Fråga kring Juwel lysramp

#1 - 23 oktober 2008 18:47
Hej!
Har ett Juwel Trigon 190L med tillhörande lysramp.
I rampen till detta kar sitter det 2 st lysrör, undrar om det finns någon möjlighet att modifiera denna lysramp så man kan tända de 2 lysrören var för sig?

Kör karet som ett odlingskar för mina discus just nu så jag tycket det är onödigt att ha båda rören tända hela tiden.

Har provat att ta loss det ena röret men då går det inte att tända rampen.

Tacksam för tips och råd!
#2 - 23 oktober 2008 20:02
Funkar det inte om du tar ut det ena röret så måste du byta ut drossel/drivdon mot två separata som driver varsit rör.
Någon genväg finns tyvärr inte då ett lysrör inte riktigt funksar som en glödlampa.
#3 - 24 oktober 2008 23:22
Hmmm låter konstigt, så om ett lysrör
går sönder då skulle du inte kunna tända det andra ?
Kan du inte bara skruva lite så att det ena släcks ?

Så har jag gjort på mina andra kar som har två lysrör , dock
ej juwel, då jag endast behöver ett lysrör, tex hos mina krabbor.
Jag har också ett trigon 190 L High Lite - 07, men har faktist inte testat att släcka
ett rör, men varför skulle inte det gå !
Hmm låter lite konstigt, får testa detta att vrida ur det ena lite bara
och se om det andra lyser.
Mvh Wilda
#4 - 25 oktober 2008 09:48
Får ta och plocka isär rampen och se vad det sitter för roliga grejor inne i den och vad man kan modifiera :)
#5 - 25 oktober 2008 21:48
Det hela beror på vilken typ av drivning till rören man har.

En klasisk T8 ramp med "drossel-drivning" och 2st rör upp till 20W har med största sanorlikhet seriekopplade rör. Har man en 2-rörs ramp med högre effekt på rören har man separata drivningar till vart och ett av rören.

T5 ramper eller för den delen också T8 ramper med HF-don har inte seriekopplade rör, oavsett effekt på rören, däremot kan HF-donet vara konstruerat så att det släcker båda rören om ett rör går sönder eller tas bort. Detta pga att blinkande och trasiga rör kan skada HF-donet om det helatiden försöker tända det.

Annons