Fråga om Juwels filtersystem

#1 - 5 mars 2006 20:02
Nu kommer jag med en riktig nybörjarfråga...

Jag håller på att starta upp mitt Rekord 110 liters akvarium nu. Jag har läst bruksanvisningen för filtersystemet och pumpen. När jag lägger filtersvamparna i rätt ordning i de två filterinsatserna så blir det utrymme "över" i den undre filterinsatsen. I den övre filterinsatsen har jag överst kolsvampen, sedan nitritsvampen och så den grova blå svampen. I den undre filterinsatsen har jag den fina blå...men där uppstår ett tomt utrymme i den filterinsatsen ju. Gör jag rätt? Eller har jag missuppfattat något? Den vita filtervadden ligger utanpå ovanpå den översta filterinsatsen. Kommer mitt filtersystem att fungera korrekt så här?
#2 - 5 mars 2006 20:07
Jag har ett Juwel Rio 240 och jag har oxå ett tomrum där. Det ska nog vara så eftersom det tomma utrymmet hamnar där "insuget" är:)
(Detta är vad jag tror i alla fall)
#3 - 5 mars 2006 20:09
Tack för snabbt svar...när jag ändå frågar...hur ska det svarta utblåsröret ligga? Precis vid vattenytan eller bara under ytan?
#4 - 5 mars 2006 20:15
Jag fick med två små böjda rör som man sätter ihop och sedan har jag riktat dem snett uppåt för att få så mycket rörelse som möjligt på ytan, men jag har beställt ytterligare två för jag skulle vilja ha utblåset precis jämnte ytan.
#5 - 14 mars 2006 15:14
Jag har köpt mitt Juwel begagnat. så jag har nog haft mitt i fel ordning..
Nån som har bild på hur det ska vara? Måste ändra om mitt tror jag. Har försökt leta där det visas hur det ska se ut..
#6 - 14 mars 2006 21:20
Jag har Juwel 110 liter och också ett "tomrum", det ska nog vara så.
Jag använder förövrigt bara ett av plaströren till pumpen, det är riktat rakt uppåt. Funkar bra :)
#7 - 14 mars 2006 22:20
tomrum ska de allt vara. först ska de vara dom två blå svamparna, sen den gröna och högst upp den svarta (om man nu vill ha kvar den) själv har ja tagit bort den. och högst upp den vita tunna filtervaadden (om man nu vill ha kvar den)
#8 - 15 mars 2006 15:00
[quote=andreassofus]tomrum ska de allt vara. först ska de vara dom två blå svamparna, sen den gröna och högst upp den svarta (om man nu vill ha kvar den) själv har ja tagit bort den. och högst upp den vita tunna filtervaadden (om man nu vill ha kvar den)[/quote]
Den vita tog jag bort, den var bara äcklig och det funkar precis lika bra utan :P
#9 - 15 mars 2006 15:07
tar nu bort så försvagar ni det biologiska filtrerningen.

köp istället lite blå filtermatta och stoppa ner.
#10 - 15 mars 2006 22:09
jag har tagit bort min ja oxå och köpt filtervadd som ja packar hårt och lägger där istället. fast det är ju inte så lätt o packa de hårt om man inte binder ihop det med nåt, så de blir mest en stor klump med filtervadd :)
#11 - 15 mars 2006 22:12
[QUOTE=Raven]tar nu bort så försvagar ni det biologiska filtrerningen.

köp istället lite blå filtermatta och stoppa ner.[/QUOTE]
Den filtervaddsfyrkanten som är juwel är iofs väldigt tunn så jag tror inte man tappar särskilt mycket biologisk filtrering. Jag tror man har igen det i den ökade vattencirkulationen man får av att ta bort vadden som sätter igen snabbt.
Bilagor:
#12 - 15 mars 2006 22:14
[quote=greken]Den filtervaddsfyrkanten som är juwel är iofs väldigt tunn så jag tror inte man tappar särskilt mycket biologisk filtrering. Jag tror man har igen det i den ökade vattencirkulationen man får av att ta bort vadden som sätter igen snabbt.[/quote]
den teorin tror ja oxå på faktiskt. den är ju inte mer än max 1cm tjock
#13 - 15 mars 2006 22:28
Om ens det...fast den blir kanske en cm med all skit som fastnar:D
#14 - 15 mars 2006 22:30
hehe ja. tror till och med att dom rekomenderar att man ska ta bort den vita och den svarta svampen efter ett tag för dom inte gör någon nytta. tror min far ringde o kolla de där, men ja kan ha missuppfattat.
man skulle hellre sätta dit en blå svamp till
#15 - 15 mars 2006 22:33
Mm, så har jag gjort iaf. Den svarta kolsvampen släpper ut skiten igen efter ett tag vad jag har förstått...
Och den vita kladda bara igen
#16 - 15 mars 2006 22:36
samma som mig då :)
#17 - 16 mars 2006 15:37
[quote=greken]Om ens det...fast den blir kanske en cm med all skit som fastnar:D[/quote]
Precis...lagret med skit var tjockare än själva "dynan" :p
#18 - 17 mars 2006 14:35
den vita filtermatta har ju den funktionen att hindra massa smuts att proppa igen övriga filtret, så att det blir en bra biologisk rening. den vita kan man göra rent ofta utan att påverka filterbakterierna. tar man bort den kläggar dem övriga filtermattorna igen och du får massa aneoroba bakterier i stället för dem nyttiga nitrobakterna (filterbakterierna)
#19 - 17 mars 2006 18:00
Fast den vita måste rengöras väldigt ofta för att inte sätta igen och minska vattenflödet
#20 - 18 mars 2006 09:37
Jag brukar rengöra (eller rättare sagt byta ut) den vita filtermattan varje gång jag byter vatten. Den brukar då vara täckt med tjock brun sörja. Kolfiltret kan man byta med jämna mellanrum, ungefär sex månader. De övriga byter jag mer sällan, tvättar dem istället. Se även till att ta och slamsuga i filterhuset så man får bort allt slam som samlas i det på botten. En flaskborste är bra till att rengöra i de trånga kanalerna i filterhuset.
#21 - 18 mars 2006 09:59
[quote=Robot]Jag brukar rengöra (eller rättare sagt byta ut) den vita filtermattan varje gång jag byter vatten. Den brukar då vara täckt med tjock brun sörja. Kolfiltret kan man byta med jämna mellanrum, ungefär sex månader. De övriga byter jag mer sällan, tvättar dem istället. Se även till att ta och slamsuga i filterhuset så man får bort allt slam som samlas i det på botten. En flaskborste är bra till att rengöra i de trånga kanalerna i filterhuset.[/quote]

ja fick order från en djuraffär och ta bort den svarta svampen efter ett tag, för den gjorde mer onytta än nytta
#22 - 18 mars 2006 13:50
kolfilter ska bytas var tredje vecka om den ska funka som det är tänkt.
rengöra den går inte.
#23 - 21 mars 2006 13:49
Jag missade att suga ur pumphuset när jag rengjorde mitt filter. Tvättade satte dit filter och pump. Sitter med näsan mot glaset för att nå kontakten, får dit den och PANG!!! Ganska eftektfull smutskanon blev det... ;) KOmmer aldrig att gör om samma sak igen
#24 - 21 mars 2006 14:02
[quote=Färsk och trollbunden]Jag missade att suga ur pumphuset när jag rengjorde mitt filter. Tvättade satte dit filter och pump. Sitter med näsan mot glaset för att nå kontakten, får dit den och PANG!!! Ganska eftektfull smutskanon blev det... ;) KOmmer aldrig att gör om samma sak igen[/quote]

hahaha, ja skulle betala mycke för o få sett de ska ja lova.

haha ser de framför mig nu :)
#25 - 21 mars 2006 14:05
[quote=Färsk och trollbunden]Jag missade att suga ur pumphuset när jag rengjorde mitt filter. Tvättade satte dit filter och pump. Sitter med näsan mot glaset för att nå kontakten, får dit den och PANG!!! Ganska eftektfull smutskanon blev det... ;) KOmmer aldrig att gör om samma sak igen[/quote]

Jaha också ett sätt att få igång bakteriefloran :)
#26 - 21 mars 2006 14:17
[quote=andreassofus]ja fick order från en djuraffär och ta bort den svarta svampen efter ett tag, för den gjorde mer onytta än nytta[/quote]
Har jag också hört. Den är väl bara tänkt att användas under några veckor när man startar igång akvariet, eller ev. vid sjukdom i akvariet för att ta bort mediciner. :confused:

Den vita fungerar som ett mekaniskt filter och bör bytas/tvättas en gång i veckan (eller när den blir full). Jag har själv kört med filtervadd i stället för den vita då de fyller samma funktion men är mycket billigare.
#27 - 21 mars 2006 14:19
[quote=mmm]Har jag också hört. Den är väl bara tänkt att användas under några veckor när man startar igång akvariet, eller ev. vid sjukdom i akvariet för att ta bort mediciner. :confused:

Den vita fungerar som ett mekaniskt filter och bör bytas/tvättas en gång i veckan (eller när den blir full). Jag har själv kört med filtervadd i stället för den vita då de fyller samma funktion men är mycket billigare.[/quote]

jepp. den fylls igen rätt fort och vattenflödet minskar så de gäller o byta ofta om man ska ha kvar den
#28 - 27 mars 2006 12:29
Jag måste säga att jag är himla nöjd med mitt Juwel filter! (Nu har det varit igång 1 månad). Vattnet är gnistrande kristallklart. Det tog bara ett dygn för filtret att göra vattnet klart efter att jag rört upp sand efter planteringarna. Varje vecka byter jag det översta lagret med vit vadd.
#29 - 27 mars 2006 17:09
Juwel filtersystem

Hej!

Bifogar här två bilder och alternativ hur Juwels filtersystem fungerar.
#30 - 28 mars 2006 17:12
jo du har rätt andreassofus, jag ringde till en tekniker på juwel, och han sa att den svarta kolsvampen endast är verksam i ca: 3 veckor sedan är det aktiva kolet förbrukat, men man behöver ju inte ta bort den för det, den ökar ju filtervolymen något vilket är bra,och den vita filtervadden är ju till för att man skall få bort lite större partiklar som växtdelar och annat, men den skall ju bytas varje vecka annars blir genomströmmningen dålig, och sköter man bytena av den vita vadden så går det ju lååååång tid emellan när man behöver rengöra resten av filtermaterialet,och då fungerar ju den biologiska nedbrytningen mycket bra, så jag rekommenderar att man inte tar bort det vita tunna filtermattan
#31 - 29 mars 2006 00:17
[quote=luke the drifter]men man behöver ju inte ta bort den för det, den ökar ju filtervolymen något vilket är bra[/quote]

det man ska va medveten om är att man i värsta fall kan råka ut för massiv fiskdöd av aktivt kol som får ligga kvar.
när det är mättat släpper det ifrån sej all skit de samlat på sej och kan då förstöra vattenkvaliten.
#32 - 29 april 2006 06:54
Ursäkta att jag återupplivar en gammal tråd.

Hur får folk filtervadden att stanna nere? Mitt vita filter flyter upp till ytan och där gör den ingen större nytta.
#33 - 29 april 2006 13:55
filtervadden lägger man i nånting, till exempel i ett ytterfilter eller i ett innerfilter.

sett konstruktioner där den legat i en 0.5l petflaska med cirkulationspump.
#34 - 29 april 2006 14:08
[quote=Raven]filtervadden lägger man i nånting, till exempel i ett ytterfilter eller i ett innerfilter.

sett konstruktioner där den legat i en 0.5l petflaska med cirkulationspump.[/quote]

Eftersom du inte satte dit någon smiley så utgår jag från att du tolkade mig fel.

I Juwelfiltret lägger man filtervadden ovanpå övrigt filtermaterial. Det finns dock inget som håller fast vadden vilket gör att i mitt fall så flyter den upp och vattnet kan alltså gå igenom övrig filtermassa utan att först passera igenom vadden. Undrar om det bara händer mig eller om andra har samma problem och fixat en lösning.
#35 - 14 augusti 2006 12:19
[QUOTE=Luke]Hej!

Bifogar här två bilder och alternativ hur Juwels filtersystem fungerar.[/QUOTE]

Jag måste säga att jag blir förbryllad när jag tittar på ritningen av filtret. Varför sitter det finaste filterna först? Inte konstigt att det vita filtret blir fullt med gojja.
#36 - 14 augusti 2006 12:42
[QUOTE=Nizztos]Ursäkta att jag återupplivar en gammal tråd.

Hur får folk filtervadden att stanna nere? Mitt vita filter flyter upp till ytan och där gör den ingen större nytta.[/QUOTE]

Jag hade också det problemet i början och la då 4 stenar i varje hörn. Men nu när jag sköljt det ett par gånger blir det tyngre och stannar nere. Jag använder 3 st och sköljer de bara, byter ej. Har också tagit bort det svarta kolfiltret men inte köpt något annat ännu.
Jag tycker det funkar ok fiskarna flåsar inte men vattnet är ej riktigt kristallklart men jag matar också med "smutsigt" foder varje dag. Jag har discus. :D :D
#37 - 14 augusti 2006 15:06
Principen är att om man har det finaste filtret först, då sätter det igen fort men filtren bakom håller sig rena och har fri plats för nitrifikationsbakterier. Detta har oxå fördelen att när den vita sätter igen minskar flödet och man märker det men resten av filtret är fortfarande aktivt och nitrifierar. En bonus till är att skit plockas ur akvariet varje vecka istället för att accumulera i filtren och där brytas ner till nitrat et al.

Den andra varianten är att byta köra grövst -> mellan -> minst men det ger upphov till åvan nämnda problem. Dock behöver man inte byta den vita. Jag kör med de vita först. Jag byter dem bara när det behövs dock och tvättar dem istället.

De andra filtren behövs dock göras rent runt en gång i månaden iaf. Döda nitrificationsbakteier gör att de sätter igen även om vattnet är partikelfritt.
#38 - 14 augusti 2006 15:10
[quote=Raven].
när det är mättat släpper det ifrån sej all skit de samlat på sej och kan då förstöra vattenkvaliten.[/quote]
det stämmer inte att det släpper från sig det som det sugit upp.

Annons