Fråga ang vit sand

#1 - 6 juni 2010 20:04
Är det någon som har efarenhet ang vit sand det jag är nyfiken på hur det ser ut med alger på sanden och klarar en algätare att hålla borta algerna på gruset ? Eller kommer den vita sanden se ut som skit sen för man vill ju ha sanden så vit som möjligt. Och hur fort brukar algerna komma på sanden?
#2 - 6 juni 2010 20:08
min vita sand är vit...o håller sig vit. inga problem här inte.
#3 - 7 juni 2010 04:11
hannesc skrev:

Ok det låter ju bra
#4 - 7 juni 2010 07:20
Beror helt på hur mycket sand och hur mycket algätare osv du har..

Använder bara vit sand i alla mina kar. Ibland kunde det se förjävligt ut så fick ordna hem ett x antal pansarmalar för att ordna upp det.
Bilagor:
#5 - 7 juni 2010 07:55
Pansarmalar tar dom verkligen "allt"??

Majki01 skrev:

Använder bara vit sand i alla mina kar. Ibland kunde det se förjävligt ut så fick ordna hem ett x antal pansarmalar för att ordna upp det.

En liten fråga...Jag har dvärgklogrodor, och jag matar dom med röda mygglarvet, men då grodorna inte ser så bra, så blir det mat över som ligger på botten. Äter pansarmalar överblivna restfoder typ all rest ???

Jag har sand i detta 54 liters, och tycker det inte ser så fint ut med svart skit på botten. Vad rekommenderar någon att jag kan skaffa för fisk, har en liten mal idag som bara tar algerna. och 6 neoner och 3 dvärgklogrodor.
#6 - 7 juni 2010 08:12
tja ett par pansarmalar kan ju funka.. men det är lite litet karet. kör på äppelsnäckor istället! de äter allt typ. matrester, alger, döda växtdelar osv. + att de är charmiga som fasen. :D
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 7 juni 2010 08:41
hannesc skrev:

Då har du nog haft tur. Vitt grus brukar normalt med tiden byta färg och algätande fiskar brukar normalt äta minimalt med alger på gruskorn, dessutom äter de ju också bara vissa sorts alger.
#8 - 7 juni 2010 08:48
candra skrev:
En liten fråga...Jag har dvärgklogrodor, och jag matar dom med röda mygglarvet, men då grodorna inte ser så bra, så blir det mat över som ligger på botten. Äter pansarmalar överblivna restfoder typ all rest ???

Jag har sand i detta 54 liters, och tycker det inte ser så fint ut med svart skit på botten. Vad rekommenderar någon att jag kan skaffa för fisk, har en liten mal idag som bara tar algerna. och 6 neoner och 3 dvärgklogrodor.

Det gör dom faktiskt. Jag matar Kampfiskarma med mygglarver och blodmask.. Pansarmalarna ÄLSKAR det så dom är nästan lika snabba som kampfiskarna på att gluffsa i sig det:) Rena lördagsgodiset
#9 - 7 juni 2010 08:57
Då har du nog haft tur. Vitt grus brukar normalt med tiden byta färg och algätande fiskar brukar normalt äta minimalt med alger på gruskorn, dessutom äter de ju också bara vissa sorts alger.

då har jag nog det då. har ju vitt i mitt malawi. där finns bara javaormbunkar. städpatrull utgörs av en segelfenspleco. inga alger what so ever. gruset är vitt. enda skiten är lite avfröing från fiskarna.
kan anledningen till att det håller sig vitt är att fiskarna gräver massor o där med får skit aldrig fäste?
Bilagor:
#10 - 7 juni 2010 09:03
hannesc skrev:
tja ett par pansarmalar kan ju funka.. men det är lite litet karet. kör på äppelsnäckor istället! de äter allt typ. matrester, alger, döda växtdelar osv. + att de är charmiga som fasen. :D

Okej, ja då är det äppelsnäckor som gäller...ja, det blr fint i mitt lilla akvarium, passande till dom andra fiskarna också... :) Tack för tipset!
#11 - 7 juni 2010 09:05
lugnt :D
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 7 juni 2010 09:19
hannesc skrev:
då har jag nog det då. har ju vitt i mitt malawi. där finns bara javaormbunkar. städpatrull utgörs av en segelfenspleco. inga alger what so ever. gruset är vitt. enda skiten är lite avfröing från fiskarna.

kan anledningen till att det håller sig vitt är att fiskarna gräver massor o där med får skit aldrig fäste?

Visst om man vänder på gruset och det är väldigt lite belysning över akvariet (vilket det ju kan vara i ditt akvarium) så funkar det betydligt längre
#13 - 7 juni 2010 09:22
Majki01 skrev:

idax läget så har jag bara en algätare behöver jag flera?
#14 - 7 juni 2010 09:24
hannesc skrev:

Frågan är om det funkar med äppelsnäckor med troffar
#15 - 7 juni 2010 09:29
Visst om man vänder på gruset och det är väldigt lite belysning över akvariet (vilket det ju kan vara i ditt akvarium) så funkar det betydligt längre

ja det är nog någon sådan kombo. har två t8 20W. ett aqua-glo o ett power glo. 0,24 W/L om man vill räkna med den där "tumregeln"

OnT: hmm varför inte sikta på någon mal som finns i afrika.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=54066
där kan du nog hitta lite inspiration :D
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 7 juni 2010 09:30
walak skrev:
idax läget så har jag bara en algätare behöver jag flera?

Algätande fiskar äter minimalt med alger på gruset och vissa alger rör de överhuvudtaget inte så utifrån detta så hjälper det minimalt hur många algätande fiskar du än har.

Det Majki01 tipsade om var inte algätande fiskar utan pansarmalar som gräver runt lite i gruset och på så sätt gör att mindre skit samlas där (desto mindre med skit, ju kindre med alger) och dessutom vänder lite på gruset (dvs samma som malawina gör i hannesc akvarium)
#17 - 7 juni 2010 11:22
hannesc skrev:
lugnt :D

Tjena!
Hur många äppelsnäckor skulle jag behöva tro?
#18 - 7 juni 2010 12:05
tja ett par 3 stycken kanske. går säkert ha fler. o mindre med..
#19 - 9 juni 2010 21:01
Jag har inte sätt nå alger än så länge i mitt kar men har ju bara haft det någon månad..Men är de nödvändingt att köpa en liten mal eller nåt som äter alger o sånt?? Vill inte ha några sorts snäckor/sniglar!
#20 - 9 juni 2010 21:14
det är alltid bra att ha en städpatrull. plus att de är charmiga:) varför inte snäckor?
#21 - 9 juni 2010 21:19
hannesc skrev:
det är alltid bra att ha en städpatrull. plus att de är charmiga:) varför inte snäckor?

oki, finns de någon sort som e små? inte blir så stora =) Njaa tycker snäckor ser lite läskigt ut =)
#22 - 9 juni 2010 21:35
snäckor är döscharmiga :D

jo det finns ett par. kolla runt i zoopets artbeskrivning här

Annons