Fråga angående Sera rådgivare

#1 - 5 december 2003 20:35
Har läst i en av Seras rådgivare guide angående Rötter att <b>Mangroverötter</b>är lämpliga för nästan varje kar förutom akvarium för östafrikanska ciklider. Varför det?! Jag tänkte ha en Mangroverot i mitt akvarium där jag ska ha Ciklider ( Golden och Demasoni ). Konstigt att de inte skriver varför?!

Någon som vet mer?!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 5 december 2003 21:11
Rent allmänt så gör rötter vattnet surare och östafrikanska ciklider vill ha alkaliskt vatten.
En inte alltför stor rot i ett större östafrika-akvarium påverkar dock vattnet rätt marginellt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 5 december 2003 21:19
Hej Kjell.

Mitt kar är på 190L och roten väger 1,2Kg
Vad tycker Du om den kombinationen?

Vi har mjukt vatten i Västerås. PH 6-6.5
#4 - 5 december 2003 21:21
Karet ska stå i en vecka utan fiskar då den är under igångkörning! Tycker Du att jag ska mäta PH nästa helg innan jag inhandlar fiskar?
#5 - 5 december 2003 21:22
Roten stoppades i ikväll efter en noga tvätt i hink ( c.4timmar )
#6 - 5 december 2003 21:25
Vattnets hårdhet

Hårdheten på vattnet i Västerås kommun varierar beroende på vattenkällan. Boende i Västerås tätort får vatten från Hässlö vattenverk som behandlar råvatten från Mälaren. De mindre vattenverken pumpar upp och behandlar grundvatten, som sedan levereras till de som bor utanför tätorten.

Här nedan redovisas hårdheten på vattnet i respektive område. Följande områden ingår i Västerås tätort: Irsta, Tillberga, Dingtuna, Barkarö och Tidö-Lindö.

I den undre tabellen visas definitionerna på mjukt, medelhårt och hårt vatten. Vattnets hårdhet uttrycks i °dH, så kallade Tyska grader.

Västeråsområdet:
Område °dH
Västerås tätort 5
Skultuna 6-7
Tortuna 6-7
Kärsta 14
Ändesta 14
Orresta 6
Utanför Västerås tätort:
Område °dH
Köping 6-7
Arboga 4-5
Kungsör 4-5
Lunger 5-6
Götlunda 6-7

Vattnets hårdhet
Mjukt 0-6 °dH
Medelhårt 7-13 °dH
Hårt 14-20 °dH
#7 - 5 december 2003 21:26
Är °dH samma sak som PH?!
#8 - 5 december 2003 21:38
TADA!
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarievatten
#9 - 5 december 2003 21:51
Alltså:

I naturen har nästan alltid hårt vatten ett högt pH-värde (alkaliskt) och mjukt (låg hårdhetsgrad) vatten ett lågt pH-värde (neutralt eller surt). Det är dock långtifrån alltid så att det artificiella kranvattnet följer denna regel, snarare tvärtom (dvs det har ett högt pH-värde, men är trots detta mycket mjukt).
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 5 december 2003 21:54
Alla de siffror (som antagligen anger GH) du anger är tämligen ointressanta Andre - det är pH och KH som är intressant.
Om du redan från start har ett pH på 6-6.5 och skall ha östafrikanska ciklider i ditt akvarium då är du på väg mot en katastrof och om du då dessutom lägger i en rot så gär det ännu mer åt skogen...............
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#11 - 5 december 2003 21:58
jag skrev fel, vi har pH på 7-7.5 och väldigt mjukt vatten i Västerås vilket innebär enligt texten att:

"I naturen har nästan alltid hårt vatten ett högt pH-värde (alkaliskt) och mjukt (låg hårdhetsgrad) vatten ett lågt pH-värde (neutralt eller surt). Det är dock långtifrån alltid så att det artificiella kranvattnet följer denna regel, snarare tvärtom (dvs det har ett högt pH-värde, men är trots detta mycket mjukt)."

Roten i det fallet var ju inte stor så att det kanske inte spelar stor roll eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 5 december 2003 22:01
Nej jag tror inte att den spelar så stor roll, men om du har ett väldigt lågt KH (som du inte angett) och har östafrikanska ciklider så bör du tillsätta bikarbonat i vattnet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#13 - 5 december 2003 22:04
Hej Kjell.
Vet inte var jag kan hitta KH värdet, därför skrev jag inte det.
"så bör du tillsätta bikarbonat i vattnet." Hur ofta då? Vid varje delvattenbyte samt nu vid uppstarten?

#14 - 5 december 2003 22:06
väldigt lågt KH = pH värdet kan förändras mycket snabbt pga instabilt vatten ( läs mjukt vatten") ?! Rätt?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 5 december 2003 22:08
Vet inte var jag kan hitta KH värdet

Köp en KH-test i en akvarieaffär.

"så bör du tillsätta bikarbonat i vattnet." Hur ofta då? Vid varje delvattenbyte samt nu vid uppstarten?

Vid varje delvattenbyte och vid start, hur mycket får man mäta sig till genom en pH-test.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#16 - 6 december 2003 06:07
2-3 ml bikarbonat höjer Kh med 1 enhet.
Dricksvatten ska enligt livsmedelsverket ha ett pH mellan 7,5 och 9,0.
En tesked rymmer ca 5 ml.
#17 - 6 december 2003 08:53
Fick även svar angående klorhalten:

Hej Andre,

Vi har mycket bra vatten i Västerås och behöver inte tillsätta mer än 0,05 mg/liter vatten.

Med vänlig hälsning
Eva Björkman
Mälarenergi/Marknad
#18 - 6 december 2003 09:31
Skadlig klorhalt kan påvisas redan vid 0,02 mg l.
Det avser vattnet vid där du testar vattnet.
Klorhalten är högre närmast vattenverket.
Klor skadar inte bara fiskarna, redan små mängder klor dödar filterbakterierna.
Natriumtiosulfat binder/neutralisera klor
#19 - 6 december 2003 10:30
Ringde precis till min Zoo butik och enligt de så ligger pH värdet i Västerås på 7,6 och KH värdet på 8-10

Ska jag ändå använda bikarbonat för att höja KH för att få stabilt pH?
#20 - 6 december 2003 10:42
Med KH på 8-10 så borde du få ett stabilt pH, KH värdet verkar högt om man tar vatten från Mälaren.
#21 - 6 december 2003 11:10
Kramfors, alltså ingen bikarbonat i uppstartfasen och vid delvattenbyten?

Vattnets hårdhet

Hårdheten på vattnet i Västerås kommun varierar beroende på vattenkällan. Boende i Västerås tätort får vatten från Hässlö vattenverk som behandlar råvatten från Mälaren. De mindre vattenverken pumpar upp och behandlar grundvatten, som sedan levereras till de som bor utanför tätorten.

Här nedan redovisas hårdheten på vattnet i respektive område. Följande områden ingår i Västerås tätort: Irsta, Tillberga, Dingtuna, Barkarö och Tidö-Lindö.

I den undre tabellen visas definitionerna på mjukt, medelhårt och hårt vatten. Vattnets hårdhet uttrycks i °dH, så kallade Tyska grader.

Västeråsområdet:
Område °dH
Västerås tätort 5
#22 - 6 december 2003 11:12
Jag ska dock mäta upp mina pH och KH värden efter att jag stoppade i mangroveroten i karet igår. Den väger 1.2kg och enligt Kjell så ska den ha marginel påverkan på karets pH. Ska testa i em. Å andra sidan så har jag c.5kg marmukross i karet samt c.14kg sand som lär höja pH värdet!
#23 - 6 december 2003 11:13
det ska stå marmurkross.
#24 - 6 december 2003 12:49
Jag har KH 2 därför efter varje vattenbyte så testar jag KH och tillsätter birkarbonat till jag får KH 6.
Det är inte vid varje vattenbyte som jag behöver justera KH.
Jag brukar ha ett pH på 7,0-7,5.
I kran är pH på ca 8,3.
#25 - 6 december 2003 14:42
Nu är jag klar med mina mätningar. Använde mig av JBL-s Testset för pH samt KH mätningar:

pH värdet fick jag till c.8.5 enligt färgskalan ( tog vattnet ur karet som står andra dagen under igångkörningen ). Mangroveroten som placerades på plats igår lär inte ha påverkat pH värdet som tur är! :-)

KH värdet fick jag till 6 ev 7 ( vattnet skiftade färg från blått till mycket svag gul på 6 droppen och till lite mer gul på 7 droppen ). Så att man kan väl säga 7 i Karbonathårdhet. Vad tycker Ni om dessa värden? Mina Ciklider bör väl trivas eller? ;-)
#26 - 6 december 2003 14:59
Stämmer bra i mitt fall tycker jag då vi har mjukt vatten i Västerås:

"I naturen har nästan alltid hårt vatten ett högt pH-värde (alkaliskt) och mjukt (låg hårdhetsgrad) vatten ett lågt pH-värde (neutralt eller surt). Det är dock långtifrån alltid så att det artificiella kranvattnet följer denna regel, snarare tvärtom (dvs det har ett högt pH-värde, men är trots detta mycket mjukt)."
#27 - 6 december 2003 15:20
Ja, nog får fiskarna en god start hos dig.
Använder du bakterikultur och vattenberedningsmedel.
#28 - 6 december 2003 19:00
Ingen bakterikultur dock använde jag ett preparat idag som heter Nutrafin Water Conditioner ( Aqua Plus )från www.hagen.com

Det är ett vattenberedningsmedel tror jag. Motsvarar Seras "Sera Aqutan".
#29 - 6 december 2003 19:02
Ingen bakterikultur då jag fick rådet på Zoo affären att vänta en vecka innan jag inhandlar fiskar så att bakterikulturen bildas under uppstartfasen.
#30 - 6 december 2003 20:46
Du kommer inte få någon bakterietillväxt innan du släpper i första fisken. Däremot är det bra att vänta nån dag om du använt vattenberedningsmedel och 2-3 dagar om du inte gjort det för att vattnet ska mogna.
#31 - 6 december 2003 22:41
Hur mogna?
Är det när man har gjort akvariet klart med växter, pumpar, rätt belysning och berett vattnet genom att justera pH, KH, temp, tillsatt bakteriekultur och vattenberedningsmedel, sedan är det inte mer än släppa i fiskarna dagen efter.
#32 - 7 december 2003 00:05
Bakteriekultur bildas väl på ett naturligt sätt om man är beredd att vänta c.7 dagar innan första fisken släpps i karet. Tror att det är ett bättre sätt än att använda någon bakterietillväxt.
Är sedan alla värden rätt så känns det mer naturligt att göra så tycker jag.

Skulle vilja veta vad ni tycker om mina pH samt KH värden?
#33 - 7 december 2003 01:04
Nej bakterierna börjar inte föröka sig innan de får ammonium = fiskskit att äta.

Mogna som i vädra ut klor framför allt, fast det går ju ändå snabbt. Bor man inte relativt nära vattenverket så finns det antagligen inte ens nån klor direkt från kranen.
#34 - 7 december 2003 07:50
Varför det blir nitrit i ett nystartat akvarium är att bakterien nitrosomas som bryter ner ammonium har en snabbare tillväxt än nitrobakter bakterien som bildar nitrat.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 7 december 2003 09:12
Bakteriekultur bildas väl på ett naturligt sätt om man är beredd att vänta c.7 dagar innan första fisken släpps i karet.

Kan bara hålla med Andreas och Kramfors - utan fisk ingen tillväxt av nyttobakterier.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#36 - 7 december 2003 09:17
Finns det någon anledning då att vänta 7 dagar? Fick det rådet på Zoo affären att inte använda bakteriekultur och vattenberedningsmedel utan köra in karet på en vecka och sedan inhndla lite fisk i taget! Jag har väntat nu i 3 dagar, inne på den 4 imorgon. Är det bara att inhandla lite fisk? Tänkte köpa 6st rätt små Demasoni till att börja med.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 7 december 2003 09:24
Om detta står att läsa både i Zoopetavdelningen "Starta akvarium" och "Akvarievatten". Jag tycker nog att man kan starta nästan direkt med fisk fast då väldigt få - själv tycker jag att man skall starta med någar algätande fiskar.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#38 - 7 december 2003 10:07
Nu när du har gjort så bra förberedelser för dina fiskar tänk efter flera gånger vilka du väljer, du ska ha dem i många år.
Och ge dig tid att koppa in dem, låt det ta flera timmar, du vet inte vilket vatten de är vana vid från butiken.

Jag brukar arbeta extra på en Zoobutik som tidigare sålt fiskar och det är många som kommit efter någon vecka och vill byta för då har de sett andra fiskar som de vill ha, fiskar som inte passa tillsamans med dem de köpt.

Planera inte bara för de första, utan planera för hur akvariet ska se ut när du har de fiskar som vatten/filter klarar med marginal.

Därför är det bra att som Kjell skriver börja med algätare, då får du ytterligare en tid att planera vilka fiskar du ska ha.
#39 - 7 december 2003 10:49
Ok, tack för Era råd. Tänkte köpa 6st rätt små Demasoni till att börja med. Är det rätt antal alt val? Efter några veckor blir det till att förmodligen köpa 6st Golden. Inga fler fiskar efter det förutom 2st malar.

Ni skiver att man bör börja med algätande fiskar. Vad menas med det? Ska jag köpa två st malar till att börja med?! Def finns ju inga alger i karet än? Fattar inte riktigt den slutsatsen!

Fick rådet på Zoo butiken att inhandla mina malar först efter en månad.
#40 - 7 december 2003 10:51
På tal om malar:
Har Ni några namnförslag på köttätande malar? Fanns en mycket fin till salu i Västerås men den blev såld i veckan. :-( Den var c.13cm lång och liknande väldigt mycket prickmalen. Den hette något i stil med Nitrivus eller något sånt? Är det någon som vet vilken mal jag menar? Länka gärna till en sådan. Den var mycket ovanlig enligt Zoo handlaren. Såldes för 550kr.
#41 - 7 december 2003 10:52
Demasoni och Golden går bra ihop så det är lugnt på den fronten Kramfors. ;-)
#42 - 7 december 2003 13:12
Kjell, vad menar du med följande?

"Jag tycker nog att man kan starta nästan direkt med fisk fast då väldigt få - själv tycker jag att man skall starta med någar algätande fiskar."
#43 - 7 december 2003 13:13
Definera väldigt få samt algätande fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 7 december 2003 13:54
Definera väldigt få samt algätande fiskar.

Väldigt få beror väl på hur stort akvariet är och hur stora fiskarna är som man vill starta med, men om vi pratar malawiyngel så kan väl 3-4 i ett 200 l vara OK. Det viktiga är dock att inte mata så mycket.
Det bästa vore att istället börja med de två algätande malarna som du tänkt ha i akvariet. Visst det finns inga alger i början men det är oerhört få (om ens några) algätande malar som enbart äter alger i akvariet. Om detta var det enda de åt så vore ett akvarium under alla omständigheter alltid en olämplig miljö för sådana fiskar, detta eftersom det inte produceras tillräckligt med alger i ett akvarium för att de skall kunan livnära sig på enbart detta.
Därför måste man ändå se till att de får mat, t.ex. genom att ge dem algtabletter.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#45 - 7 december 2003 14:00
Ok, tack för Ditt svar Kjell.

Har läst på http://www.ciklid.se/forum/search.asp?mode=DoIt att just Demasoni lär vara knepiga att hålla vid liv? Har ni några erfarenheter av det?!
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 7 december 2003 14:09
Har inte haft just demasoni, men som du säger så har en del haft problem med denna fisk. Kanske vore därför Ps. saulosi bättre.
Golden är dock en ganska problemfri fisk.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#47 - 7 december 2003 16:23
Ok Kjell, vad tycker Du om följande fråga då?!

"Är i uppstartfasen av mitt 190L nya kar och vet inte vilka ciklider jag ska välja?! Tycker att både Demasoni och Trewavasae Red Top är mycket vackra! Har bestämt att införskaffa först 4st Golden och sedan är frågan om jag ska köpa 8st Demasoni ( 2+6 kanske? ) eller Trewavasae Red Top 8st ( fördelning? ). Vad tycker ni? Har läst att Demasoni kan vara lite svåra att hålla vid liv!! Hur många fiskar tycker ni jag ska satsa på i mitt kar?"
#48 - 7 december 2003 16:24
Hur ska fördelningen vara? Ponera att jag köper 8st Demasoni.
#49 - 7 december 2003 19:24
Funderar kanske på att satsa på endast en art och köpa 15st Demasoni då jag läste att chansen är mycket större att lyckats om man har en större grupp. Synpunkter?
#50 - 7 december 2003 19:53
Köp 2 malar och fundera vidare,
En i vår klubb hade 5 Demasoni och några små som var röda, och en hane som var blå och honorna var gula.
Men det var i ett 540 l.
Mycket lavasten hade han och 4 stora pumphuvuden med filtermatta, filterna hade med åren fått samma färg som lavastenarna.
Han bytte 90% vatten 2 gånger om året, för det fick han lära sig för 25 år sedan, och han hade inga sjukdomar eller problem med fiskarna.
Jag kommer aldrig ihåg fisknamn.
De fiskarna var avkommor efter de ciklider han köpte för 25 år sedan.
Nu är de sålda för han ska börja med saltvatten.
Han gav bort fiskar varje år till andra för det blev många yngel.
#51 - 7 december 2003 19:57
Kanske det Kramfors. ;-)
#52 - 7 december 2003 21:15
Har du något förslag på en fin mal till mitt kar? :-)
#53 - 7 december 2003 21:18
Vad tycks om denna?

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=335
#54 - 20 december 2003 11:38
Köpte igår kväll 12st Demasoni så att nu är det mer drag i karet! :-)
Golden kom fram nästan omgående.
Funderar även på att byta ut min orginal pump som är på 600l/h mot en 1000l/h. Blir nog bättre flås i den.
Fick rådet av min Zoo handlare att göra delvattenbyte på 30% nästa helg och inte vänta i 5 veckor som vissa föreslog.

Har även en annan fråga:

Har kollat mitt nitrat efter att jag inhandlade mina 5st Golden för en vecka sedan. Nu får jag ett värde mellan 5-10 mg/l ( svårt att avgöra på färgskalan )

Är det i sin ordning? Har för mig att Nitrat värde bör öka sakta?
Hade 0mg/l för en vecka sedan. Synpunkter?

Kollade även pH och det ligger stabilt på pH 8

Annons