totalt och det är först nu som nitriten stabiliserats.

Fiskdag 4 visade tetra Nitrit test på ett värde av 0,3mg/l. Bytade då 30% vatten. (Veckobyte) Sög upp lite vissna växtdelar ifrån bottnen och ifrån utsida filter.

Fiskdag 5. NO2 visade <0,3mg/l men började dra sig mot det oranga (0,3 mg/l).

Fiskdag 6. NO2 0.3mg/l

Fiskdag 7. NO2 0.8mg/l Bytte 15% vatten och värdet gick ner på 0.3mg/l

Fiskdag 8. NO2 0.3mg/L

Fiskdag 9,10,11, NO2 pendlat mellan 0.3 till 0.8.

Fiskdag 12 Bytte 30% vatten (Veckobyte) och NO2 värdet sjönk till <0.3mg/L och har legat där fram tom fiskdag 14.

Jag vet inte om mitt kar har stabiliserats nu eller jag har fler nitritökningar att vänta men jag tänker köra mina 3 inkörningsguppysar 2 veckor till innan mina ciklider skall i karet.

Jag har under dessa 2 veckor fyllt på med lite Denitrol i princip varje dag. Eftersom bäst före datumet närmar sig på burken har jag överskridit mängden jag har hällt i karet. (Snål.. hehe)

Jag har matat fiskarna väldigt sparsamt varannan dag och har haft ett ökat flöde, syresättning, i karet för att syresätta de goda bakterierna.
#13 - 28 september 2005 13:54
säg vad jag ska göra och jag lyder :)

ja, nu har jag i alla fall fått se på boomerangeffekten. upp och ner. delvattenbyte. mätning av nitrit. bra två dagar. pang, så är det nitrit igen. inte mkt men mätbart...
ska man hålla på så här? blir det aldrig bra?

har nu köpt nitrivec. på framsidan står det att fiskarna kan introduceras direkt. på baksidan handlar det om nystart där fisken kan få komma i karet efter 24 timmar. något förvirrande. dessutom läser jag här överallt att det är något man kan bereda vattnet med under tiden dom är i. vad gör jag?

ska jag hälla i nitrivec? med fiskarna i alltså?

mkt skit har jag hört ang bubblor till guldfisk men förra innesäsongen för mina då två dammfiskar hade dom en 50-liters bubbla och aldrig att det var så mkt jobb med den! ok, nu är dom 4 fiskar som skiter mkt men jesus....

(hade en planta som ruttnade bort, örk och den har jag tagit ur nu. kan det vara den som ställt till det???)

Annons