Fråga ang Malawi/Tanganyika/Viktoriasjön

#1 - 31 augusti 2007 22:28
Hur bra går dom ihop? Kan man blanda eller bör man hålla sig till en sjö? Kolla lite runt i forumet men hitta inget ang hur bra dom går ihop.. Kanske jag som e lat ^^
#2 - 31 augusti 2007 23:08
jag såg nån snubbe på blocket som sålde sitt akvarium, i det gick malawi (röd zebra och några blåa fiskar), sen såg jag snäckskal och ett par L.Multifasciatus. Så det är väl möjligt att det funkar, men det känns inte rätt och du får nog förvänta dig X antal sten kast:P
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 september 2007 07:32
Vattenmässigt så kan man ha dom ihop - sedan handlar det väl mer om att vissa arter inte passar ihop.

Att folk sällan har dom ihop är väl snarare av "estetiska skäl" - dvs det känns fel att blanda olika biotoper. Dessutom så finns det ju redan massvis av arter på resp. ställe så varför blanda.
Men som sagt - det kan mycket väl funka. Ungefär som när jag var i England en gång och fick makaroner med vaniljsås som efterrätt - visst funkade det, men det kändes ändå som om det var en felaktig kombination;)
HazelCR
#4 - 1 september 2007 10:05
Jag har ibland haft en blandning av Malawi ooch Tanganyika i mina kar genom åren. Men det har mest varit någon bottenstyrkare såsom Julodochromis eller N. Leleupi, som har fått rumstera i de nedre regioner, medan malawisarna mest varit överallt.
Ibland får man se nya beteenden som man inte räknat med, t.ex. var min N. Leleupihane väldigt gramse på de gula P. Saulosihonorna, så fort de närmade sig botten. De andra icke gula fiskarna struntade han i.

Men Kjell har ju en poäng med att antalet arter från iaf de två förstnämnda sjöarna är många och att det går att få tag på i handeln, så "blandningar" behövs eg. inte. Men mitt svar blir att det går att blanda iaf MT.

Tjusningen med t.ex. Malawi är ju att få till några arter i ett akvarium, där alla arter kommer till sin rätt och det blir definitivt svårare att få till det med ännu fler arter att välja bland.

Viktoriaarter har jag aldrig haft.
#5 - 1 september 2007 19:44
Men är det olika från fisk till fisk eller går det att säga att exempelvis fiskar från Viktoriasjön är aggressiva utav sig?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 1 september 2007 21:04
Men är det olika från fisk till fisk eller går det att säga att exempelvis fiskar från Viktoriasjön är aggressiva utav sig?

Man kan säga att ALLA ciklider är revirhävdande och därför rätt tuffa. Viktoriaciklider är annars överlag inte extremt tuffa
#7 - 2 september 2007 22:04
Väljer du arter av liknande tuffhetsgrad så kommer det antagligen funka finfint

Annons