Fråga

#1 - 18 oktober 2005 17:25
Nu börjar gruset bli smutsigt i karet, kan ju se d genom glaset, min fråga är nu ska jag bara fortsätta med vattenbytena lr ska jag ner med "slamsugaren" och försöka dammsuga upp d vid nästa vattenbyte?? Om jag inte missförstått detta så är d väl nu nere i gruset + i filtret som dom "bra" bakterierna är?? Och då ska jag väl inte dammsuga upp d MEN d e ju skit från fiskarna oxå o d måste ju bort.... lr?????
Vore tacksam för lätt begripliga svar =))
#2 - 18 oktober 2005 17:52
En gång i veckan i samband med vattenbyte, slammsug botten.

Alltså, inte röra ner i gruset och göra rent det, utan bara suga bort skräp och avföring som ligger på ytan. Det som är i och under gruset skall du aldrig röra.
#3 - 18 oktober 2005 17:54
ta slamsugen och gå några centimeter över gruset så du suger upp det skräp som ligger löst ovanför gruset

MVH
Mange
#4 - 18 oktober 2005 18:14
Ok tack=)

Men om jag aldrig tar d som finns under så kommer d ju att bli alldeles svart till slut, e inte d farligt?? Nitrit??
#5 - 18 oktober 2005 19:06
En del suger inte igenom gruset och en del gör det. En del varierar. Det är bara att prova vilket sätt som funkar för dig. Själv suger jag igenom gruset, ibland lite ibland lite mer. Överdriver du sugandet kan du iofs åka på cyano.

Erik
#6 - 18 oktober 2005 19:30
???

Vad är cyano???
#7 - 18 oktober 2005 19:48
Sök på cyano, cyanobakterier, cyanoalger så finns många inlägg om det.

Erik
#8 - 18 oktober 2005 20:04
Yääck..

D e ju sånt som vi får här runt Gotland bla varje sommar, algblommnig. Hur kan d hamna i i mitt kar??
#9 - 18 oktober 2005 20:31
I det svarta som du säger, så lever bakterierna som mest och tar bort nitriten.
Tar du bort det "svarta", då skapar du grund för nitrit eftersom du tar bort bakterierna.

Avföringen du oroar dig för är det som är näringen för bakterierna.
#10 - 18 oktober 2005 20:42
Tack PeterFag=)

Ok, då fattar jag äntligen =), men hur får jag cyano i akvariumet då??? Kommer d om jag tar bort bakterierna??
#11 - 18 oktober 2005 21:14
Nja, kanske inte för att bakterierna tas bort.

Enklast tycker jag så här. I vårt vatten, även kranvatten finns bakterier av i stort sett alla former. Nytto bakterier och skadliga som t.ex. cyano.

Normalt spelar det ingen roll. Men i vissa situationer som t.ex övergödning kan vissa bakterier och alger ta över för mycket. Då har du problemet.
Cyano kan byggas upp av det lilla du hade från start.

Övergödnig när bakterier borta och allt annat som låg och pyrde där virvlas upp i vattnet.
#12 - 18 oktober 2005 21:24
Ok=)

Tror att jag börjar förstå nu =), en fråga till bara: hur vet/ser jag att jag har fått cyano i akvariet?? D ser väl knappast ut som den ärtsoppan med inslag av rabarber som man ser här runt ön på sommaren??
#13 - 18 oktober 2005 21:37
Smutsen i gruset tar plats för bakterierna och när den bryts ner så blir det ammonium/nitrit.
Många som har diskus är utan grus och har bra vattenvärden.
Jag har inget grus men perfekt vatten.
#14 - 19 oktober 2005 00:07
en del slamsuger grovt allra närmast rutan för det ska se snyggt ut och slamsuger resten ytligt.

liven vill du se bilder på cyano så finns det under "växter & alger" om du klickar på länken i min signatur
#15 - 19 oktober 2005 19:48
Urk..

Tack Raven för tipset, var inne o kollade både på cyanon och d andra algerna, hoppas att ens eget akvarium aldrig kommer att se ut så....
#16 - 19 oktober 2005 22:10
haha jo en del av bilderna på akvarier å alger ser ut som rena skräckfilmer.

Annons