Fråga om lysrör..

#1 - 19 augusti 2004 08:00
Har ett problem med att det är en konstant dimma i mitt akvarie. Det känns som det är mjöl ifrån sanden som yr upp när fiskarna gräver, för ibland kan man se små sandkorn irra omkring men ibland så ser man inget sånt o ändå är vattnet oklart o dimmigt. Det borde inte vara så längre för jag har haft sanden i ca 6 veckor nu.

Nu funderar jag på att byta lysrör ifrån mina juvel orginal till ett Powerglo och ett Marineglo, för att få mer blått,kallt ljus. Så man förhoppningsvis inte ser dimman lika lätt och vattnet ser mer klart ut. Men kommer mina växter klara det? Har anubias och vad jag tror är cryptocoryne crispatula var balanse. Eller kan nån rekommendera två rör som går mer åt det blå hållet och samtidigt är bra för växter.
#2 - 19 augusti 2004 08:44
Låter inte riktigt som rätt lösning.

Någon slags filtrering kanske kan hjälpa? En temporär pump med ett fint filter i bara för att hjälpa dig ut ur dimman?

Jag fick en dimma i mitt kar efter 1 dygn men efter 3 dygn är vattnet kristallklart. Jag har korallsand/grus i botten så det är möjligt att det kommer yra runt lite när fiskarna börjar gräva.
#3 - 19 augusti 2004 08:59
Saken är den att jag har ett fint filter i mitt juvel innerfilter, men det funkar inte ändå. Och efter 6 veckor borde ju inte sanden dimma längre. Sen hade jag ändå tänkt skaffa dom lysrören innan så tänkte två flugor i en smäll. Tycker mina orginalrör ser så tråkiga ut. Funderar ev på ett blått och ett lite åt det röda hållet men det kanske ser helt skumt ut.
#4 - 19 augusti 2004 09:51
Jag är inte rätt person att svara på lysrörsfrågan men jag måste hålla med roccster. Det låter som om sanden grumsar ner vattnet. Vad har du för sand? Alternativt att du fått i någon annan "skit" i akvariet. Hur mår fiskarna o växterna?
#5 - 19 augusti 2004 10:02
Jo det är säkert sanden som dimmar, det är råda sand.
Växter o fiskar mår alldeles utmärkt.

Alltså det dimmar inte mycket, men tillräkligt för att jag ska störa mig på det. Vattnet ser helt enkelt inte klart ut.
#6 - 19 augusti 2004 11:13

Är det råda sand så skall den defenitivt inte grumla så länge efter måste vara något annat fel.

Gör ett stort vattenbyte och fyll ett kraftfullt innerfilter med filtervadd så kör 3 dagar och plcoka bort vadden så skall det vara klart annars äör det något annat fel.
#7 - 19 augusti 2004 12:47
ok, kan ju prova att byta filtervadd lite oftare..

Men vill fortfarande byta lysrör, är det problem med dom lysrören och mina växter? Eller kan man ev slänga in lite rött sken i bakgrunden med?

råd/förslag?
#8 - 19 augusti 2004 13:08

Det är konstigt att så stora innefilter som juwel faktiskt har kan vara så dåliga. Var också missnöjd med mitt juwel rio 240 innefilter. Köpte till ett eheim 2224 vilket fixade skitvattnet!
#9 - 19 augusti 2004 13:43
Ursprungligen skickat av Punko

Det är konstigt att så stora innefilter som juwel faktiskt har kan vara så dåliga. Var också missnöjd med mitt juwel rio 240 innefilter. Köpte till ett eheim 2224 vilket fixade skitvattnet!

mm tycker ifs det pumpar på rätt bra men den är ju så jäkla stor o klumpig, sen har jag lite problem med att den låter lite mycket. Några vibrationer som jag inte får väck, har provat att byta pumphuvet men det lät fortfarande likadant. Funderar på att kränga på en slang ifrån pumphuvet och låta den gå ner i röret och sen lägga huvet fritt på filtret så den inte sitter fast i pumphuset, vilket ger upphov till oljudet pågrund av vibrationerna. Men jag vet inte om jag orkar bry mig.
#10 - 19 augusti 2004 16:00
dammsug i karet mä hävert och använd inte fint fiter utan ppi10 fast av andra skäll än att grumligheten skall försvinna
#11 - 19 augusti 2004 20:14
Ursprungligen skickat av cactuzz88

dammsug i karet mä hävert och använd inte fint fiter utan ppi10 fast av andra skäll än att grumligheten skall försvinna

varför ppi10 och vad för andra skäl ?
Har både fint filtervadd och sen två olika sorters blå filtermatta redan..
Och jag brukar slamsuga med hävert en gång i veckan.
#12 - 19 augusti 2004 20:23
Det kan inte vara infusorier som ger en mjölkaktig dimma i akvariet?

Isåfall så kan du ha akvariet släckt i tre dygn, göra ett par rejäla vattenbyten (50%) och sedan se om det skett en förändring.

Angående lysrör så föreslår jag nu för tiden Power Glo kombinerat med Aquarelle.
#13 - 19 augusti 2004 20:46
Ursprungligen skickat av Tricella

Det kan inte vara infusorier som ger en mjölkaktig dimma i akvariet?

Isåfall så kan du ha akvariet släckt i tre dygn, göra ett par rejäla vattenbyten (50%) och sedan se om det skett en förändring.

Angående lysrör så föreslår jag nu för tiden Power Glo kombinerat med Aquarelle.

Jag vet inte, ibland är det mycket dimma o ibland inte. Men på ytan så ser man att det ligger som ett vitt lager. Jag tog en halv taskig bild där man kan se ytan. Har du nån bild på hur det kan se ut med infusorier?

Vad gör aquarelle bra då? Tyckte om den här kombinationen oxå,
http://www.aqua-web.org/users/saurama/pages/34_965+MarineGlo.htm
men vad är 965 för lysrör?
#14 - 21 augusti 2004 08:42
Ursprungligen skickat av Spijer

Vad gör aquarelle bra då? Tyckte om den här kombinationen oxå,

http://www.aqua-web.org/users/saurama/pages/34_965+MarineGlo.htm

men vad är 965 för lysrör?

#15 - 21 augusti 2004 09:19
Ett lysrör med färgen 965
philips har ett sånt rör
6500K
#16 - 21 augusti 2004 09:20
Enligt kompisen på STOREL är 965 ett ljus som efterliknar dagsljuset på ett naturtroget sätt. Det används bla på SAAB´s modellverkstad.
#17 - 21 augusti 2004 09:54
Har du skjölt av vadden ordentligt innan du använt den i filtret, hade samma problem i mitt sydamrekanska när jag startade upp det och det vissade sig vara att jag glömt skjölja av vadden.
#18 - 21 augusti 2004 10:52
Ursprungligen skickat av svempa

Har du skjölt av vadden ordentligt innan du använt den i filtret, hade samma problem i mitt sydamrekanska när jag startade upp det och det vissade sig vara att jag glömt skjölja av vadden.

hade inte en anning om att man måste göra det, har inte sköljt av den alls. Varför måste man göra det?

#19 - 21 augusti 2004 10:56
Ursprungligen skickat av K49

Enligt kompisen på STOREL är 965 ett ljus som efterliknar dagsljuset på ett naturtroget sätt. Det används bla på SAAB´s modellverkstad.

ok, så det borde vara bra för växter då med andra ord?
För på bilden så ser det röret väldigt kallt ut, lite som powerglo som jag vill ha oxå. Men det kanske är en bättre kombination med 965 och marineglo?

För jag vill ha en kombination åt det blå/kalla hållet men växterna måste trivas.
#20 - 21 augusti 2004 16:48
Annars är det stor risk att vadden fäller och dammar av sig så det är förmodligen det du har i vattnet.

Annons