Fråga om filtrering

#1 - 23 september 2003 20:12
Hej

Håller på att sätta upp ett 1000 liters växtakvarie. Har enbart erfarenhet av innerfilter men inser efter diverse diskussion att ett ytterfilter är bra för bakteriefloran och stabiliteten i karet. Dock kostar det relativt mycket pengar och för en fattig student är det rent av en omöjlighet. Nu skall jag i alle fall bygga upp en bakgrund baserad på frigolit och bygga in en filterkammare med filtermatta som i många av de andra karen. Nu till frågan:

vad består ett ytterfilter av?

finns det någon möjlighet att få samma funktion genom att bygga in en plastbunke med till och utlopp bakom bakgrunden som man fyller med filtermatriell av något slag. vad tror ni?

tacksam för ideér och synpunkter

m.v.h. Arvid
#2 - 23 september 2003 20:33
Ett ytterfilter är en en "plastbunke" fylld med filtermaterial som råkar befinna sig på utsidan istället för på insidan av akvariet. Jag kommer själv köra med något väl tilltaget hemmabyggt innerfilter till mitt 540-liters.
#3 - 23 september 2003 21:35
Ok. Vad bör jag använda som filtermatriell. Har hört att man kan använda varnliga makaroner? Stämmer det och spelar typ någon roll isådant fall? Hur stor volym samt hur mycket cirkulation bör jag ha på filtret? Skall in och utlopp vara på samma ände eller top resepektive botten??

Tack Arvid
#4 - 23 september 2003 22:52
prova en ehiem pump med minst 1200L/H som kapacitet använd makaroner och filtervad och kol då blir det kannon //Fredrik
#5 - 24 september 2003 00:05
Kol är inte bra för växtakvarier. Det plockar bort ämnen som växterna behöver. Kol bör endast användas när man filtrerar bort mediciner ur akvariet (och det bör man inte använda mediciner, utan i ett speciellt akvarium. Det blir lättare då). Alternativt när man har RIKTIGT dåligt vatten (typ inte i sverige).
#6 - 24 september 2003 05:12
Hej

Tack för svaren allihoppa. Några frågor kvarstår dock om någon kan tipsa mig.

Skall in och utlopp vara bredvid varandra eller skall jag ha dem på var sida om filtret (ex. högst upp och längst ned) för att "tvinga" vattnet genom filtret?

Om jag nu använder mig av makaroner och filtermatta. Skall jag skära mattan i bitar, hur stora typ golfbollsstorlek eller? Varva makaroner och filtermatta?

Jag kör med 1200 l /h till detta filter då. Har även en pump på ~2500 l /h som kör med helt mekaniskt filter (enbart filtermatta). samt en 1200 l /h som co2 är tillkopplat på.

Ha det gott /Arvid
#7 - 24 september 2003 06:01
Jag har snickrat ihop ett eget ytterfilter, billigt och funkar kanon!
det är på runt 12 liter och ja kör enbart med grovporig filtermatta!
Kör en Aquabee up 2000l/tim genom det, ja har enbart ytterfiltret och inget innefilter(men mitt kar är bara på 450 liter så 2000l/tim minus förlust räcker bra där)

lite bilder finns på min sida om du söker ideér! :) hade tänkt och skriva lite om det men det blir ju aldrig av....

/Gugge
#8 - 24 september 2003 16:58
Tack Gugge.

M.v.h. Arvid
#9 - 24 september 2003 17:12
Hej!

Ok. Vad bör jag använda som filtermatriell. Har hört att man kan använda varnliga makaroner? Stämmer det och spelar typ någon roll isådant fall?

Ursäkta om jag råkar idiotförklara nån. Men det blir lätt fikonspråk här.
Makaroner är små keramikrör och inte kungsörnen snabbmakaroner.

Jag skrev lite om filtermassa för ett tag sen:
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438
Välj arkiv/filtermassa

Läs även:
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=469
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Filter

Urban

Annons