Fråga om JBLs vitaprick-medicin

#1 - 23 augusti 2010 17:58
Under alla år jag haft akvarium har jag bara haft vitapricksjukan i det nån gång när jag var liten. Tyvärr fick jag med det nu när jag köpte 3 nya platy och några kardinaler, och samtliga fiskar i akvariet är smittade (hade ej möjlighet att ha karantänakvarium.) I akvariet är totalt 2 ancistrus+yngel, 5 platy, 10 kardinaler.

Det jag gjort hittills är: 40% vattenbyte, i med doppvärmare, temperaturen höjs nu långsamt från 26 grader till kanske 28-29. Sen har jag hällt i 10 ml av JBL Punktol, enligt anvisningar för 100 liters-akvarium. Jag vet att jag måste medicinera upprepade gånger för att få död på alla parasiter.

Min fråga: Varför innehåller JBL-medicinen endast(?) färgämnen? Hela vattnet är nu JÄTTEBLÅTT. Är det så, att färgämnet i sig dödar parasiterna? Kommer det blåa i vattnet försvinna?

Det lilla genomskinliga plastmått som jag hällde upp mina 10 ml medicin med, är nämligen blåfärgat nu och det blå går inte att få bort från plasten. Så man blir ju lite orolig att sanden eller rötterna eller så ska färgas...

Mår fiskarna ok trots den blå färgen? Tacksam för svar, från en icke-newbie men verkligen vitaprick-newbie :)
#2 - 23 augusti 2010 20:06
Skulle tro att medicinen är baserad på Metylenblått, så utan "färgen" inga friska fiskar;).
Bilagor:
#3 - 24 augusti 2010 15:39
Tack :)

Jo jag pratade med min syrra sen och hon sade att själva färgämnet i sig dödar vissa organismer, så det är färgämnet som är själva medicinen. Nu är vattnet normalfärgat igen.

I instruktionerna står att man ska behandla varannan dag, så jag väntar väl en dag, gör sen delvattenbyte och behandlar igen. Försöker långsamt höja tempen till 29-30 grader men vet inte om fiskarna klarar det så länge, de är vana med 26. Jag är mest rädd om ancistrusarna (de vuxna), hm, vi får se. Inte så fräscht om alla snäckor dör heller (av medicinen), då kommer de ligga och dö nere i sanden, brrrr...
#4 - 24 augusti 2010 15:46
Det effektivaste sättet lite vid sidan om så här, är att du kollar in hur blått det blir vid fulldos, sedan försöker du hålla den färgen konstant så länge som kuren fortgår exempelvis 6 dagar. Då brukar det vid de flesta tillfällen ha gett med sig, trots att man ändå ofta behöver köra två kurer innan det är helt borta.
#5 - 24 augusti 2010 19:58
Hm, ja jag ville mest följa instruktionerna. Jag tänkte att nyttobakterier+fiskar mår sämre om man håller medicinen så konstant i så lång tid? Men visst, jag kan fortsätta behandla flera dagar i sträck istället för varannan dag som det stod när jag läste. Ska man inte göra några delvattenbyten alls?
#6 - 24 augusti 2010 20:16
Nope, inte innan kuren är över.
Men för säkerhets skull och för din egen och fiskarnas del är det nog bäst att följa rekomendationerna;)....

Annons