Fråga kring sot på pigeon blood samt marlboro red

#1 - 29 juni 2004 07:00
Dessa små svarta prickar..

Fick ett svar igår: "de ärver det från föräldrarna som käkat för mkt spirulina, fast de går bort ju större de blir"

stämmer detta?

Och sedan en prisfråga: hittat ett par pigeon blood på ca 11cm i en affär, han tar 500kr st för dem. Är det ett acceptabelt pris?

hade bra!
#2 - 29 juni 2004 10:32
Hej, nej, pigmentfläckarna kommer förmodligen inte att gå bort, trots att fisken växer. De förekommer helt naturligt på Marlboro red och Pigeoon Blood diskusar.

Svaret på din andra fråga är svår att leverera om man inte har sett fiskarna. priset är rimligt förutsatt att fiskarna ser fina ut. Om de ser ut att ha stora ögon och fenor i förhållande till kroppen och/eller om de är mörka och magra: köp dem inte! Är de däremot helt proportionerliga och livliga och utfärgade, då är det bara att slå till. Genrerellt kan man säga at de flesta zoo-butiker inte vet hur man ska hålla ungdiskus, utan de förstör dem med tiden. Därför gör jag alltid så att jag beställer min fisk från butiken, och hämtar dem direkt i påsarna när de anländer till butiken i från återförsäljaren.
#3 - 29 juni 2004 11:41
dom svart fläckarna kommer ej att försvinna.
om det är ett par (hane hona) o dom är fina så skulle ja köpt dom.
#4 - 29 juni 2004 12:47
De är med stor sannolikhet ett par.

E av dem är väldigt utfärgad över hela kroppen. Antagligen hanen.
Sen honan om det nu är hona.. den är bara utfärgad över halva främre delen.. Kommer hon förbli så? Färgar honor ut mindre än hanar osv osv?

Jo jag är ruskigt sugen på att köpa dem.. men måste helst få sålt ett av mina royal red par först.
#5 - 29 juni 2004 14:01
Hur de är färgade är inte alls könsberoende. Fiskar från samma kull kan ha delvis olika utseende beroende på arv. En del blir helt enkelt färgrikare än sina syskon oberoende av kön. Har dessutom fiskarna olika "sorters" föräldrar så kan det ju också bidra till att färgerna varierar inom en kull. I det fall du beskriver kan du inte säga att det med stor sannolikhet är ett par om du inte observerat något som du inte skrivit om.
#6 - 29 juni 2004 18:38
Ok jsl, du har säkert rätt.

Köpte dem idag iafall

här är den snyggaste av dem:

http://w1.321.telia.com/~u32108390/fiskar/Pigeon-blood-11cmm.jpg
#7 - 29 juni 2004 20:47
Grattis Laesk! Det där är fin kvalitet för ett rimligt pris!!
#8 - 29 juni 2004 21:45
WOW den var fin. vill gärna se bild på den andra.
var köpte du dom?
#9 - 30 juni 2004 07:18
Tackar så mkt!

Skall ta kort på den andra då den färgat ut lite mer, den är lite skrämd/försiktig fortfarande. Fast den har samma starka färger, fast bara på främre delen av kroppen.

Köpte dem på Zoo-hörnan @ Borås.

Han har även 2st kanonfina Royal blue :)
#10 - 30 juni 2004 08:32
Jag kan bara hålla med, den ser fin ut. Önskar att affärerna nära mig kunde ha sådana fiskar också. Jar ser fram emot fler kort :)
#11 - 30 juni 2004 09:11
OMG laesk du är galen!!! ska du byta ut dina discusar IGEN??? ;)
#12 - 30 juni 2004 09:52
jsl tack =)

gosatta tjockis... njaeoa.. tanken när jag köpte royal redd:sen va ju att jag skulle göra mig av med blue diamondsen å röd turkosen, och det gjorde jag förra veckan, men nu när royal paren fick vara ensamma i karet så kopm dem inte överens, paren bråkar som fan mot varandra.. :( , så nu får jag sälja ett av paren,
sedan insåg jag de att discusar som går mot rött gör sig bäst mot min svarat hårdplast bakgrund :) , så nu är jag ute efter 2 st till röda. marlboro red eller liknande :) + så har jag 3 intressenter på ett av royal paren.
så snart är karet fullbordat :P
#13 - 30 juni 2004 19:38
Grymt snygga discus må jag säga! Efter att vi flyttat så ska jag skaffa 8-10 stycken jag också...Helst wild green, men det får nog bli nått lite billigare till att börja med =)

Annons