Har idag införskaffat mig ett par dvärgguramis
Tänkte bara höra vilken typ av inredning den gillar bäst, märker att hanen gärna gömmer sig i grottan jag har :)
Jens A. skrev:Dvärgguramis är rätt så blyga av sig. De gillar akvarier med mycket växter och inte så mycket sprutt på vattnet. Lite grottor och andra gömställen är heller inte fel.
streezz88 skrev:Okay vilken tur att jag köpte extra mycket växter igår, och en ny stock, som dom kan gömma sig i :) kommer nog bli bra, jo blyga märker jag att dom är, men jag har ett par, ska jag skaffa ett till? :)
Jens A. skrev:Hur stort akvarium har du? Det kan också bli så, om de trivs tillräckligt bra, att du inte alls behöver köpa några flera....det sköter sig själv. ;)
streezz88 skrev:Har ett 65 liters, inte me många inneboende, men det finns både mycket växter och ställen som dom kan gömma sig i.
Märker nu att honan och hanen fattat tycke för varandra och släpper aldrig varandra i sikte.
Jens A. skrev:Uj, så mycket kunskap om labyrintfiskar har inte jag. Har aldrig fött upp några. Hoppas någon annan kan fylla i den luckan. :)
Jens A. skrev:Kollade upp lite i Pinter's bok som jag har härhemma, och i den står det att dvärgguramis gärna bygger in små växtdelar i boet. Man skall gärna ta bort honan så fort leken är avslutad. Äggen kläcks efter 18-30 timmar, och hanen vaktar sedan ynglen. Om några simmar bort från boeat, fångar han in dom och spottar in dom i boet igen. Efter 3-5 dygn slutar hanen vakta boet, och då kan man ta bort honom också.
Ynglen står tätt under vattenytan, och han förslår infusorier eller cyclops som mat, inte artemia. Man kan också mata ynglen med något han kallar för havremust (:confused:).