Stämmer det att Ancistrus gärna suger ur klorofyllen ur blad så de blir lite genomskinnliga? Trodde de bara åt alger på glas, stenar o växter utan att växterna skadas?
Jag har en liten skäggmunsmal, tror jag att den heter.
Mina "sugploppar" suger sönder det mesta i växtväg trots!! att jag göder dem med algpiller och annat smarrigt! Just nu finns inga växter kvar... :rolleyes: Men jag får väl leva med det och skaffa lite siden/plast och några små tåliga växter. :)
Jag har en hel arme av malar!! Inhandlade ett gäng svärdsplantor och några grövre växter.. De första som rök var de grova!! De gnagde av stjälken vid roten så bladen låg och flöt vid ytan.. svärdsplanterna... ja, när jag en dag tände i karet var det spenatsoppa i karet.. [xx(] Alldeles grummligt.. Tog ett par dar att rensa rent, slamsuga och låta filtret ta rada på resten.. Så nu jagar jag vettiga plantor till karet.. :rolleyes:
Prova med olika Cryptocoryner. Mina ancistrusar käkar bara av svärdplantorna när jag slarvat lite med squashmatningen, dom har hittills aldrig varit på Cryptona. Inte ens ynglena har gjort det. Jag vet inte riktigt om det är en tillfällighet eller om dom helt enkelt inte gillar Crypto något vidare.
Man kan kläcka själv och den artemian, nykläckt, äe väldigt liten och perfekt för yngel och mindre vuxna fisksorter. Sen finns fryst artemia att köpa och det är vuxen artemia som är bra mycket srörre och inte funkar för små yngel men större yngel och större fisk äter oftast med förtjusning.
jag har en skum växt som jag har fått som min acistrus älskar.. men osäker på vad den heter.. den verkade nämligen tåla hans framfart( å då att han bara där, iddes inte ens simma en runda typ).
ska kolla om jag kan komma på vad den heter, växten... för en sån skulle du kanske haft som han kan få äta lös på:D