Fråga om akvarie + vatten osv..

#1 - 7 maj 2007 20:55
Jag har ju hört att akvarierna inte ska stå tomma länge för då torkar silikonet..

När vi fått hem akvariumet igår.. Kan det stå tomt ett tag, eller blir det förstört då också, (innan man överhuvudtaget haft vatten i det?)

Om vi tvättar ur det (med vatten bara) då eftersom det blivit blött, då måste det fortsätta ha vatten i sig sen va? för annars torkar det väl ut eller??
#2 - 7 maj 2007 21:08
Så känsliga är de inte...silkonet kan torka ut, men det tar lång tid. Om ni köpte det begagnat, och det stått tomt över ett år eller så, kan det vara värt att kolla silikonet.
Inte om det är sprillans nytt! :)
#3 - 7 maj 2007 21:41
Jens A. skrev:
Så känsliga är de inte...silkonet kan torka ut, men det tar lång tid. Om ni köpte det begagnat, och det stått tomt över ett år eller så, kan det vara värt att kolla silikonet.

Inte om det är sprillans nytt! :)

Okej :D
Bilagor:
#4 - 7 maj 2007 21:53
En fråga om lite annat när jag ändå är igång..

Jag vill veta allting typ.. :D

Alltså när man fyllt akvariet med sand och man har sina fiskar och allt sånt, haft så en längre tid..

Man gör vattenbyten, en tredjedel då och då.. och man har ju planterat växter i gruset väl?

Om man vill byta grus nån gång? Hur gör man då, eftersom man väl inte skulle tömma allt vattnet?

Och hur byter man grus, då växterna växer i det?

Hur fungerar allt sånt?

Lite förvirrande ju..

Men ingen brådska, vi har ju inte kommit igång än :)
Svara när ni kan och så :)
#5 - 7 maj 2007 21:58
Om du vill byta grus så får du nog starta om karet från början igen, om du inte har ett "mega-über-filter" :)
#6 - 7 maj 2007 22:02
M-SwEDen skrev:
Om du vill byta grus så får du nog starta om karet från början igen, om du inte har ett "mega-über-filter" :)

Aha, det är så dom som nu byter grus gör..

Okej, nä, inget man gör i onödan så att säga då.. :)

Jag bara undrade.. så jag måste ju fråga :)
#7 - 7 maj 2007 22:03
Om man har några gamla akvarium som stått länge förresten, kan man bara silikona (med fiskvänligt silikon givetvis) runt inuti typ (det är med ram runt liksom överallt) och sen är det okej igen, eller är dom helt odugliga tror ni?
#8 - 7 maj 2007 22:12
Fyll upp dem med vatten och testa. Har fått kar som har stått tomma 2-3 år utan att dom har läckt.
#9 - 8 maj 2007 02:46
M-SwEDen skrev:
Fyll upp dem med vatten och testa. Har fått kar som har stått tomma 2-3 år utan att dom har läckt.

Okej, ja, man får väl testa :) Tack för svaret.

Annons