Fråga om Guramis

#1 - 1 september 2007 21:47
Har idag införskaffat mig ett par dvärgguramis
Tänkte bara höra vilken typ av inredning den gillar bäst, märker att hanen gärna gömmer sig i grottan jag har :)
#2 - 1 september 2007 22:37
Dvärgguramis är rätt så blyga av sig. De gillar akvarier med mycket växter och inte så mycket sprutt på vattnet. Lite grottor och andra gömställen är heller inte fel.
#3 - 2 september 2007 09:31
Jens A. skrev:
Dvärgguramis är rätt så blyga av sig. De gillar akvarier med mycket växter och inte så mycket sprutt på vattnet. Lite grottor och andra gömställen är heller inte fel.

Okay vilken tur att jag köpte extra mycket växter igår, och en ny stock, som dom kan gömma sig i :) kommer nog bli bra, jo blyga märker jag att dom är, men jag har ett par, ska jag skaffa ett till? :)
#4 - 2 september 2007 21:52
streezz88 skrev:
Okay vilken tur att jag köpte extra mycket växter igår, och en ny stock, som dom kan gömma sig i :) kommer nog bli bra, jo blyga märker jag att dom är, men jag har ett par, ska jag skaffa ett till? :)

Hur stort akvarium har du? Det kan också bli så, om de trivs tillräckligt bra, att du inte alls behöver köpa några flera....det sköter sig själv. ;)
#5 - 4 september 2007 13:15
Jens A. skrev:
Hur stort akvarium har du? Det kan också bli så, om de trivs tillräckligt bra, att du inte alls behöver köpa några flera....det sköter sig själv. ;)

Har ett 65 liters, inte me många inneboende, men det finns både mycket växter och ställen som dom kan gömma sig i.
Märker nu att honan och hanen fattat tycke för varandra och släpper aldrig varandra i sikte.
#6 - 4 september 2007 14:46
streezz88 skrev:
Har ett 65 liters, inte me många inneboende, men det finns både mycket växter och ställen som dom kan gömma sig i.

Märker nu att honan och hanen fattat tycke för varandra och släpper aldrig varandra i sikte.

Då så...har du bara växter nog, och låg hastighet på vattnet nog, så kommer hannen nog snart att fixa ett skumbo. :)
#7 - 4 september 2007 15:01
Jens A. skrev:
Då så...har du bara växter nog, och låg hastighet på vattnet nog, så kommer hannen nog snart att fixa ett skumbo. :)

Hur ska jag gå till vägadå?
Ska jag flytta på mina andra fiskar under tiden? eller kan dom gå kvar?
Har några mollysar?
#8 - 4 september 2007 22:54
streezz88 skrev:
Hur ska jag gå till vägadå?

Ska jag flytta på mina andra fiskar under tiden? eller kan dom gå kvar?

Har några mollysar?

Uj, så mycket kunskap om labyrintfiskar har inte jag. Har aldrig fött upp några. Hoppas någon annan kan fylla i den luckan. :)
#9 - 4 september 2007 23:32
Jens A. skrev:
Uj, så mycket kunskap om labyrintfiskar har inte jag. Har aldrig fött upp några. Hoppas någon annan kan fylla i den luckan. :)

Men tack iaf :)
har hjälpt mig lite, funderar dock på om jag ska ta och flytta mina mollysar, och bara ha guramis.. :)

Mvh

Annah
#10 - 5 september 2007 17:20
Kollade upp lite i Pinter's bok som jag har härhemma, och i den står det att dvärgguramis gärna bygger in små växtdelar i boet. Man skall gärna ta bort honan så fort leken är avslutad. Äggen kläcks efter 18-30 timmar, och hanen vaktar sedan ynglen. Om några simmar bort från boeat, fångar han in dom och spottar in dom i boet igen. Efter 3-5 dygn slutar hanen vakta boet, och då kan man ta bort honom också.
Ynglen står tätt under vattenytan, och han förslår infusorier eller cyclops som mat, inte artemia. Man kan också mata ynglen med något han kallar för havremust (:confused:).
#11 - 5 september 2007 19:27
Jens A. skrev:
Kollade upp lite i Pinter's bok som jag har härhemma, och i den står det att dvärgguramis gärna bygger in små växtdelar i boet. Man skall gärna ta bort honan så fort leken är avslutad. Äggen kläcks efter 18-30 timmar, och hanen vaktar sedan ynglen. Om några simmar bort från boeat, fångar han in dom och spottar in dom i boet igen. Efter 3-5 dygn slutar hanen vakta boet, och då kan man ta bort honom också.

Ynglen står tätt under vattenytan, och han förslår infusorier eller cyclops som mat, inte artemia. Man kan också mata ynglen med något han kallar för havremust (:confused:).

Hmm, ja nu får jag väl bara vänta och se, börjar bli lite orolig att jag förstör något som han håller på att bygga upp, i ena hörnet ligger det lite växtdelar, som jag tror har lossnat, men sedan ser jag bubblor i samma hörn. Där är jag och tycker/tror att det är delar som lossnat och tar bort det. Nu kanske jag förstör allt för honom =/
Har visserligen inte sett något tendens på lek, men dom kanske gör det under natten då ingen ser och dom kan leka i smyg ;)
Honan ser jag som lite rundare, men är väl bara inbillning :)
kBör väl ta reda på vad Havremust är,så jag kanföda mina små, om det skulle bli något :)

Annons