Fråga om hur mycket man häller i sina prep. vid VB?

#1 - 21 april 2008 08:37
En sak som slog mig nu när jag bytte vatten igår i mina akvarier. Det står tex 5 ml per 20L vatten. Då är frågan som så. Är det den nya vattenmängden som jag stoppat i karet eller är det akvariets totala vattenmängd som man utgår ifrån? Jag har alltid hällt i beredningmedlen (just nu Aquatan och Nitrivec) för den mängd vatten jag hällt i akvariet.

En annan fråga är om när man häller i Aquatan. I hinken Innan akvariet eller när allt är påfyllt?

Hoppas ni förstår mina svamliga frågor.:p:D
#2 - 21 april 2008 08:46
Nej mängden är baserad på ditt akvariums totalvolym och du kan med fördel spä ut preparatet innan, nitrivecen rekommenderar jag vid delvattenbyte och i samband med rengöring av slangar till ytterfilter odyl, dock finns det ingen anledning att använda aquatan, undantag kan gälla vattenstambyte i din fastighet då förhöjda halter av koppar kan följa med kranvattnet.
#3 - 21 april 2008 09:11
En följdfråga! Hur mycket vatten innehåller ett väl inrett 500 liters akvarium?

Oavsett om det är Sydamerika eller Afrika så tar grus, stenar/rötter mm ganska stor plats.

Något som har mätt den faktiska vattenmängden?
#4 - 21 april 2008 09:16
Och på vilket sätt och med vilken rätt hävdar du att din kapning av tråden på något sätt skulle vare en följdfråga, och när det ändå är på tapeten, va fan har din fråga överhuvudtaget att göra med den här tråden?
#5 - 21 april 2008 09:27
Gaffel skrev:
Och på vilket sätt och med vilken rätt hävdar du att din kapning av tråden på något sätt skulle vare en följdfråga, och när det ändå är på tapeten, va fan har din fråga överhuvudtaget att göra med den här tråden?

Man ska vara vänlig i tonen.

Och frågan kan vara berättigad då den gäller mängden medel, kan vara intressanta att veta om någon har kolla vattenmängd med inredning.
#6 - 21 april 2008 09:29
Och inte svära.
#7 - 21 april 2008 09:48
Jo frågan är berättigad eftersom inredning tar bort en del av den faktiska vattenmängden.

Men jag kan då utgå från min totala mängd utifrån volymen på akvariet som tomt?
#8 - 21 april 2008 09:50
Ahh, du menar hur mycket vattenberedningsmedel han ska proppa i sitt 500 nu när han inrett det och helt plötsligt inte har en aning om han har 460liter eller 478.. :D

Fortfarande lite väl långsökt sätt att kapa en tråd på bara för att man inte vet hur man skapar en ny..
#9 - 21 april 2008 09:52
I och för sig.
#10 - 21 april 2008 09:53
Och sen är mitt svärande ursäktat då jag får en släng av tourettes varje gång jag kommer tillbaks till det här skitlandet efter ett resejobb.. Heja Danmark!
#11 - 21 april 2008 09:59
Hehe.... Förstår dig men det är aldrig bra att svära. :p
#12 - 21 april 2008 12:31
Gaffel skrev:

OM47 i skor och ett helvetes temperamente..

Du är trots allt ärlig i fråga om ditt temperamente:)

Jag ber om ursäkt för mitt intrång.

Så som jag tänkte skulle min fråga tillföra en variabel om att tillsätta olika ämnen till akvariet, där ämnet i fråga skall tillsättas i relation till vattenmängd. Många tänker nog inte på att akvariets volym och dess faktiska vattenmängd kan det vara en stor skillnad på.

Nej, jag äger inget 500 liters akvarie. Valde den storleken i exemplet eftersom det är förhållandevis lätt att räkna om till andra storlekar.
#13 - 21 april 2008 12:47
Jag förstod det så därför tycker jag att frågan var befogad då det lite går in på det jag frågade. Kommenterade inte heller om du hade 500L eller inte för det har ju egentligen till frågan den med. Själv har jag bara 110L. :D

Annons