Fråga ang filter

#1 - 21 juni 2007 20:33
Jag kommer ihåg att jag läst nånstans att man inte ska rengöra filtret efter att man gjort nånting... Att man inte skulle göra de efter man matat fiskarna eller något sådant, någon som har nån aning om vad det kan vara??
#2 - 21 juni 2007 20:40
Du skall aldrig tvätta filtret om det inte behövs.
Du skall aldrig tvätta filtret i saltsyra.
Du skall aldrig tvätta filtret när du är för trött.

Eller.........Du skall aldrig tvätta filtret direkt efter eller i samband med vattenbyte.

Alla påståendena stämmer+ en del till. Om du har ett optimalt dimentionerat filter är nog det bästa rådet att inte tvätta filtret.
MVH
Magnus
Bilagor:
#3 - 21 juni 2007 20:43
Är inte direkt expert på filter men har ett filter med sån där svamp, mycket simpel och hur vet jag när det är dags?

"Du skall aldrig tvätta filtret direkt efter eller i samband med vattenbyte"
hur kommer det sig? *nyfiken*
#4 - 21 juni 2007 20:52
Är inte direkt expert på filter men har ett filter med sån där svamp, mycket simpel och hur vet jag när det är dags?

När du märker att cirkulationen börjar bli dålig är det dags att rengöra och nu handlar det om månader mellan varje rengöring, inte veckor! Det sker alltså inte så ofta.

"Du skall aldrig tvätta filtret direkt efter eller i samband med vattenbyte"

hur kommer det sig? *nyfiken*

För att inte rubba de goda bakterierna för mycket, är det bäst att göra vattenbyte och filterrengöring vid olika tillfällen. Bakteriefloran behövs för att balansen ska hållas i karet.

När du rengör filtret ska du inte tvätta under rinnande vatten, utan krama ur svampen i en hink med vatten från karet.

Lycka till!
#5 - 21 juni 2007 21:05
Miina skrev:
För att inte rubba de goda bakterierna för mycket, är det bäst att göra vattenbyte och filterrengöring vid olika tillfällen. Bakteriefloran behövs för att balansen ska hållas i karet.

När du rengör filtret ska du inte tvätta under rinnande vatten, utan krama ur svampen i en hink med vatten från karet.

Lycka till!

Krävs det inte åtminstonde ett litet vattenbyte om man ska kunna tvätta ur filtret i vatten från karet?;)
#6 - 21 juni 2007 21:11
Sara1111 skrev:
Krävs det inte åtminstonde ett litet vattenbyte om man ska kunna tvätta ur filtret i vatten från karet?;)

Nja, jag brukar bara ta upp ca 1 liter vatten, men det där är säkert individuellt hur man gör. :) Det är bara lättast att göra så för mig. Tycker inte jag vågar påstå att 1 liter vatten är vattenbyte i ett 180 l kar. ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 juni 2007 08:18

Nja det viktiga är väl att kranvattnet har ungefär samma temperatur som akvarievattnet - i övrigt tycker jag nog att absolut inte spelar någon roll huruvida man använder kran- eller akvarievatten vid rengöringen.
#8 - 22 juni 2007 09:12
Ett råd för att slippa tvätta filtret är att dela medföljande filterpatron eller om det är ytterfilter ha två skumfilter istället för ett tjockt som för filter.
Då tar man bara bort den skitigaste o rengör o sen så sätter man i den igen.

Annons