Fråga om fjärilsciklider

#1 - 19 oktober 2009 12:47
Tjena jag har funderingar på att skaffa fjärilsciklider.
Min fråga är om dom fungerar med med mina nuvarande fiskar?
Skalarer, Kardinaltetror, Svarta fantomer, 2ancistrusar och sedan kommer det i corydora sterbai.
Skulle det kuna funka eller är dom för revirhävande ??
#2 - 19 oktober 2009 13:00
Kan helt klart fungera lite beroende på hur stort ditt kar är och hur stora och många skalarerna är.
#3 - 19 oktober 2009 15:06
Självklar dum av mig att glömma ta med det:p.
Karet är på 220L och jag har 5 skalarer och dem är kroppsmässigt som en femkrona.
#4 - 19 oktober 2009 15:33
Då är det inga problem att skaffa ett par fjärilar säger jag.
Go for it !!
Se till att ha lite skönt rundade stenar i karet och en del gömställen så kan dom fly undan om dom måste och även leka så småningom på nån sten.
Dom brukar gilla det eller gräva en grop i sanden.
#5 - 19 oktober 2009 16:29
Okej tack för svar och tips drd . Då blir det Fjärilar efter makeovern i karet. För nu är det engelsk sjösten men skall bli en blandning av mycket fin insjösand och lite rådasand och ``växtnäringslera´´ under sanden.
Funderade på en sak det är ju nära omöjligt att se ett par i afären. Så lär ju bli att köppa 4 st men om det blir ett par av dem kan ja då ha kvar de andra två ?
Är det så att någon har bilder på ett kar med fjärils i för lite tips och inspiration.
#6 - 19 oktober 2009 18:33
kimpo skrev:
Okej tack för svar och tips drd . Då blir det Fjärilar efter makeovern i karet. För nu är det engelsk sjösten men skall bli en blandning av mycket fin insjösand och lite rådasand och ``växtnäringslera´´ under sanden.

Funderade på en sak det är ju nära omöjligt att se ett par i afären. Så lär ju bli att köppa 4 st men om det blir ett par av dem kan ja då ha kvar de andra två ?

Är det så att någon har bilder på ett kar med fjärils i för lite tips och inspiration.

Tips!

Jag hittade någon som vet hur man könsbestämmer Fjärilar. Den svarta fläcken som dem har på kroppen, damerna tycker om "glitter och glamour" och har därför alltid blå lysande prickar i den fläcken. Herrarna däremot är lite mer coola och kör med helsvart, dvs aldrig några prickar i fläcken:d
#7 - 19 oktober 2009 19:48
Ullisbaby skrev:
Tips!

Jag hittade någon som vet hur man könsbestämmer Fjärilar. Den svarta fläcken som dem har på kroppen, damerna tycker om "glitter och glamour" och har därför alltid blå lysande prickar i den fläcken. Herrarna däremot är lite mer coola och kör med helsvart, dvs aldrig några prickar i fläcken:d

Tackar för den informationen Ullisbaby
#8 - 19 oktober 2009 22:28
De blå prickarna i den svarta fläcken kan nog vara mer eller mindre tydligt på en del individer. Säkrare sätt att se skillnad är t.ex storleksskillnad (på ungefär jämngamla fiskar), utfärgade honor har en lila fläck på buken, och honorna har mindre och rundare fenor än hanarna. De svarta fenstrålarna längst fram på ryggfenan är ofta längre hos hanar, men även det kan variera mellan olika individer, och linjer.
#9 - 19 oktober 2009 22:46
:confused:ok ungefär som paletterna då
#10 - 28 oktober 2009 16:00
Nu är jag inte riktigt mä om hur man köns könsbestämmer fjärilsciklider.
Nån som kan förklara?

Annons