Fråga om kakaduaciklid

#1 - 8 februari 2009 18:59
Ska införskaffa ett par sådana här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1

2 frågor:

1. Är de kända hoppare? Har inget täckglas nämligen.

2. Skyddar de sina yngel?
#2 - 8 februari 2009 19:07
XenOn skrev:
Ska införskaffa ett par sådana här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1

2 frågor:

1. Är de kända hoppare? Har inget täckglas nämligen.

2. Skyddar de sina yngel?

Naa, tror inte dom är "kända" hoppare, men dom kan ju hoppa så klart..
Ja dom skyddar sina yngel, men det beror också på, vissa är bättre än andra osv.

Det är trevliga fiskar och tydligen ypperliga dvärciklider att "börja med".
#3 - 8 februari 2009 19:23
Honorna vaktar ynglen, och i ett tillräckligt stort akvarium är det bra att ha flera honor till en hane.
#4 - 8 februari 2009 19:27
Micke_A skrev:
Honorna vaktar ynglen, och i ett tillräckligt stort akvarium är det bra att ha flera honor till en hane.

Även hanen, det beror på.
Min hane tog tex. över när min hona blev svag och dog. Ha var lika bra på att samla ihop ynglena i munnen när dom kom för långt bort osv. Precis som mamma kakadua..
#5 - 8 februari 2009 19:42
Låter intressant :).

Nä jag har ju nästan bara kört på platy och guppys i mitt andra så detta lär ju bli ett välkommet inslag.

Är denna fisk produktiv?

Ska ha mussepiggplaty med dem också och undrar om platyn kan vara något hot mot dem?
#6 - 8 februari 2009 19:46
XenOn skrev:
Låter intressant :).

Nä jag har ju nästan bara kört på platy och guppys i mitt andra så detta lär ju bli ett välkommet inslag.

Är denna fisk produktiv?

Ska ha mussepiggplaty med dem också och undrar om platyn kan vara något hot mot dem?

Ja, kakaduan räknas som väldigt lätt att få att leka, även att lyckas ända till yngel.
Platyn äter med säkerhet upp yngel som den kommer åt.
#7 - 8 februari 2009 20:40
Bowman skrev:
Ja, kakaduan räknas som väldigt lätt att få att leka, även att lyckas ända till yngel.

Platyn äter med säkerhet upp yngel som den kommer åt.

Men vaktar inte föräldrarna 24/7 och attackerar de som försöker äta dem?
#8 - 8 februari 2009 20:43
Jo, men dom är inte perfekta. Jag hade 5 rödmunstetror, och det tog bara en dag eller så för dom att jaga ikapp alla yngel.
#9 - 8 februari 2009 20:44
Bowman skrev:
Jo, men dom är inte perfekta. Jag hade 5 rödmunstetror, och det tog bara en dag eller så för dom att jaga ikapp alla yngel.

Okej :(. Får hoppas att några klarar sig då.
Bilagor:

Annons