Under alla år jag haft akvarium har jag bara haft vitapricksjukan i det nån gång när jag var liten. Tyvärr fick jag med det nu när jag köpte 3 nya platy och några kardinaler, och samtliga fiskar i akvariet är smittade (hade ej möjlighet att ha karantänakvarium.) I akvariet är totalt 2 ancistrus+yngel, 5 platy, 10 kardinaler.
Det jag gjort hittills är: 40% vattenbyte, i med doppvärmare, temperaturen höjs nu långsamt från 26 grader till kanske 28-29. Sen har jag hällt i 10 ml av JBL Punktol, enligt anvisningar för 100 liters-akvarium. Jag vet att jag måste medicinera upprepade gånger för att få död på alla parasiter.
Min fråga: Varför innehåller JBL-medicinen endast(?) färgämnen? Hela vattnet är nu JÄTTEBLÅTT. Är det så, att färgämnet i sig dödar parasiterna? Kommer det blåa i vattnet försvinna?
Det lilla genomskinliga plastmått som jag hällde upp mina 10 ml medicin med, är nämligen blåfärgat nu och det blå går inte att få bort från plasten. Så man blir ju lite orolig att sanden eller rötterna eller så ska färgas...
Mår fiskarna ok trots den blå färgen? Tacksam för svar, från en icke-newbie men verkligen vitaprick-newbie :)