Hej!
Inhandlade fyra sycken fjärilsciklider för 3 dagar sen. Behöver lite hjälp med att könsbestämma dem. Kanske lite svårt för er att göra det utan bild, men jag gör ett försök och förklarar någorlunda begripligt =). De som jag misstänker är hanar är identiska förutom att den ena har något röd buk, och storleken då. Kan hanarna också få lite svagt röda bukar? Eller är den ena en hona? Båda har något avlånga kroppar, den svarta fläcken på sidan innehåller inga nyanser av blåa prickar och 2 och 3 fenstrålarna är något längre. På den lilla kan man knappt se att de är längre, men det kanske beror på att den är såpass liten fortfarande? De har färgat ut väldigt kraftigt båda två.
De som jag tror är honor är något blekare, har röda bukar båda två, rundare kroppsform och fenstrålarna är lika långa som de andra på ryggen. Jag kanske redan har svaret på min fråga angående könen, nu när jag läser vad jag har skrivit, men vad säger ni, stämmer detta in på honorna och hanarna? Eller är det så att jag har tre honor och en hane? Ja skriv vad ni tror. =).
Sen har jag en till fråga angående en av de som jag tror är en hona. Den kan ibland köra räser mot ett blad och typ rycker till mot/på den och sen kör den räser tillbaka igen. Detta har jag sett att den har gjort mot en rot också. Kan de göra så ibland, eller är den sjuk på något vis? De ser ut att må bra alla fyra. De har resta fenor, har färgat ut och simmar helt öppet i akvariumet. Jag vet tyvärr varken värden eller temp nu men detta skall kollas upp i helgen.
Ja det blev ganska mycket, men jag hoppas att ni har tid att svara.
Mvh