Fråga om juvel kar..

#1 - 14 juli 2004 22:10
Ska köpa ett juvel akvarium i morrn och undrar om bordet som följer med är ihop monterat från fabrik eller om man får montera ihop själv. Anledningen är att jag vill vara säker på att det får plats i bilen. Ska köpa det på herkules zoo i gtg. Nån som har köpt därifrån?
#2 - 14 juli 2004 22:52
När jag köpte mitt 240 l Rio fick vi montera ihop möbeln själva. Var inte alls svårt - ungefär som att montera IKEA-möbler.
#3 - 14 juli 2004 23:51
När jag köpte mitt juwel rio så var det färdigmonterat. Men jag fick de exemplaret som stog upp i butiken. Dvs vi bara bar ut karet från zoohandeln. Men om du handlar på t.ex herkules som säkert har juwelkar på lager så är dom antagligen nedmonterade. Skulle tro att de inte har lager för att ha massa ihopmonterad kar ståendes.
#4 - 16 juli 2004 22:38
Tack för svaren, det var nedmonterat o fick lätt plats i bilen.

Måste säga att jag blev impad av hans lilla affär, det var en ett jäkla sortiment han hade. Trevlig gubbe me =)

Nu till lite andra frågor,

Pumpen som följer med, den på 600l/h tycker jag låter lite mer än förväntat. Det är ett brummande som är lite störande. Jag har inget i akvariet just nu så det kanske är nått resonans ljud eller dyl som kanske försvinner lite sen när man häller i sand? Nån som vet om det ska brumma lite eller om jag har monterat fel eller nått?

Sen undrar jag om filtervadden som medföljer pumpen. Men får med 3 st i en påse, ska man köra med alla 3 samtidigt eller är det tänkt som lite reserv oxå?

Och slutligen, vad ska jag ha för växter till ciklider? Har fattat det som dom äter grönt rätt friskt.

Tacksam för svar..
#5 - 16 juli 2004 22:53
Hej hej...

Har själv ett juwel Rio180. Jag är helnöjd.. Det brummande ljudet har jag faktiskt hört nångång oxå men det har försvunnit. Mitt kar är helt knäpptyst förutom ljudet av porlande vatten =) Tror att pump huvudet kan glappa lite i själva fästet i "filterhuset"... Är ej helt säker.. Men mitt tystnade ialla fall efter lite pillandes. De tre vita filtrena ska du bara använda ett av åt gången.. Lycka till!
#6 - 16 juli 2004 23:06
Ursprungligen skickat av Lillen

Hej hej...

Har själv ett juwel Rio180. Jag är helnöjd.. Det brummande ljudet har jag faktiskt hört nångång oxå men det har försvunnit. Mitt kar är helt knäpptyst förutom ljudet av porlande vatten =) Tror att pump huvudet kan glappa lite i själva fästet i "filterhuset"... Är ej helt säker.. Men mitt tystnade ialla fall efter lite pillandes. De tre vita filtrena ska du bara använda ett av åt gången.. Lycka till!

Ok låter bra, får försöka justera lite mer då.
#7 - 17 juli 2004 06:27
Angående det brummande ljudet så har jag hittat åtminstone 2 orsaker.

1.
Det blir i mitt Rio240 någon typ av resonansljud kring luckorna på "taket" av akvariet. Jag hörde det på så sätt att det lätt mindre och annorlunda när jag öppnade någon av luckorna. Jag löste detta på så sätt att jag klistrade möbeltassbitar på några ställen undersidan av luckorna så de inte ligger direkt emot akvariekanten utan det är en möbeltassbit mellan. Det gjorde det mycket bättre. På mitt Rio300 har jag dock inte alls samma problem, där verkar det inte alls vara något resonansljud kring luckorna så det skiljer nog mellan olika exemplar/modeller.

2.
Den låter mer när själva utströmmningsröret från pumpen ligger emot hålkanten i hålet som det sticker ut genom. Jag brukar därför alltid när jag har upp pumpen försöka justera den så att röret ligger så fritt som möjligt genom hålet och inte ligger an mot någon av kanterna.
#8 - 17 juli 2004 11:07
Pumpen kan låta lite extra i början, dels pga luftbubblor, men ibland kan det också bero på att sladdarna till pumpen och värmaren ligger fel. Prova att flytta lite på sladdarna så kan ljudet förändras. Personligen tycker jag att alla nya pumpar låter lite extra i början, men att ljudet försvinner när det börjar bildas "bakterieslem" i pumpen.

Det vita filtervaden ska du bara använda en av. Senare kan du använda lös filtervadd som är betydligt billigare att köpa ( de måste ju bytas tämligen ofta)

Växter till ciklider, det beror nog helt på vad du har för ciklider. Mina papegojciklider rör växterna ytterst sällan så det är olika från art till art.
Rent generellt kan man väl säga att ju kraftigare och tjocka blad växten har desto mera tål den i form av fiskangrepp, men det beror ju som sagt på vad det är för fisk och hur stor den är.
Största problemet med ciklider är väl kanske att vissa gillar att gräva och därmed gärna gräver upp växter.
#9 - 19 juli 2004 10:08
Det brummande jag beskrev är ifrån vibrationer i pumphuvet, om man lägger det fritt i akvariet så låter det inget. Men när man sätter fast det i pumphuset så förstärker det vibrationerna så det låter mer.

Ska det vara vibrationer i pumphuvet som försvinner sen när det fått bli lite slemmigt? Nån som vet om deras pumphuvud vibrerar oxå? Eller fick jag ett dåligt ex.
#10 - 19 juli 2004 13:07
Har oxå ett Juwel Rio 180. Min pump brummar oxå en del, troligen pga vibrationer. Så ensam är du inte. Iof. brummar syrepumpen ännu mer...

Annons